Tappad sko

Nellyhagneryd

Trådstartare
Hej!
Jag har ett arabiskt fullblod på 14 år som tappade sin högra fram sko i måndes, idag har hon varit extremt hängig och inte haft någon aptit nu på kvällen. Hon vill även ligga ner, temp är kollad och slemhinnorna likaså och allt såg bra ut.
Sist hon tappade en sko så blev hon blockhalt men tappade inte aptit och låg inte ner så mycket som hon gör idag.
Kan det bero på att hon tappat skon? Eller är det något annat??
Hovslagaren kan inte komma ut förrän på torsdag, vad gör jag??
Har inte haft någon häst innan så är helt ny inom allt som rör sjukdom och skador så all hjälp uppskattas otroligt mycket!!:arghh:

Sv: Tappad sko

Det låter osannolikt att bristen på aptit skulle hänga ihop med en tappad sko.

Har hon ätit något alls? Har hon bajsat? Det låter som att det är läge att iallafall ringa och prata med en veterinär ifall det är kolik, det blir ju sällan bättre av att man avvaktar.

Annars är det väldigt svårt att spekulera om vad det kan vara, men jag håller tummarna för att hon blir bättre snabbt!

PS: Om hästen inte ätit alls och inte bajsat hade jag om det varit min häst ringt till jourveterinär så att denne fått avgöra om den behövde komma ut akut eller inte.

Jag är inte tillräckligt duktig för att kunna bedöma exakt vilka symtom som är kritiska och akuta, därför tycker jag att veterinärer är väldigt bra att prata med. De åker inte akut om de inte tycker det behövs. Lycka till!

Hon åt hur bra som helst innan idag, och hon har ätit lite till sen sist jag var ute. Nu har jag gett henne betfor och mineraler och det åt hon med god aptit, så det verkar bli bättre, och hon har även bajsat nu efter hon kom in. Tänkte också att det kunde vara kolik i med att hon haft det en gång innan, men så som hon är nu så verkar det inte som det... Jag får helt enkelt kolla till henne med jämna mellanrum och avvakta med veterinär så länge det inte blir värre. :)

Har det gått bra inatt? Hoppas hon är bättre nu!

Normalt är det ju bra att låta en trolig kolikhäst röra på sig, men eftersom du säger att hon förut blivit blockhalt av tappsko så verkar det bäst att låta bli? Skönt att hon ätit och bajsat, verkar ju bättre då.

Ligger hon fortfarande ned mer än normalt? Isåfall kanske det är bra att slå en signal till vanliga veterinären och fråga vad de tror.

Om hon ska ut i hagen och det inte är halt kanske du kan göra ett omslag till hoven så hon slipper ömma, jag är rätt säker på att det finns nån tråd om det här om du söker på hovomslag.

Lycka till med hästen!

Imorse hade hon ätit allt natt hö, även sitt morgon hö. Hon åt med god aptit i hagen, men hon ligger fortfarande ner mycket. Hon har bajsat ordentligt under natten också. Men jag fick upp henne och gick rundor med henne i padocken och då var hon ganska pigg och nyfiken på allt som vanligt. Men hon vill inte lägga så mycket vikt på hoven där hon tappat sin sko, så jag tror att det bara är så att hon är extremt känslig och jag hoppas att när hovslagaren kommer ut imorgon så kommer allt vara som vanligt igen. Jag tror att det är så att hon lägger sig ner för det gör ont när hon står på hoven.
Men om det inte är bra imorgon efter skon är påsatt igen så kallar jag hit en veterinär! Känns inte bra att hon har så ont :(

Det låter vettigt, hoppas hon blir "normal" när skon åker på.

Jag funderade lite löst kring korsförlamning men det är enbart baserat på att hon ligger ner och jag tycker själv det verkar långsökt. Passa på att fråga hovslagaren imorgon om vad denne tror om det behövs, jag har bollat mycket med min hovslagare.

Jag vet hur det är att vara förstagångs-hästägare så jag kan trösta dig med att varje tråkig skade-erfarenhet går man ur lite visare.

Ja han kommer ju ut om någon timme så jahaja prata med honom :)
Jag trodde ju aldrig att det skulle vara så här nervöst att ha höst, jag blir ju jätte rädd och föreställer mig det värst så fort det är något.. Haha!
Jag kan skriva hur det har gått när hovslagaren har varit här! :)

Nu är skon på och allting är som vanligt igen, märks inte på henne att det ens varit något. Så nu kan jag pusta ut igen! ;)

Skönt att det blev bra! :) Din häst verkar ju reagera väldigt starkt på en tappad sko! Om det varit min häst hade jag funderat på om det inte skulle vara läge att införskaffa någon slags boots (med heltäckande sula) att ta på vid de tillfällen när/ om hästen får en tappsko...

Skönt att det blev bra! :) Din häst verkar ju reagera väldigt starkt på en tappad sko! Om det varit min häst hade jag funderat på om det inte skulle vara läge att införskaffa någon slags boots (med heltäckande sula) att ta på vid de tillfällen när/ om hästen får en tappsko...
+1 på den!

Kolla tex Hööks Cavallo Simple boots. Superbra vid tappskor! Som en gympasko typ. Mät och prova när hovis skor om nästa gång eftersom de ska sitta på hov utan sko :-)

Håller med övriga som skrivit om att ta i beakning långsiktigt att du verkar ha en mkt känslig häst vid tappsko. skaffa ett par easyboots eller liknande, om du inte har en hovslagare du VET i alla lägen alltid kan få på skon samma dag den rök. Du kommer spara SÅ mycket problem! Annars kan man alltid göra ett hovomslag med barnblöja, wetflex och silvertejp om man måste vänta på hovslagaren med en sån häst, men klart det är lättare med boots .

Gör det, är verkligen jätteskönt att ha! Min häst trasar sönder hoven lätt och blir väldigt öm. Nu behöver man inte ha honom inne och oroa sig över när hovis hinner slå på skon utan tar bara på gympaskon på dagen och så håller sig hov och häst fräsch :-)

Skönt att det gick bra. Om du har svårt att hitta passande boots så kanske tappskokompetens vore något att satsa på. Förutsatt att hon är hyfsat lättskodd då.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 920
Senast: phie
·
Hästvård Tre hästar, varav två är mina egna har visat konstiga symtom senaste två dagarna, två av dem i helgen och den tredje idag. De två som...
Svar
6
· Visningar
3 353
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka