Tappsko + ny sko = halt?

Bison

Trådstartare
Min häst trampade av sig en sko för en knapp vecka sedan o med den följde halva hoven, hovis kom igår skakade på huvudet o sa att det kanske inte skulle gå o få dit ngn sko men han skulle försöka. Den kom dit o det verkade som det gick bra.
Men idag när jag kom var benet vart från hoven upp till kota, även en liten mjuk galla vid kotan o han var halt.
Kan det bero på skon?
Har inte fått tag på hovis än. Hästen är ohalt i skritt o är oberörd i hagen där det är mjukt så får jag inte tag i hovis idag får jag fortsätta imorgon.

Sv: Tappsko + ny sko = halt?

Det kan ju vara antingen att hästen har gjort någonting när den drog av sig skon, ex en sträckning. Beror på om det gick några dagar innan skon slogs på igen och ingen värme fanns då?, isåfall är det något med den nya skon, tex ett sömnstick.

Jag fick just min hästs tappsko påslagen och upptäckte att hästen landade på utsidan hoven när han gick. Det såg väldigt obehagligt ut, :crazy:men hovis har varit där och rättat till hoven nu och nu går han bättre.

han gick i fem dagar o var helt ren i benen innan. Var vet bes en vecka ua innan tappskon o är inte riden många gånger o inget efter tappskon. Hoppas verkligen det är den som spökar.

Om hästen hade så lite horn kvar av hoven är det som sagt svårt att sätta dit en ny sko igen.Din hovslagare gjorde trots allt ett försök. Jag tycker du ska försöka få tag på hovslagaren igen och berätta symtomen. Det är mycket möjligt att någon söm kommit för nära och ligger och trycker-hästen har blivit sömtryckt. Man kan kolla skälv genom att med en hammare slå lätt på sömskallarna på undersidan av skon. Reagera hästen tydlig över någon speciell söm så är det bara att ta bort den med en gång.Vänta ej för länge då hovböld kan bildas om man har otur.

jag är absolut inte arg på hovis, inte ett dugg. Han varnade mig innan. Hoppas bara det är detta.

Min första tanke är om det kan bero på ett sömstick som irriterar hästen.
Eftersom hoven antagligen blev kort = inte så mycket att fästa sömmen i.
Då kan de bli precis sådana där. Varma och väldigt ömfotade.
Inte alltid det märks hela tiden.

Jag hade i ditt fall bett hovis komma och plocka bort skon, och prova att fästa den återigen. Fast lite längre ut.
Alternativt låta hästen gå utan ett tag så hoven får växa ut lite om det är möjoligt för den att gå barfota vill säga.:)

idag när jag kom prövade jag att slå på sömmen, ingen raktion. Tog ut o longerade på stallplan o helt ohalt!!
Han gick ju utan skor några dagar o var väldigt ömfotad, linkade fram i skritt över stallplan, tror helt enkelt att han behövde några dagar för att sulan skulle kunna återhämta sig.
Hoppas det håller sig, värmen o gallan är helt borta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Ajda
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 207
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 177
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka