Tappskokompetens

B

BeastieBabe

när har man det?
Skulle du låte vemsomhelst som slagit på tappskor förr slå på en tappsko på din häst?
har du fått lära dig hur man gör men inte vågar göra det själv om det skulle behövas?

jag har gått på tappskokurs på teori på ridskolan, fick lära oss hur man tar av skon, rätar till den, raspar av smutsen från hoven, hitta sömhålen, vända sömmarna rätt och slå i söm, veta hur det känns när sömmen går rätt i sömhålet och förankra sömmen rätt..

jag känner att jag kan slå på en tappsko närsomhelst, även dra av skor skulle jag kunna göra.. skulle du låta mig göra det på din häst?

Sv: Tappskokompetens

aldrig i livet!
bara min hovslagare får peta på min hästs fötter!

..däremot skulle jag gärna ha tappskokompetens själv..

du vet att slå på en tappsko inte påverkar hur hästens hovar ett dugg va? att slå på tappsko är inte samma ska som att verka hästens hovar..

enligt min mening är det bara några viktiga grejer:
* bryt loss skon inåt för att undvika att hoven bryts sönder
* räta till skon
* hitta sömhålen
* sätt svicken åt rätt håll
* se till att sömmen går i det gamla sömhålet
klart..

att verka en häst är däremot nånting jag inte skulle låta någon annan än en riktigt bra hovslagare göra..

Jag skulle nog inte låta "vem som helst" fixa en tappsko.
Jag skulle dock gladligen göra det själv, om jag fick lära mig.

Jag kan visserligen dra bort skorna, det har jag fått lära mig av en utb. hovis. Men att slå på en sko, nej dit har jag inte kommit ännu. Och jag vet heller inte om jag vågar, trots att jag vill. IFALL jag skulle göra fel, så vill inte jag ha det på mitt samvete... :crazy:

Jo men då skulle jag oxå kunna göra det själv.Att sätta dit en tappsko är inte som att sko en häst, man har ju färdiga hål att sätta sömmen i så man inte spikar fel tex.

Nä, du skulle inte få göra det på min häst, för jag kan själv ;-)

Har gått en endagskurs (både teori och praktik) för min hovslagare, och har även satt tillbaka tappade skor vid några tillfällen. Det har dock också hänt att jag ringt till hovslagaren vid tappsko, om hoven varit trasig, eller om det varit något annat lite utöver det vanliga. Jag klarar dock av att även sätta dit en annan sko än just den tappade (brukar spara gamla skor i samband med skoning vid tillfällen då skorna inte är så slitna).

Ta av skor har jag inga problem att göra, så länge jag inte behöver verka hovarna... Verka skulle jag aldrig våga mig på att göra.

Jag har inte Tappskokompetens på papper, dock har min mamma det för hon har gått en kurs. Men jag har lärt mig ändå så jag kan det lika bra :)
Kan verka min egen häst om den ska gå barfota, men jag ger mig inte på att verka andras, eller verka min om skon ska på igen.

Senast ändrad:

Självklart!

Om jag är förhindrad själv vill säga. Har själv tappskokompetens...

Jag har tappskokompetens men utnyttjar den INTE, utan ringer hovis. Jag är för harig för att vilja göra det. Däremot gjorde jag det på tiden med kblstoet som trasade sönder hovarna till sopor på ett dygn vid tappsko. Var pga henne jag såg till att fixa tappskokompetensen. Men numera (hon gick till himlen 2001) så ringer jag hovis, och de får gå med tre skor tills han kommer. Möööjligen skulle jag slå på den om det var en vintersko med brodd så de inte kunde gå ut utan.

Å tredje sidan så har jag i princip aldrig tappskor längre, så ;)

Jag har tappskokompetens,men slår helst inte på skor ändå,om det går att få ut hovslagaren.Oftast ligger ju skon där man inte hittar den & sömmar har man inga oftast...
Men visst går det väl om man är tvungen,fast jag hade nog velat öva mer,var så längesen nu jag fick tappskokompetensen.

Endast min hovslagare skor mina hästar och slår på tappskor. Ingen annan :devil:

Lite gammal tråd jag vet :o
men för att slippa starta en ny.
Hur skaffar man sig tappskokompetens?
Finns det kurser eller pratar man med sin hovslagare för utbildning?
Hur gjorde ni?

jag gick på kurs på hovslagarskolan i Skara. Ofta ordnar dock klubbar tappskoutbildningar. Men det går nog utmärkt att lära sig att slå på tappsko av sin hovlagare (åtminstone så länge det gäller att slå på den gamla skon i befintliga sömhål). Fördelen med att gå på kurs är ju att man inte behöver ha en (sin) levande häst som försökskanin...

Skulle inte låta vem som helst slå på en tappsko på min häst. Däremot ha jag turen att ha tappsko kompetens och fixar tappskor på min egen och andras emellanåt.

BeastieBabe skrev:
när har man det?
Skulle du låte vemsomhelst som slagit på tappskor förr slå på en tappsko på din häst?
har du fått lära dig hur man gör men inte vågar göra det själv om det skulle behövas?

jag har gått på tappskokurs på teori på ridskolan, fick lära oss hur man tar av skon, rätar till den, raspar av smutsen från hoven, hitta sömhålen, vända sömmarna rätt och slå i söm, veta hur det känns när sömmen går rätt i sömhålet och förankra sömmen rätt..

jag känner att jag kan slå på en tappsko närsomhelst, även dra av skor skulle jag kunna göra.. skulle du låta mig göra det på din häst?

Tappskokompetens är ju något som man fixar till sig själv. Inte något som man sedan använder till att fara land och rike runt och slå på skor på andras hästar. Så svar, nej.

Hälsning Maja

jag gick på kurs på hovslagarskolan i Skara. Ofta ordnar dock klubbar tappskoutbildningar. Men det går nog utmärkt att lära sig att slå på tappsko av sin hovlagare (åtminstone så länge det gäller att slå på den gamla skon i befintliga sömhål). Fördelen med att gå på kurs är ju att man inte behöver ha en (sin) levande häst som försökskanin...

Du menar väl inte att man står med ett avhugget hästben och skor på? Då vetefan om jag tänker lära mig haha :eek:

kl

Nu är visserligen tråden urgammal, men ganska intressant frågeställning :)

Att kunna återanvända sömhålen i hoven efter en tappsko måste väl ändå vara ganska sällsynt? Oftast har det ju gått sönder.

Om man inte kan sätta på en sko utan att använda de gamla sömhålen, så anser iaf inte jag att man har "tappskokompetens".

Men att ha tappskokompetens "på papper" betyder just det, att slå på en sko i befintliga sömhål. Vad man sen tycker om det är ju en helt annan fråga.

Problemet med dö-benen är att de är himla svåra att binda fast ordentligt så de är stilla (men en levande häst står ju inte heller alltid still :angel: ), och att de luktar apa när de töar, men himla praktiskt att öva på!

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 250
Senast: mily
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399
Hästvård ...plastskor att limma fast på kusen :p eller bli tillsammans med en hovslagare. (kanske borde ligga på hästvård eller liknande men...
2
Svar
29
· Visningar
1 727
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix