Tappar frambenen i hoppningen...

Favina

Trådstartare
Vid löshoppning så tappar hästen frambenen, så dom blir hängande, även lite vid hoppning uppsutten.

Finns det något man kan göra åt det? I löshoppningen, kan man ha studs först och sedan 1 galoppsprång räcke och sedan 1-2 galoppsprång oxer?

Hästen är 3 år kan tilläggas.

Tacksam för all hjälp och tips!:bow:

Sv: Tappar frambenen i hoppningen...

Många unghästar gör så, alla har inte superteknik från början. De behöver komma på hur de ska göra. Många fullblod hoppar tyvärr så först, tex, (dock absolut inte alla,) Så småningom kommer de på mer och mer hur de ska göra, när de insett vad de ska göra och börjar tänka själva runt hoppningen, dvs de är intresserade och vill lösa en uppgift.

Det finns övningar för att lära dem få upp frambenen, med studs tex, men en så ung häst tycker jag själv ska få komma underfund med hoppningen och även tekniken eller i alla fall få en chans att göra det. Men det kan det kanske finnas olika syn på.
Lätta övningar, i vilket fall som helst, som stärker självförtroendet och får hästen intresserad.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka