Tappsko=ömhovad

acj

Trådstartare
Nästan nya pållen har tappat en sko och verkar vara av den ömhovade sorten. Har boots som reserv så att vi kan rida och det funkar bra men vill helst inte ha boots på i hagen. Någon som har ett tips om vad man kan göra för att minska ömheten tills hovisen kan komma och sko om?

Sv: Tappsko=ömhovad

Bomull (helst gasvävsklädd? har tappat ordet just nu men nått sånt heter det) på undersidan av hoven, hyfsat tjockt lager, vetrap runt om hoven, sedan på med silvertejp på undersidan och över tån (där det nöts mest) sedab brukar jag klippa upp över ballarna så det inte skaver i karleden. Ingen linda över kronranden heller, bara hoven.

Men INTE om det är halt i hagen, då blir det som en skridsko.

Så brukar jag göra om det är väldigt hårt, det går någon dag men inte om det är vinter och halt eller lerigt och blött.

be din hovslagare visa hur du slår på skon igen... jag blev förvånad över hur lätt det var :)

min häst ser direkt döende ut vid tappsko... en gång i skogen trodde jag att hon seriöst brutit hela kotleden, fick panik ett tag å sen såg jag skon ligga bredvid :banghead:

Trollslända: Användbart tips men går tyvärr bort just nu då det fortfarande finns en hel del isfläckar kvar i hagen. Tar dock med mig det för ev behov under sommarsäsong. Tack!

Messy: Tror faktiskt jag ska fråga om inte hovisen kan visa mig och min man hur man gör. Misstänker att min häst också skulle kunna se ut som din om skon åkte av under pågående ridtur ;-). Bootsen funkar kanon att rida med men man rider inte gärna omkring med verktyg och boots i fickan bara i fall om att skon skulle ryka. Får fråga hovisen snällt, sparar ju tid för hans del också. Kostar nog mer än det smakar att åka till oss för att slå på en tappsko.

Skulle också rekommendera att be hovis visa hur du slår på tappsko. I övrigt finns det nog tyvärr inte mycket att göra i dagsläget medan du väntar på hovis denna gången om du inte vill ha booten på i hagen.

ps jag skulle ha något skydd i hagen under hoven, för är den så öm så finns risken för att sulan är tunn = hovböld som ett brev på posten om den går i lerig/blöt hage å får in något skit.. skulle inte chansa...

Vet bara inte VAD jag ska ha som skyddar sulan. Vill INTE ha hovböld (vill ingen förstås)! Bootsen är jag tveksam till, dels kan de halka på sniskan med skaderisk som följd, kanske åka av helt och "försvinna" i hagen, dels komma in smuts, lera, ev stenar och skapa hovböld på det sättet. Det är ju inte så kul i hagarna just nu med omväxlande torrt och fint på höga, soliga partier, lerigt, blött, stenigt på andra och isigt/snöigt här och där. Blä, ingen bra tid att vara skolös på. Fler tips?

Är bootsen broddade? Om de är det så skulle jag ändå ha bootsen på i hagen. Du får kanske ha kortare utevistelse och du får kolla bootsen ordentligt under dagen men hästen slipper ha ont och slipper risken att den skapar låsningar som kan bli dyra i längden.

Min häst var extremt ömfotad om hon tappade en sko när jag precis hade köpt henne och givetvis trampade hon av sig skorna i parti och minut då också. Jag löste det med boots och det fungerade bra. Det är ju under en kortare tid och har du bara stenkoll så går det säkert bra. Det är ju inte bra att ha boots på länge eftersom de trycker ihop ballarna men du ska ju använda dem under en begränsad tid och i det här fallet är det ju lite pest eller kolera och jag hade valt kolera, alltså bootsen.

Nästan nya pållen har tappat en sko och verkar vara av den ömhovade sorten. Har boots som reserv så att vi kan rida och det funkar bra men vill helst inte ha boots på i hagen. Någon som har ett tips om vad man kan göra för att minska ömheten tills hovisen kan komma och sko om?

Usch och fy en tappsko har hos oss lett till flera veckors helvete på det ömfotade fullblodet.Numera blir det in i boxen på mjukt underlag tills hovslagaren kommer !

Nu hade jag tur och hovis kommer på onsdag :).

Nej, bootsen är inte broddade och är tyvärr inte av den typ som går att brodda heller. Dessutom har jag vissa dagar då jag jobbar lite längre dagar och det går ganska många timmar utan att jag har koll på vad som händer. Känns inte så bra med bootsen på då tycker jag (lite lätt larvig/överbeskyddande matte, jag vet :grin:).

Hovis berättade om något nytt som man kan använda vid tappsko, ska berätta mer när han kommer. Något liknande det som Trollslända berättade om lät det som. Återkommer här om det är något som verkar bra.
(Frågar nog om lite undervisning i tappskopåslagning också tror jag. Alltid bra att kunna.)

Tack alla för inlägg så länge!

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
645
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 441
Senast: Efwa
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka