Tapetfunderingar

Linisen

Trådstartare
Vi har som sagt köpt hus. Nu är vi i tapetfunderartagen. Vi har kollat lite på rusta och hittat en del vi gillar. Men det är halvdåligt med enfärgade tapeter där. Var kan man hitta billiga enfärgade tapeter? Eller ja, billiga tapeter över huvud taget. Har kollat dom flesta "stora byggfirmor" som bauhaus m.m.

Vi har som sagt köpt hus. Nu är vi i tapetfunderartagen. Vi har kollat lite på rusta och hittat en del vi gillar. Men det är halvdåligt med enfärgade tapeter där. Var kan man hitta billiga enfärgade tapeter? Eller ja, billiga tapeter över huvud taget. Har kollat dom flesta "stora byggfirmor" som bauhaus m.m.
Varför enfärgade tapeter? Varför inte måla - då blir utbudet genast oändligt mycket större, om det nu är enfärgat ni vill ha?

Min erfarenhet är att ju billigare tapet desto fler svordomar vid tapetseringen. Det har avskräckt mig från att köpa billigt. Billiga tapeter drar och töjer sig och så det skevar eller bli bubbligt. Har de mönster funkar inte mönsterpassningen.

Annars är väl mitt råd att hålla ögonen öppna för reor och kampanjer på färghandlarna. Rätt som det är så finns det en drös billiga rullar av något utgående .

Vi har hittat fondväggar och vill ha enfärgade på dom andra väggarna. Just därför. Vi funderar även på att måla, men det är så mycket mer grundarbete med det för att få det snyggt. Dessutom är det randiga tapeter överallt, så vet inte om det täcks så bra med färg heller. Men helt klart en fundering.

Vi har hittat fondväggar och vill ha enfärgade på dom andra väggarna. Just därför. Vi funderar även på att måla, men det är så mycket mer grundarbete med det för att få det snyggt. Dessutom är det randiga tapeter överallt, så vet inte om det täcks så bra med färg heller. Men helt klart en fundering.
Köper du billiga tapeter måste du ändå göra bra underarbete för att det inte ska synas igenom. Speciellt om du kör enfärgat eftersom du då inte har några mönster som förlåter ojämnheter i underlaget.

Jag har köpt en tapet med väldigt glest mönster på gråvit bakgrund och svär eftersom jag måste fixa underlaget perfekt för att det inte ska synas igenom :banghead:

Lägger du en grundfärg över tapeten så syns det inte igenom. Jag fick måla väggarna i mitt kök innan jag tapetserade för att inte det skull lysa igenom tapeten... Gamla tapeten var knallgul och en hel del hade jag rivit bort. De skillnaderna fick jag måla över för att få det OK.

Bättre investera i bra färg, än försöka få billiga tapeter bra ovanpå andra tapeter. Det är ju ett mindre helvete, på ren svenska. Kräver oceaner av tid och arbete.

Köper man bra färg, slipper man måla 13 gånger för att få täckning. Om man dessutom grundar med en färg som är gjord för att just täcka andra mönster, är man ju halvvägs hemma.

Det finns massor av snygga, enfärgade tapeter. Vi har just fått upp en i köket, en underbar grå från Midbec. Vet inte om den är så billig, dock; vi anlitande hantverkare. Vi är jättenöjda med den fina tapeten iaf, den har lite, lite struktur så den känns levande - mycket snyggare än målat!

Jag skulle nog vilja säga att det är precis lika mycket underarbete om du ska tapetsera. Om det ska bli riktigt snyggt alltså. Jag hade lätt valt att måla om det ändå ska va enfärgat!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 831
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka