Tappar balansen när jag kratsar ena framhoven????

P

Puff69

Jag undrar om nån har nåt förslag på vad det kan vara... :

När man kratsar vä fram så tappar hästen balansen liksom bakåt. Sen om man släpper och låter den fixa till och fram och tillbaka några steg brukar det bli bättre. Men det är alltid samma sak varje dag. Känns som att han inte riktigt orkar. Kan han ha ont någonstans eller är balansen bara dålig just där...? Någon som har nåt förslag???

Det är inte så med de andra benen...

:confused:

Sv: Tappar balansen när jag kratsar ena framhoven????

Skulle tro att han har ont, det är ganska vanligt att dom bara tappar balansen eller lägger sig om dom har ont. har varit med om flera som gjort det.
Jag skulle ta ut vet. eller annan kunnig som kan böja hästen.

Grejen är den att jag haft hästen i ca 4 mån och det har varit sen första dagen. Och han gick igenom vet.besiktning.
Men man vet ju inte han kanske har ont ändå... ?
Fast man tycker ju att dom borde ha upptäckt det då??

Okej, då vet jag inte riktigt.

Men dom flesta hästar som jag tagit hand om som velat lägga sig då man lyftar hovar/ben, har haft ont någonstans.

Men det finns ju även hästar som blir väldigt "tunga" då man skor osv. jag vet en sån och hon är en riktig bråkstake som gör allt för att slippa bli skodd, men jag gissar att det inte är så för dig (?)

och det skulle ju även kunna vara så att hästen har ont högre upp i benet eller på annat ställe som inte märks vid veterinär bes.

En häst i förra stallet gjorde likadant, bara med ena benet. Han hade problem med nerverna på ett ställe i ryggen, så när man lyfte benet kändes det där.

Ja, man vet inte vad det kan vara. Pratade med en eguiterapeth (eller hur det stavas) hon sa oxå om nån nerv kanske e i kläm eller nåt. Ja, det blir nog till att kolla på klinik. Ifall att. Hoppas att det inte är något allvarligt bara :cry:
Han protesterar inte i ridningen eller hoppningen... så han verkar inte så störd av det i alla fall, på det sättet. Sen vet man ju aldrig...

Nej det var så med den här hästen också, han kunde ridas helt normalt. Det vara bara just när man endast lyfte ett ben. Enligt kliniken hade det att göra med att han var så otroligt stor. (Halvblod, 186)

Nej det var så med den här hästen också, han kunde ridas helt normalt. Det vara bara just när man endast lyfte ett ben. Enligt kliniken hade det att göra med att han var så otroligt stor. (Halvblod, 186)

Ok... nja min häst är eh inte lika stor... :smirk: så det kan inte vara det, he he..

Obalans?
Så här var det:

Hästen var halt på tre ben :(:(:(:(:(:
Hovledsinflammationer i båda fram och hälta (vet ej vad ännu) i ett bakben...:cry::cry::cry:

Som några ovan sagt kan problemet sitta högre upp eller i ryggen. Kanske du kan ta ut en kamera som mäter värmeökning (ca 600 kr) eller kiropraktor?

Hästen var halt på tre ben
Hovledsinflammationer i båda fram och hälta (vet ej vad ännu) i ett bakben...

Nej vad jobbigt
Men hur i allsin dar kan han ha dragit på sig så många komplikationer..? är du nöjd med hovslagaren du har? jag hade typ brutit ihop om min häst fått så många "skador" eller vad man ska kalla det, jag blir typ hysterisk bara om hans mugg spridit sig upp på skenbenet eller nått :crazy:

Jag håller tummarna hörredu. Hoppas han repar sig snart. Ni är nog "back on track in no time" LYCKA till!

Min pålla gjorde så i somras med ett bakben. Varje gång jag lyfte bakhoven så liksom hoppade hon runt och ville sätta ner som om hon tappade balansen. Senare visade det sig att hon hade en hovledsinflammation i den bakhoven. Borde ju varit i den som hon inte ville stå på, men det var alltså i den man lyfte upp. :confused:
Nu är hon frisk och hoppar inte runt så längre utan står stadigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama