"Tappar ena bakbenet" efter galopptur..????

JessicaM

Trådstartare
Var ute o red idag med min 19åriga hbl valack. På vägen hem så tog vi en galopptur i uppförsbacke efter det så tyckte jag att det kändes som om han "tappar ena bakbenet" i skritten. Försökte självklart inte trava el galoppera efter det utan vi bara skrittade väldigt lugnt. Han brukar skritta jättefort hemåt men nu gick det väldigt sakta..

Kände igenom honom men hittade inget konstigt...

Kan det vara att han sträckte sig??

Sv: "Tappar ena bakbenet" efter galopptur..????

Kan det varit nåt med knäet?
Har ridit på en med patellaupphakningar. Och det kändes som att han "tappade" benent på nåt sätt när det strulade lite för honom.
Oxå en häst i din hästs ålder.

Han har aldrig fått så förut.. Han genomgick en vet besiktning för ca 9mån sedan så då kände inte vetten någon patella iaf. Men det kan ju ha kommit nu...
Han är inte halt iaf (ta i trä). Han har visserligen alltid haft gallor men inget som han visat ömhet på.

Han är stel när han går.. Jag har haft på kylgele och lindade båda bakbenen om det skulle vara gallorna. Kan inte så mkt om dem dock...

Den enda erfarenhet jag har av tappade bakben är att min häst började med det strax innan han fick knäledsinflammation... Min häst var också ren på hälsoundersökning för 8-9 månader sen.

Att han är stel när han går behöver inte vara ett ålderstecken, det kan lika gärna vara ett tecken på att allt inte står rätt till.

Han genomgick en vet besiktning för ca 9mån sedan så då kände inte vetten någon patella iaf. Men det kan ju ha kommit nu...

Ja, 9 mån är en lång tid så mycket kan ha hänt sedan dess.

För övrigt har jag samma erfarenhet som Ingela_S när det gäller symptomen. I min hästs fall var det en sekundär inflammation i knäet pga att han avlastat ryggen. Grundorsaken var artros i SI-leden.

Ringde vetten o förklarade allt. Hon tyckte jag skulle avvakta 1 vecka och fortsätta linda benen under tiden. Om han blir värre så skulle jag återkomma förståss...

Men jag tycker nog att han är lite svullen på skenbenet ner till kotbenet..

Hur behandlar de detta då??

Knäledsinflammationen behandlas med kortison, metacam och vila.

Artrosen är också behandlad med kortison men den kommer ju aldrig försvinna så där är ju frågan om och hur mycket han kommer kunna användas i framtiden. När knäet är ok ska vi börja jobba från marken under minst två månaders tid med bla tömkörning, longering, promenader och klättring för hand så att han får bygga upp musklerna i ryggen. Om det går bra så kanske han blir ridbar igen men troligen bara lättare pass. Prognosen är något osäker.

Vetten tyckte det lät som en vrickning.. Tror inte det är knät utan skenbenet eftersom det är svullet..

Jag försökte lyfte hans friska bakben igår o se om han kunde stå på det sjuka men de gick inte så bra. Han avlastar ju inte det sjuka benet hela tiden och han är inte halt men det syns att han har ont när han går. Vändningar gick inte så bra och jag försökte få honom i trav (gick brevid med honom på vägen för att kolla) men han ville inte de..

Han är lite svullen på skenbenet ner till kotan. Smörjer honom med kylgele och lindar med stödlinda på natten. Han sätter ner tån först när han går, det gör han med båda bakbenen..

Han har galla ovanför kotan som han har haft länge, vetten har tittat på de men verkade inte vara så allvarligt. Han är 19 o en föredetta hopp häst o de kan tydligen få gallor där då.

Tror ni att han kan ha sträckt sig eller vrickat sig. Tror inte det är knät för han är inte varm eller svullen där..

Min häst är/var inte varm eller svullen vid sina knän trots knäledsinflammation.

Om du inte kan lyfta det friska benet utan att hästen protesterar så hade jag tagit den till klinik.

Har han galla bara på ett ben?

Har galla på båda bak..

Veterinären sa att jag kunde avvakta 1v och går det inte åt rätt håll så får vi åka in..

Min häst "tappar" bakdelen när hon har knäledsinflammation. Hon brukar även bli gallig ovanför kotan i samma veva.

Gallorna upptäckte vetten vid vet besiktningen och på en gammal tävlingshäst så var detta inte sällsynt.

Om hans ben inte är bättre nästa vecka så har vi en tid på ATG på Torsdag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 664
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka