tappat sugen...

Ginne

Trådstartare
Jag vet inte hur jag ska hitta motivationen igen. Har låtit hästarna vila hela vintern och jag har ursvårt att få tillbaks energin att sätta igång igen. Den ena är i o för sig pensionär sedan några år tillbaks, den andra har haft vissa problem och jag är ibland inte helt säker på att han kommer att fungera fullt ut, men det kan också vara min egen avsaknad av motivation som gör att jag inte riktigt orkar tro på honom. Det känns jobbigt att lägga ner en massa energi på att få honom i form igen. Efter många år med olika typer av problem med hästarna (fick avliva en för ett år sedan bl.a.) har jag liksom inte helt och hållet hittat tillbaka till det som var roligt med hästar och ridning. Har dåliga ridvägar, men byggde ridbana i somras, den funkar dock inte på vintern. Jag vill ju bara att det ska vara kul att rida... Är det fler som känner igen sig i detta och hur har ni hittat tillbaks igen?
 
Sv: tappat sugen...

Hej!

När jag helt tappade ork och intresse skickade jag min pålla till konvalescent-stall i 3 månader. Jag hann åka upp och hälsa på kanske 3 gånger under den tiden.

Efter det har jag lärt mig att det inte är hästen i sig jag tröttnar på, utan mer stallmiljön och har nu sett till att stå i ett stall där jag trivs kanonbra. Det är, för mig, sjukt viktigt att trivas i stallet för att inte tappa motivationen helt.

Ett stallbyte? Kanske till ett fullservice-stall med bra ridvägar och ridbana, så du kan komma tillbaka till det som är skoj (även om det andra är mysigt, behöver man ibland bara komma och rida och låta andra fixa allt det andra).

/Lavinia
 
Sv: tappat sugen...

Byta stall är tyvärr inte aktuellt för min del då förutsättningen för att jag ska kunna ha häst är att jag har dem hemma. Annars kunde det varit en idé.
 
Sv: tappat sugen...

Jag hade en period när jag var i sena tonåren där jag verkligen inte orkade med hästlivet. Hade en äldre ponny och en yngre häst som jag red för tränare. Av någon anledning var det bara inte kul, fick tvinga mig ut i stallet, fick tvinga mig själv att göra allt och mamma fick tjata en hel del också tyvärr då hon tyckte jag skulle rida och träna mer än jag orkade och ville.

Det slutade med att jag helt enkelt gjorde mig av med hästarna, ponnyn avlivades pga en blandning mellan boendesituation, ålder och sjukdom. Unghästen såldes. Jag gick utan häst ett par år och det var på ett sätt så skönt. Inga måsten att masa sig till stallet, inga måsten att rida och träna, kunde sitta inne och titta på tv och göra annat.

Efter ett par år så började det rycka i hästnerven igen och eftersom morsan skulle bygga stall och ta hem sin häst fick jag möjlighet att ha häst igen då hennes häst ändå behövde en kompis. Köpte en ny häst och helt plötsligt var det roligt igen.

Tror det som gjorde det var att jag fick ta en paus och sedan börja om på ny kula med en ny häst, nya förutsättningar och ny energi. Att lämna allt gammalt bakom mig och börja på nytt med en häst som kanske passade mig lite bättre än min förra unghäst hade gjort.
 
Sv: tappat sugen...

Mitt tips är att göra något nytt inom hästeriet! Min häst är sjuk ganska ofta, även om det nu för tiden är ganska stabilt, och jag har kommit till insikt att jag passar på att lära mig så mycket som möjligt om allt möjligt medans jag har bara henne. Så jag har varit på western/NH-clinic, gått tömkörningskurs och ska nu på träning för en tjej som håller på med akademisk ridning. På så vis motiverar jag mig att hålla igång och göra saker med min underbara häst.
 
Sv: tappat sugen...

Jag har lite samma problem... Har en häst (haft i 7 år) som det har krånglat mycket med. Hon hade fång för 4 år sedan och vilade ett helt år. Friskförklarad från den sjukdomen, men hon har andra problem som jag ibland undrar om vi någonsin kommer att få bukt på :(. Jag vet att hon har problem med haserna, och att hon även haft problem med hovlederna fram pga överbelastning. Men jag börjar undra om hon också har andra fel. Hennes bäcken är snett, och man kan ju undra om det är det som har påverkat haserna eller om det är tvärtom. Hon kostar MASSOR med pengar pga veterinärbehandlingar, ET och tillskott jag har provat. Varje gång jag försöker sätta igång känns det som om vi kommer till ett visst läge, hon blir sämre igen, och jag får backa. Dessutom var tanken med hästen en okomplicerad skogsmulle att rida ut på för nöjes skull. Ofta känner jag mig otillräcklig, eftersom jag står med en häst som behöver specialträning för att hålla. Specialträning som jag inte känner mig riktigt duktig nog för att utföra... Ibland är jag mer hoppfull, ibland är jag mer åt det hopplösa hållet...
 
Sv: tappat sugen...

Känner verkligen igen det där! Att pendla mellan hopp och förtvivlan. Och allt man ville var att ha roligt! Mina ambitioner som från början handlade om att kunna tävla på hobbynivå har sjunkit till att jag är glad om jag kan rida enbart för nöjes skull.
 
Sv: tappat sugen...

Du är inte ensam. Är inne i en sådan period i livet just nu. Min häst är snäll, nästan trög på banan, går jättebra att tömköra men blir hemsk vid uteritt. Utan förvarning så är det från trav till tvärstop, tvärvändningar, ska inte gå framåt, börjar backa och är allmänt svår att få i form. Roligare är det då att fara iväg för träning, men att aldrig kunna känna sig "säker" vid uteritt är inte kul.Är rädd om nacken. Ska ta hjälp av NH tränare och ta hjälp med ridningen nu för att få lite nyare infallsvinkla få tillbaka gnistan. Det mesta sitter nog i huvudet men just nu är det orken som saknas. Allt känns jobbigt.

Styrkekram!
 
Sv: tappat sugen...

Jag känner precis samma sak, jag har alltid haft häst och alltid haft någon sorts gnista även när det varit tungt, men jag vet inte vad som hänt...känner mig ofta rädd att rida min häst. Det är ingen problemhäst egentligen men han är inte enkel heller, inte för mig. Har nu lämnat i väg honom till en duktig tjej en månad minst, och det är oroväckande skönt att vara utan häst, har bara provat det en vecka nu men jösses...att åka hem direkt efter jobbet, vara med barnet mer, hinna träna på kvällarna, fixa i trädgården....
Det är på samma gång så sorgligt. Jag vet inte vem jag är utan hästarna och ridningen i mitt liv inbillar jag mig. Fast jag vet inte. Tänk att kunna ha pengar över att resa tex, köpa en ny soffa. Normala saker, jag kan längta efter det ibland. Att inte alltid vara pank och ha dåligt samvete. Någonstans på vägen slutade det att vara roligt och jag vet inte var....
Hm. Troligtvis blir du föga hjälpt av mitt inlägg. Men du är inte ensam.
 
Sv: tappat sugen...

Jag hade varit mer förundrad om du hade orkat och haft gnistan kvar med såna hästar.
Det där är ju den bästa motivationsdödaren du kan hitta...

Jag hade motivationsdipp från helvetet för ett år sen och ingenting fungerade med min älskade häst.
Jag köpte en till häst och lånade ut prinsen på foder.
Nu är alla nöjda och glada för prinsen är hos en jättebra tjej där han får göra en massa kul saker och jag har skitkul med min fröken som jag kan kräva mer av och göra allt det roliga med :)

Men ibland kan man behöva ta en paus helt från hästeriet och det är inte fel det heller.
 
Sv: tappat sugen...

Usch , det känns så där ibland .. för min del är det mycket för att jag är sjuk och har svårt att orka med allt.
I förrgår sadlade jag ena ponnyn för premiärtur efter 4 månaders vinteruppehåll .. och hästen är helt kolugn :)
Där kunde jag sitta med min värkande kropp och rida en liten sväng som om det va några dagar sedan sist !!
Då känns det ju såklart lite bättre .. men det är svårt att hitta orken och lusten ibland , när den mesta energin går ut på att städa hagen .. :(
 
Sv: tappat sugen...

Den häst som jag fick avliva för ett år sedan köpte jag just för att de andra två hade haft olika problem och bekymmer och jag kände att jag behövde något för att inte ge upp helt. Han var superfin och jag fick vara glad i nästan två år. Så det inverkar antagligen på hur jag känner nu med...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: mars
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp