Tappar bakben, vad händer? (film)

Estivuz

Trådstartare
http://youtu.be/bmXUYu8QGJA spola till 00:37.

Vad är det som händer med hästen och varför? Jag har upplevt att han tappar ett bakben ibland men inte fångat det på video. Det ser ut som han landar på tån och sedan viker sig hela kotan?

Sv: Tappar bakben, vad händer? (film)

Det brukar normalt sett hänga ihop med svaghet i bakknäet på samma ben som "tappas" eller hakar. Det brukar bli bättre/försvinna när hästen blir starkare och så blir det sämre om den får vila/stå på box eller av någon anledning tappar muskler. Man kan pröva att blistra bakknäet (hos en duktig veterinär), eller bara smörja med liniment själv sålänge för att hjälpa hästen lite. Har man mycket problem med det kn det vara en dold hälta som bör kollas upp och behandlas. Lycka till!

Jag har ingen aning, men av det jag ser där ser det ut att kunna vara ren obalans som ligger bakom.
Mitt fullblod kunde göra så någon gång när hon var yngre, i galopp på (stor) volt, för att hon är mkt balanskänslig, ångade på i framvikt och bakbenen älgade och var långt efter. Det försvann ju när hon kunde gå i bättre balans.

Kan säkert finnas helt andra förklaringar, men just här ser det ut så.

Först och främst: jag är inte alls duktig på sånt här ;)

Men min tanke är att det behöver inte vara något fel utan helt enkelt obalans, precis som traceys säger. Om det inte händer ofta/regelbundet med samma ben så behöver det ju inte vara något (fast det är ju himla svårt att veta säkert).

Hästen jag hyr snubblar/tappar ben ganska ofta (inte lika rejält som på klippet dock), men det brukar vara när hon är ouppvärmd och/eller taggad/spänd och olika ben. Så har det varit i de fyra år jag hyrt henne åtminstone. Dock är hon väl ett dåligt exempel eftersom hon inte är direkt genomkollad vad jag vet, så huruvida det enbart är dålig koll på benen eller kan vara något fysiskt inblandat vet jag trots allt inte.

Det behøver ikke bety så mye, men i Norge har vi det siste året hatt urovekkende mange tilfeller av en sykdom kalt fôrassosiert polyneuropati, der nettopp overkoding slik som dette er et av kriteriene for diagnosen. Snubling kan ha mange årsaker, men dersom hesten din overkoder flere ganger, kan det være lurt å sjekke ut dette med polyneuropati. Sånn for sikkerhets skyld. :)

Suck... Den här hästen alltså! Jag får väl iaf glädjas åt att han ser ohalt ut på filmen. ;)

Ska visa denna för veterinären på fredag får vi se om hon har någon teori.
Förhoppningsvis är det bara vanlig unghästobalans.
Det där med Polyneuropati lät läskigt, var kan man läsa mer om det?

Det kan förutom det andra nämnt ovan, röra sig om patellaupphakning.
Alternativt en sekundär upphakning pga låsningar i bäckenleder (SI-leden förslagsvis)
I vilket fall behöver veterinären se över det, gärna en med lite kiropraktikutbildning dessutom (förutom de vanliga rörelsestörningsexperterna).
Sedan kan man när man vet vad det är, vb söka kiropraktor eller equiterapeut som tillägg.

Jo, ska till just en sån veterinär på fredag. Hästen har patellaupphakning men det är på andra benet.

Min häst har haft samma problem plus att hon från början var sned och inte gick fram plus en massa annat, hon hade låsningar i sitt bäcken (konstaterat av vet o kiro) som de tror berodde på svaghet i bakknän.
Efter att låsningarna är helt borta (juli i år) har hon fortsatt att tappa bak då och då, ingen koppling till specifika övningar eller trötthet, men jag har arbetet uppbyggande, mkt arbete från marken etc och senaste 1 1/2 veckan har hon inte tappat något och inte heller känts vinglig, så förhoppningsvis var det "bara" det. Har en vet som kommer ut om tre veckor ändå för att kolla igenom henne igen för säkerhetsskull igen, är rädd att det kan vara allvarligare has eller knäproblem.
Jag har ju kollat runt för att få lite mer kunskap om liknande problem och det verkar ofta vara unga hästar, hästar som är felmusklade eller stått ett tag som får liknande problem, men man bör kolla igenom (anser jag då;)så det inte är någon inflammation, pålagring eller annat som är orsaken.

Min behandlades på klinik 3 gånger med långa sprutor in i ryggen med muskelavslappnande och smärtstillande, fick ett rehab-program och att jag skulle ta ut en kiro/ET vilket jag gjort 3 gånger, senast utan att behandla då hon såg fin ut.

Måste säga att jag gillar din häst, fin modell och trevlig trav:).

Har gjort en annan tråd om min ponny som också tappar bakben, dock främst i nerförsbackar. Kan inte minnas att hon nånsin har gjort det på plan mark. Undrar om din också gör så i nerförsbackar? Min blev genomgången av kiro igår och vi knde i princip konstatera att det är patellahakningar. Troligen för att hon växer och ev en lättare överansträngning som orsakat det hela:/.

Tack! Kul att du tycker det. Han är väldigt trevlig i alla avseenden, både att rida och hantera. Men sen ska han ju vara frisk också!

Jag har inte upplevt att han har problem i nerförsbackar. När jag rider ut snubblar han sällan, kan hända ibland och oftast i trav. När vi rider på ridbanan eller när jag linar honom händer det oftare.
Jag hoppas och misstänker att det är en kombo av svaghet, muskelfattighet, patellaupphakningen och att han växer. Han är ganska stor, drygt 170.
Sen har han inte perfekt benställning, är kohasig bak och lite fransysk fram. Men jag tror det ska bli bättre när han breddar sig.
:)

Hur gammal är din ponny? Har du fått några instruktioner angående patellaupphakningen?

Jag har inte varit på klinik med min, men har pratat med min veterinär och diskuterat hur jag ska göra. Är förstås stärkande arbete som gäller. Men för hennes del kan det också bero på en lättare överansträngning, så istället för att trappa upp arbetet trappar jag ner lite ytterligare en vecka.

Min ponny är fem år och bara riden i knappt ett år. Det är en connemara och dom verkar växa väldigt länge. Tycker dessutom att hon har vuxit på rätt bra nu i slutet av sommaren. Hon mättes till maxad C i februari, men tror nog att hon knatat över och blivit D-ponny nu:/.

Hovens undersida har fel vinkel mot marken, tån är för hög i förhållande till trakten, hoven lutar bakåt som om vi hade en klack under tån. Strålens vinkel visar i vilken vinkel hoven är menad att stå på marken eftersom strålen är hästens trampdyna. Detta har mycket stor betydelse för hästens ridbarhet. MVH

Du skriver att det är vid longering och på ridbanan det händer :)

Har du tänkt på att det förmodligen bara är på böjt spår det händer och oftast när man ridit/longerat en stund?

Jag gissar på att han blir trött efter ett tag eftersom styrkan och balansen inte riktigt finns :)

Har hänt med bägge mina fullblod innan de var "riktiga" ridhästar ;)

Tillägg: Du ser att han övergår i galopp efter "tappet", vilket i det här skedet är mkt lättare för honom :)

Senast ändrad:

Hovens undersida har fel vinkel mot marken, tån är för hög i förhållande till trakten, hoven lutar bakåt som om vi hade en klack under tån. Strålens vinkel visar i vilken vinkel hoven är menad att stå på marken eftersom strålen är hästens trampdyna. Detta har mycket stor betydelse för hästens ridbarhet. MVH

Kvalificerat skitsnack :devil:

Om man tittar under en hov med förståelsen för att strålen är en trampdyna precis som hos hunden och katten, betyder det att även hästen alltid naturligt försöker sätta ner sin fot rakt på hela trampdynan.

Om bärranden då är verkad i en annan vinkel (så att strålen inte längre är markparallell) blir hovens landning helt onaturlig.

Om verkningen skapat en bakåtlutande hov i förhållande till strålens vinkel händer exakt det som du iakttagit och beskrivit. MVH

troll.jpg

Du skriver att det är vid longering och på ridbanan det händer :)

Har du tänkt på att det förmodligen bara är på böjt spår det händer och oftast när man ridit/longerat en stund?

Jag gissar på att han blir trött efter ett tag eftersom styrkan och balansen inte riktigt finns :)

Har hänt med bägge mina fullblod innan de var "riktiga" ridhästar ;)

Tillägg: Du ser att han övergår i galopp efter "tappet", vilket i det här skedet är mkt lättare för honom :)

Nog ligger det något i det du säger. Som sagt han snubblar sällan när jag är ute och rider rakt fram.
Visst upplever jag det värre när det gått lång tid sen han skoddes men hovis vet vad hon gör och verkar honom kort i tårna.

Hopas det minskar med mer.muskler och styrka!

Liknande trådar

Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 931
Senast: Glimm
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Det är säkert bäst att börja med att säga att vi har gjort en fullständig utredning av katten. Ortoped, neurolog och dessutom en...
Svar
5
· Visningar
7 027
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 310
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka