Tappar stigbygeln i galopp? :S

Sv: Tappar stigbygeln i galopp? :S

*kl*

Eftersom du bara tappar den ena stigbygeln kan det kanske vara så att du viker dig i ena sidan? Är det den yttre du tappar? Sträck upp armen rakt upp i luften så du hamnar mitt i sadeln.

:bow: Detta är jättevanligt!!! Jag ska lägger över detta på "goda-råd-tråden" för att inte glömma.

Barbackaridning! Jag har ridit barbacka massor i vinter pga att jag inte velat frysa ihjäl, sitter mkt bättre nu och har inte längre problemet med den tappade stigbygen :) Kan vara värt ett försök i alla fall.

Passar sadeln och trivs du bra i den? Gör hästen det? Lagom längd på stigbyglarna? Slappna av i benen och ev köp en bredare stigbygelsplatta. Stigbygelplattan gjorde under för mig.

Jag hade tidigare samma problem men sen jag bytte sadel, till en jag trivs bättre i har det försvunnit. Köpte även ett par Sprenger BB med en mycket bred stigbygelplatta (pga knäproblem). Bara den breda plattan gjorde skillnad.

Hej!
Jag hade exakt samma problem som du för några år sedan och vet därför hur irriterande det är. xD Jag red mycket utan stigbyglar och tränade då på att liksom göra benen så långa och tunga som möjligt. Det funkade iaf för mig. :)

Mvh Miranda

Passar sadeln och trivs du bra i den? Gör hästen det? Lagom längd på stigbyglarna? Slappna av i benen och ev köp en bredare stigbygelsplatta. Stigbygelplattan gjorde under för mig.

Jag hade tidigare samma problem men sen jag bytte sadel, till en jag trivs bättre i har det försvunnit. Köpte även ett par Sprenger BB med en mycket bred stigbygelplatta (pga knäproblem). Bara den breda plattan gjorde skillnad.

Stiglädrena ska det självklart stå! :)

Jag har samma problem fast även i trav. Rider ofta utan stigbyglar för att försöka förbättra min sist, höjt och sänkt stiglädrena men det blir ingen skillnad. Även om jag drar ner hälen så åker stigbyglen antingen bak och fastnar vid klacken eller så åker den ur ..
Googlade runt lite för att hitta tips och råd eller för att få reda på vad jag gör som är tokigt och hittade då någon annan som hade problem. Hon red ,som jag, med säkerhetsstigbyglar med ett sånt gummiband och nämnde att det kunde vara för att de va så "sladdriga".
Tänkte prova rida med austaliensiska imorgon och ser om det är någon skillnad, eller om det är mig det är fel på .. :)
Tips och råd är uppskattat, inte kul att träna när stigbyglarna fastnar eller åker ur foten ständigt ..

Det gör mina också, eller bara ena! Både fastnar och åker ur om vartannat! Bara ena dock, men dock jättejobbigt eftersom jag är jätterädd att råka fastna, tänk om jag åker av och samtidigt sitter fast?!
Har stigbyglar med snodd, som du, och snodden har ju massor med år på nacken, eller vad sägs om 10 år?:o

Men samtidigt tänker jag så här, att snodden borde ju inte alls påverka huruvida stigbygeln sitter kvar på foten eller ej. Man kan ju rida utan snodd också och borde ju inte då tappa stigbygeln om man har jämt stöd i den?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila