Tappsko och åter tappsko.....

Hera

Trådstartare
Framskorna sitter knappt en vecka efter skoning. Enligt hovis så har hon bra hovar och jag har provat att byta hovslagare. Här är det ont om hovslagare och ofta får man inte på skon igen inom en vecka...

Boots funkar inte då hon har fått stora skav av de sorter vi provat. Hon är rätt så livlig i hagen oxå.

Eftersom hoven inte verkar ta stryk av att vara utan sko den tiden hon går med tappad sko så är det kanske läge att prova att vara barfota ett tag. Någon sa att det kunde bli bättre om hon bara hade skor fram.

Nu har hon ju ändå stått så mkt i sommar pga att hon i stort sett alltid bara har tre skor, så det kunde passa bra att prova en barfota period.

Dessutom så är inte hovslageri lilla pållans favoritsysselsättning...

:confused: :confused: :confused:

Sv: Tappsko och åter tappsko.....

Fundera över hur hon är skodd, och i vilka situationer hon tappar eller trampar av sig skorna. Det finns en mängd olika anledningar, och det gäller att finna "botemedlet" för att på sikt bli av med problemet.

Prova med boots som har teddy så slipper du skav..

Jag har tom offrat Eskadronbootsen med fårskinn.... :crazy:

När min går i hage med skog så ryker skorna titt som tätt.Enl min hovis beror det på att det finns rötter o grejer som kan kila in sig när dom går. Och vips, har skon ryckts av.

om hon har bra hovar så kanske barfota är det bästa alternativet för er

okej.. Hmmm funderat med att bara köra halvsko? vet inte vad skon heter men då har amn bara sko på halva hoven så hästen inte kan trampa av bak där skon sticker ut!

Eller be hovslagaren att inte lägga ut skon så mkt

Låter konstigt att hon tappar skorna så fort :confused: och så ofta...

Jag tror det är flappskor du menar. Det är som en halv sko fram och en sula under foten som endast sitter fast är fram. Om hästen trampar sig glider sulan undan :)

Det finns som sagt en mängd orsaker som kan vara roten till problemet, mycket kan åtgärdas med rätt skoning. vad säger egentligen hovslagaren om problemet, några synpunkter alls som tyder på kunskap/insikt?

hade samma problem som du för ett år sedan,hästen var vinglig unghäst och trampade av sig framskorna med bakhovarna under hagvistelse. sedan hovslagaren skott för att påverka överrullningen, samt att arbete och muskling gjort att hästen breddat och balanserat upp sig är problemet borta.

visst kan du leta efter "åtgärder" som boots osv, jag använde också det under kris tiden. Men att åtgärda problemet snarare än symptomen på problemet är ju det viktiga som man egentligen vill uppnå.

Hovslagaren är äver klinikhovslagare till ett stort djursjukhus i Sverige. Han är mkt kunnig. Han skodde henne även hos förra ägaren och har under den tiden rättat till mkt.

Problemet är att han bor rätt många mil härifrån så ibland får nån annan hovis rycka in för tappskon. Enligt min ordinarie hovslagare så hade hon mkt tappskor även hos förra ägaren, men inte lika ofta pga att hästarna inte är ute så mkt som hos mig.

hovis sa att jag mkt väl kan prova en barfota period eftersom hennes hovar är så pass bra. Men om jag vill rida och utnyttja hästen fullt ut så är det bättre med skor på...

Ta av skorna. Om inte annat så slipper du tappskorna ;)
Men skämt och sido, det finns boots som gör att man kan fortsätta rida även under rehabiliteringen.

om jag vore du skulle jag skaffa old macs eller liknande. blir nog billigare än att behöva slå på nya skor hela tiden samt att hon inte behöver stå då.

Är det fram hon trampar av sig, så skulle jag (medan man åtgärdar huvudproblemet då) sätta på flappskor. Du kan ocksp prova med kotringar.

Vet du var på skon hon trampar av den? Ut/in sida osv..

Jag har haft samma problem på min ena men nu fungerar det bra (peppar peppar). Min hovis hade laggt ut skorna för mycket men har nu slutat med det han slipar även på skons sidor så att dom lutar lite så om han trampar på skon så kanar han av. Nu kan ha gå minst 5 veckor med samma skor och det är ett STORT framsteg. Det är viktigt att ha en hovis som man kan prata med och som lyssnar.

Hur ser skorna ut när de är avtrampade? Som om hon klivit på inre skoarmen? (vanligast)
Det man kan prova är att tårikta framskorna, så att hon får en lite snabbare överrullning och därmed lättare hinner undan med framhoven innan bakhoven kommer och kliver på skon. Man kan även tårikta bak, så får bakskons tådel inte samma fäste på framskons traktdel...
En ytterligare tänkbar åtgärd är att raspa ner kanten på skon så att bakskon "halkar av" när den kliver på den.

Sen, hur märkligt det än kan låta, så kan det i vissa fall faktiskt fungera BÄTTRE att lägga ut skorna ordentligt...
Jag har själv skott en häst (halvblod av äldre, tyngre modell och dessutom VÄLDIGT drullig... :crazy: )i många år, som med flera tidigare hovslagare haft MASSOR av tappskor. Blev tillsagd av ägaren innan jag skodde första gången att man absolut inte får lägga ut skorna minsta lilla på honom för då kliver han ur dem. ALLA tidigare hovslagare hade fått denna uppmaning, ändå försökt lägga ut skorna litegrann och efter ett antal tappskor gett med sig.
Nåväl, jag skodde enligt önskemål, men eftersom jag ofta har en storlek större skor än många andra hovisar så blev ju resultatet att man int ekom åt med hovkratsen i sidostrålfårorna och då sa matte att jag måste rikta skon lite vidare... :angel: Vilket medförde att jag skodde hästen exakt som jag skor alla andra hästar, dvs med ordentliga utlägg! :D Och av någon märklig anledning så hade han i princip ALDRIG några tappskor med denna skoning. Fråga mig bara inte varför, för jag är ju absolut inte bättre än någon annan (annat än om jag får säja det själv :angel: :D) och jag har faktiskt ingen aning om varför det blev så. Men fungerade gjorde det i alla fall...

Jag skulle kika på easy boots epics finns här:
http://naturligahovar.se

Har testat några olika (beställt såna här) men den stora stötestenen är skav på mjukdelar. Epicsen är dom enda som inte kommer i kontakt med mjukdelar. Dom ska inte heller gå att trampa av eftersom dom fästs med neopren bakom ballarna/runt karleden.

Kan vara värt ett försök och ett par kostar inte mer än en skoning. (och då har du ju nåt att sätta på vid eventuella framtida tappskor).

Låt henne gå barfota om hon fixar det, det brukar var kanonbra för "jobbiga" fötter!!! Vi har tagit av Rosa skorna nu när hon är dräktig, och hennes "konstiga" framhov ser i det närmaste normal ut efter 6 veckor!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka