Tapetsering

lisa412

Trådstartare
Måste man ta bort så mycket av den gamla tapeten som möjligt eller räcker det om man tar bort där det är trasigt/löst och sen spacklar och slipar innan man tapetserar? :confused:

Jag tycker att det beror på tapeten. Både den gamla och den nya.

Det som går att riva är det ju bra att riva. Det är bästa sättet att undvika bubblor, om underliggande lager släpper. Men går det inte så slipa ojämnheter och skarvar.

Jag köpte en snorbillig färg och rollade mitt kök eftersom tapeten innan var mönstrat bajsgul och jag skulle sätta upp vit med glesa mönster. Den gick inte att riva, satt som berget. Antagligen uppsatt med vävlim och delade sig inte. Sovrummets tapet gick jättelätt att ta bort så där rev jag allt.

Så sammanfattningsvis beror det på vad sm går att göra, hur knöligt och ojämnt det är - samt framförallt om tidigare tapet är väldigt mönstrad och riskerar att lysa igenom.

Man måste ingenting (utöver att all gammal tapet som är minsta lös måste ner), men quick-fix ger sällan så bra resultat. Det blir oftast bäst resultat om man tar ned befintligt tapet och gör ett ordentligt underarbete. Det finns tapetnedtagningsmedel om tapeten sitter som berget. Underarbetet styr resultatet, men underarbetet kan ibland vara jobbigt. Det kan vara bra att veta att nivån på spacklingen kanske man inte får grepp om förrän den gamla tapeten är nere. Så för den som inte har kunskapen/orken/tålamodet att spackla kan det vara nog så bra att låta den gamla tapeten sitta/sätta renoveringstapet. Så vad du bör göra beror på förutsättningarna, din kunskap/ork och din ambition.

Vad är det för väggar? Vad sitter för tapeter nu och hur är det arbetet gjort? Vad är din kunskapsnivå och ambition? Vad ska du sätta för tapeter? Svaret på de frågorna tycker jag styr vad du bör göra.

Nja, kunskap och tålamod har jag inte mycket av men jag är samtidigt perfektionist så jag vill ju såklart att det ska bli så bra som möjligt.

Jag har googlat runt lite och kommit fram till att jag kommer dra bort det som är löst, spackla, slipa och hoppas på det bästa :D :up:

Jag rev väldigt mycket, mer än jag hade behövt. En del satt som berget och med facit i hand kunde jag ha lämnat kvar mer. Sprayade med vatten eller strök med en blöt svamp, vilket löste upp limmet något och sen gick det lättare att riva. Sen körde jag på renoveringstapet, det var väldigt smidigt! Dock krävde det rejält med lim men det var enkelt att få jämnt och man slapp slipandet (som jag starkt ogillar :p). Nu sitter tapeten uppe och det blev så sjukt bra, är hur nöjd som helst!

Å, en tapetseringstråd! Kan man slänga in en annan fråga i ämnet tro? (Förlåt för kapning TS!)

Någon som har erfarenhet av att tapetsera om över tretexskivor? Alla innerväggar i vårt hus är klädda med detta underliga material. Jag ser framför mig hur försöken att blöta ned de gamla tapeterna bara kommer att sluta med att tretexen suger upp allt vatten. Som att tapetsera över en wettexduk liksom.

Erfarenheter någon?

Å, en tapetseringstråd! Kan man slänga in en annan fråga i ämnet tro? (Förlåt för kapning TS!)

Någon som har erfarenhet av att tapetsera om över tretexskivor? Alla innerväggar i vårt hus är klädda med detta underliga material. Jag ser framför mig hur försöken att blöta ned de gamla tapeterna bara kommer att sluta med att tretexen suger upp allt vatten. Som att tapetsera över en wettexduk liksom.

Erfarenheter någon?
Hittade det här:

http://www.alltomtradgard.se/forum/ovrigt/smatt-och-gott/tapesera-och-mala-pa-tretexskivor-90231

Erfarenheter någon?

Som jag beskrev ovan. :) jag hade tretexskivor under och om man blöter och pillar mycket följer lite av skivorna med. Men renoveringstapet funkade jättebra! Det blev väldigt jämnt och fint. Dock vis av erfarenhet nu så kommer jag inte pilla bort sånt som sitter bra, det blir bara onödigt ojämnt i skivorna då.

Tillägg: om man blöter mycket blir skivorna såklart lite blöta men de torkar ganska snabbt igen.

Tack för svar och länk aprilmaj och Chili. Gott att höra att det faktiskt går att tapetsera om på tretex (utan att riva ned skivorna och sätta gips eller annat först).

Tror dock att arbetet får utföras en dag när jag är pms-fri samt mätt. Minst risk för meltdowns pga svårt finlir då...

Alltså det beror ju på hurudan tapet man ska sätta upp. Har man en tjock och stadig tapet syns det inte så bra ifall det är lite ojämnt under. Har man en tunn tapet är det svårare. Då ska det verkligen vara jämt under.

Alltså det beror ju på hurudan tapet man ska sätta upp. Har man en tjock och stadig tapet syns det inte så bra ifall det är lite ojämnt under. Har man en tunn tapet är det svårare. Då ska det verkligen vara jämt under.
Plus vilken yta nya tapeten har!

Är ytan helt slät så spelar det ingen roll hur tjock den är - minsta skrovel under kommer att synas!
*vet*

Liknande trådar

Hemmet För så använde man gamla tidningar till allt möjligt. Numera så läser jag tidningen digitalt. Så vad använder man i stället för...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Jamtland
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·
Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
908
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar