Tappat självförtroendet

Alexandra1995

Trådstartare
På senaste tiden har jag tappat allt mitt självförtroende inom ridningen. Bidragande faktorer är bland annat att jag ramlat av och skadat nacken, suttit på hästar som skenat och bockat. Nu för tiden är jag rädd vilken häst jag än sitter upp på, jag upplever alltid att jag inte har någon kontroll och det tar så mycket energi från mig psykiskt. Jag tycker inte alls att det är roligt att rida längre. :(

Vad kan jag göra för att återfå självförtroende och mer kontroll över hästarna? Blir rädd varje gång jag känner att en häst börjar ta bettet eller höja farten.

Rider aldrig med säkerhetsväst men har börjat fundera på att göra det igen. Känns som att olyckorna blir mindre allvarliga om man har väst på sig. Har ni några erfarenheter där den varit en fördel? Alla jag rider ihop med svartmålar bara västen för att förstöra ens sits, vara klumpig och att det är lättare att ramla av när man rider med just väst. Vad säger ni?

Är jättetacksam för hjälp med det här, vill tycka att det är roligt att rida igen och vill jobba bort klumpen i magen. :down:

(Vill inte ha svar att jag ska ta hjälp av en tränare, hatar att bli pressad när jag är rädd).

Jag trodde aldrig att jag skulle stå ut med att rida med väst, men så fick jag möjlighet att prova två västar och om jag gillade någon av dem kunde jag få behålla den. Den ena västen funkade inte alls. Den andra var en jockeyväst, en Race Safe. Västen är ganska lång bak för att skydda långt ner, men den nedre delen av västen går att vika upp mot ryggen vid behov. Och den kan jag faktiskt ha. Jag märker inte att jag har den på mig, så den funkar och jag upplever inte att jag rider annorlunda i den än utan väst.

Men har du blivit rädd så ska du bara rida trygga, bussiga hästar av modellen som inte rör en fena om man smäller en bomb intill dem. Måste du rida hästar som beter sig?

På senaste tiden har jag tappat allt mitt självförtroende inom ridningen. Bidragande faktorer är bland annat att jag ramlat av och skadat nacken, suttit på hästar som skenat och bockat. Nu för tiden är jag rädd vilken häst jag än sitter upp på, jag upplever alltid att jag inte har någon kontroll och det tar så mycket energi från mig psykiskt. Jag tycker inte alls att det är roligt att rida längre. :(

Vad kan jag göra för att återfå självförtroende och mer kontroll över hästarna? Blir rädd varje gång jag känner att en häst börjar ta bettet eller höja farten.

Rider aldrig med säkerhetsväst men har börjat fundera på att göra det igen. Känns som att olyckorna blir mindre allvarliga om man har väst på sig. Har ni några erfarenheter där den varit en fördel? Alla jag rider ihop med svartmålar bara västen för att förstöra ens sits, vara klumpig och att det är lättare att ramla av när man rider med just väst. Vad säger ni?

Är jättetacksam för hjälp med det här, vill tycka att det är roligt att rida igen och vill jobba bort klumpen i magen. :down:

(Vill inte ha svar att jag ska ta hjälp av en tränare, hatar att bli pressad när jag är rädd).

Om du kan välja häst du rider, rid så mycket som möjligt supersnälla hästar som aldrig börjar ta bettet eller höja farten. Lugna filbunkar, där det värsta de gör är att de står still. Så att du kan bygga upp ditt förtroende för hästarna igen, och känna att du har kontroll, hästen kommer inte att skena iväg. Det handlar helt enkelt om att lära om: just nu har du lärt dig att det är farligt att rida, nu gäller det att mata på med erfarenheter av att det inte är farligt, tills du är "omprogrammerad". Varje gång du rider och det går bra, så gör man känslan av att det är farligt svagare.

När det gäller väst så undrar jag vad det är för kamikazepiloter du omger dig med? Jag rider alltid med väst om jag ska göra något till häst där det är minsta risk att jag ramlar av. Man slår sig väldigt mycket mindre med väst, det gör verkligen skillnad. Däremot gör det ingen skillnad för sitsen, när du väl börjar rida så tänker man inte på västen längre efter några minuter. Men man tänker ju väldigt mycket på det när man åker av och slipper slå sig... Jag känner mig tryggare redan innan jag ramlar av om jag har väst, för då vet jag att även om olyckan skulle vara framme så kommer jag inte slå mig halvt fördärvad.

Öh? Jag tror inte dom som "svartmålar" västarna har hittat rätt väst. Jag har en väst, den är GULD, man får jättebra stöd av den och sitsen blir faktiskt lite bättre.

Har du någon du litar på, som kan gå med och leda hästen du rider och sen allt eftersom du får mer självförtroende går den bara bredvid för att sen kanske bara vara i närheten och sen klarar du dig på egen hand? Skulle det funka?

Sista gången jag åkte av en häst (drygt 7 år sedan men det ska vi tala tyst om annars åker jag väl snart :p) var min foderponny som kunde bocka så det stod härliga till! Jag hade min förra säkerhetsväst på då och det är jag tacksam för (red aldrig honom utan den då han var ganska farlig att rida med sina nycker..) då jag landade på ryggen och utan den...Nä. Säkerhetsväst ska man ha! Nuförtiden har jag bytt upp mig till en Airowear outlyne som jag trivs väldigt bra med, värt vartenda öre för min del! :).

Jag ramlade också av, fick ordentlig hjärnskakning, fick akut röntgas i ryggen. Men det vara som tur var bara hjärnskakning, hade jag landat 10 cm längre upp i backen var risken stor att få permanenta skador då det var en stor utstickande bit av berg i backen. Hästen tog bettet och galloperade nerför en väldigt brant svängd backe.

När jag började rida igen så sadlade jag hästen, tog grimma över tränset och började gå bredvid. Jag skakade i benen av att tänka på att hoppa upp så jag gick och gick. Sen kanske ett par dar av gående började jag sakna att rida och klumpen hade blivit mindre i magen så jag hoppade upp efter att ha gått en bit, red inte länge 20m kanske sen gick jag igen. Sen upp igen, sen gå. Eftersom jag främst blev rädd för att rida nerför i en backe gick jag ner i alla backar typ ett halvår efteråt, ska tilläggas att jag då aldrig red på bana eller ridhus, många backar.
Med tiden red jag mer och gick mindre, men tog länge innan jag red en hel runda utan att gå av.

Jag har aldrig gillar säkerhetsväst, den stjälper mig mer än den hjälper. Jag tvingade mig att rida i den i ett par veckor men sen gick det inte mer. Jag blir så stel och otymplig kan knappt hålla balansen, fy!
Hade Damen bråkat med mig hade jag 99% flugit av utan att ha en chans att sitta kvar.

Jag har hört, vet ej om det är sant då jag inte bryr mig tillräckligt, att västen skyddar ryggen mer än utan men sätter mer påfrestning på nacke om du slår i backen.

Jag damp i backen för några veckor sedan för första gången på typ 15 år. Hoppade upp igen direkt men dagen efter kände jag mig lite stressad och darrig för jag fick himla ont och skadade mig. Är inte så rädd av mig annars men en vän fick leda mig ett par varv i ridhuset innan det kändes som vanligt och okej. Har du någon som kan leda dig och styra från marken kanske det hjälper? Försök få tag på en snäll häst, gärna lite lat som du kan rida runt på i långsamt tempo tills det känns bra igen.
Du kan kanske förutom stt använda en bra hjälm och väst köpa en sån rem man sätter i sadeln att hålla i?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar