Itzyditzy

Trådstartare
idag kom jag till stallet och möttes av en häst med tre skor.

Höger framsko var av och den har dragit med sig en liten bit av hoven. Gick ut i hagen och försökte hitta skon men det var inte så lätt.

Ringde Hovslagaren och hen kunde inte komma förän på onsdag.
Kan jag låta hästen gå med tre skor eller ska vi försöka få av den andra Framskon också?

Min häst har sparkat av sig sina skor runt sista veckan flera gånger, har varit en sko och ibland två. Han ömmar rejält utan skorna så jag tar knappt in honom från hagen de dagar han blir tvungen att gå utan. Men det brukar gå bra (härom månaden slet han dock sönder hovväggen rejält när han trampade sönder en söm och skon lossnade, inte så roligt men vår nya hovis fick på skon ändå som tur nog är) Så ja, du kan låta hästen gå utan en sko när det handlar om några dagar,men jag skulle inte rida eller så.:)

Minns på ridskolan när hästarna tappade skor, då gjorde de hemmagjorda boots av bomull och silvertejp, funkade förvånadsvärt bra även att rida med, dock på "mjukt" underlag. Så det finns nog nödlösningar om man bara vill, men är det bara några få dagar tills hovslagaren kommer, så kan det nog vara värt att vänta tror jag. :)

idag kom jag till stallet och möttes av en häst med tre skor.

Höger framsko var av och den har dragit med sig en liten bit av hoven. Gick ut i hagen och försökte hitta skon men det var inte så lätt.

Ringde Hovslagaren och hen kunde inte komma förän på onsdag.
Kan jag låta hästen gå med tre skor eller ska vi försöka få av den andra Framskon också?
Om hästen är känslig i sulorna /har hovar som slits lätt bör du lägga ett hovbandage under tiden fram tills hovslagaren kan slå på skon. Annars kan du riskera att hästen blir öm och/eller att hoven slits mycket på bara några dagar så att det blir svårt att ha ngt att spika i sen.

Jag skulle aldrig säga till ngn att "hästen kan gå i hagen några dagar utan sko " . Många hästar kan inte det om de är känsliga , så vet du inte lägg ett bandage eftersom det bara gynnar och inte skadar . Dock måste du ju givetvis ha koll på hur du gör det - vi pratar ett hovbandage med isolering för sulan och wraptejp och sen silvertejp som inte går över kronranden.

Senast ändrad:
Om hästen är känslig i sulorna /har hovar som slits lätt bör du lägga ett hovbandage under tiden fram tills hovslagaren kan slå på skon. Annars kan du riskera att hästen blir öm och/eller att hoven slits mycket på bara några dagar så att det blir svårt att ha ngt att spika i sen.

Jag skulle aldrig säga till ngn att "hästen kan gå i hagen några dagar utan sko " . Många hästar kan inte det om de är känsliga , så vet du inte lägg ett bandage eftersom det bara gynnar och inte skadar . Dock måste du ju givetvis ha koll på hur du gör det - vi pratar ett hovbandage med isolering för sulan och wraptejp och sen silvertejp som inte går över kronranden.

Nu har hon gått utan sko sedan söndags. Tycker inte att hon ömmar direkt. Dom som tar in/ut har inte heller sagt något. De har bra koll och brukar säga när det är något.

Så jag tror det går till imorgon. Det är inte så mycket som gått av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve