Tappat färg/kal runt ögonen

maoulina

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto på snart 20 år som mer eller mindre varit lite kal/tappat färg runt ögonen i ca två år nu (kan ha varit längre sen).
I förra stallet där jag stod ägdes stallet av en som jobbar som hästsjukvårdare och jag frågade såklart henne vad detta kunde vara och fick till svar att det är någon pigmentförändring och inte är någon fara!
För min häst verkar inte ha ett dugg ont av det och kliar sig inte. Det är inte solrelaterat då hon har det även på vintern.
Folk i det nya stallet har frågat mig vad det är och ja, jag vet faktiskt inte vad det är? Är det bara pigmentförändringar eller har ni sett det på någon annan häst?
Läst om andra som har samma på sina hästar och de har heller ingen aning vad det är eller vart det kommer ifrån.

Hon är kal/vit/rosa fläckvis runt ögonen som ni kan se, dock mer på det ena!

20140224_122828_530b5387ddf2b3601af5e3f3.jpg

20140224_122835_530b53c2ddf2b33f518dd3e4.jpg

Sv: Tappat färg/kal runt ögonen

Vet inte säkert, men det låter som åldersrelaterade pigmentförändringar. Min kille får tex allt mer gråa hår i manen...

Jag var på en foderföreläsning för St Hippolyt för några år sen. Enligt föreläsaren fick hästar med zinkbrist (tror jag det var) såna förändringar. Hittar inget när jag googlar, men maila dom och kolla:).

Tror också på att det kan vara zinkbrist. Men det verkar vara ovanligt med brist på häst men höga halter kalcium o koppar i fodret försvårar upptaget. Grovfodret kanske har obalans kalk/fosfor? Vad jag har läst så kan brist leda till hudförändringar på huvudet.

Vet att på getter orsakar det förändringar runt ögonen. Som "glasögon".

Har mejlat dem nu och väntar på svar :) Om det är zinkbrist är det en självklarhet att göra något åt det!! Om så verkar vara fallet får vet komma ut och ta blodprov, för det är väl så man säkert tar reda på om hästen har någon brist av något?

Kopparbrist ger depigmentering och har hästen kopparbrist så har den nog även zinkbrist. Vi har låga mängder koppar och zink i Svenska jordar men desto mer mangan och järn som dessutom försämrar upptaget av koppar och zink. Om du går in på Buke/foder så hittar du många trådar om mikromineraler som koppar och zink och bristsymtom.
Länkar en artikel om mineralbrist och färg.
http://translate.google.se/translat....au/nutrition/bleaching.html&anno=2&sandbox=1

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 503
Senast: Ajda
·
  • Låst
Gnägg En person i området köpte en ponny i vintras. Brunskimmel men rätt brun då på vintern. Nu är personen och alla i de stallet chockade att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 026
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka