Tappar bakben, vad händer? (film)

Sv: Tappar bakben, vad händer? (film)

Vilken fin häst!
Man kan tycka att han inte borde bli trött i sina ben och snubbla till som han gör, eftersom kroppen ser så balanserad ut.

Men om hovarna inte är balanserade och tyngdpunkten istället är för långt bak i hoven än mitt i, kan jag tänka mig att en häst blir snabbare trött i sina muskler.
Som de står i många böcker.
No feet, no horse!

Lycka till!

Hej!
Jag tycker faktiskt hästen ser halt ut, vänster bak under större delen av filmen (i traven).
Särskilt varvet innan snubblingen.

En med ögonen med sig! Stämmer bra, halt vänster bAk, en grad vid böjprov. Dock tycker jag det är väldigt diffust på just denna film, därför jag smackar på honom för att se om det skulle visa något.

Problem i SI-led/er eller snedhet i bäcken etc kan vara värt att kika på. Finns det någon asymetri att se?

Min häst kan tappa sitt bakben i skritt efter arbete på långa tyglar.
Kom efter en hovbensfraktur. Fick 8 månaders boxvila o tappade allt. Första veckorna efter tappa han bakbenet hela tiden som sedan blivit bättre o bättre. vet sa att det e vanligt och kan ta upp till något år innan det e helt borta.

Liknande trådar

Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 931
Senast: Glimm
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Det är säkert bäst att börja med att säga att vi har gjort en fullständig utredning av katten. Ortoped, neurolog och dessutom en...
Svar
5
· Visningar
7 027
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka