Tappar man och svans?!

R

Real_Life

Det har hästen börjat göra :crazy:
Han är en islandshäst, enligt förra ägarna eksemfri
Men nu har han börjat klia sig och tappar hår från manen och svansen när man tex borstar eller reder ut med fingrarna :crazy:
Han har inga sår som tyder på eksem, så det är det antagligen inte
Vad kan man göra?
Och vad kan det bero på? :confused:

min häst tappa manen föra vinter p.g.a att hon hade halstäcke på sig och manen fick liksom ingen luft..jag vet inte om din häst går med sånt där eksemtäcke...men om den gördet, kan det ju bro på att manen inte får någon luft..

Kanske inte riktigt samma sak, men min ponny har blivit jättetunn i både svans och lugg.
Hon kliar sig inte, har inte eksem eller liknande heller, inte halstäcke.
När jag köpte henne hade hon världens tjockaste och längsta kalufs, då hade de bara borstat och fixat inför premieringar och utställningar, i övrigt redde de ut med fingrarna.
Jag tror att jag har borstat bort all lugg och svans. :crazy:

Jättemärkligt :confused:
Är hästen importerad från island? Jag har en kompis i schweiz som har islandshästar, enligt henne är det många importerade isisar i schweiz som börjar tappa man och svans efter ett tag. Ingen har en aing om varför :(

Ja, importerad för typ 10-15 år sen :p

Han har inget eksemtäcke...

mysko. men om det är väldigt mkt så kasnke du bör kolla upp detta? :confused:
bättre att kolla upp en gång för mkt än en för lite...

Kanske inte riktigt samma sak, men min ponny har blivit jättetunn i både svans och lugg.
Hon kliar sig inte, har inte eksem eller liknande heller, inte halstäcke.
När jag köpte henne hade hon världens tjockaste och längsta kalufs, då hade de bara borstat och fixat inför premieringar och utställningar, i övrigt redde de ut med fingrarna.
Jag tror att jag har borstat bort all lugg och svans. :crazy:

Jag har en frieser som har jätte fin och tjock man hon har börjat bli lite tunnhårig nu så jag tror att jag oxå håller på att borsta väck manen...

har absolut ingen aning om det kan ha något samband, men mitt marsvin började tappa sin päls, och det visade sig att han hade parasiter, typ kvalster i huden om jag inte minns helt fel (ca4år sen) kanske kan ta ett skrap-prov på huden eller något??

Liknande trådar

Hästvård Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är...
2
Svar
20
· Visningar
1 961
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023