TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Hmm nu väntar jag bara på att Tajger börjar fundera på att fixa ett eget camp

God morgon! Känns som om det skulle bli svårt med deltagare till mitt camp:)

Här har vi haft en lysande fullmåne i natt, och nu är det -3 grader. Hästarna är ute och det är snart dags att åka till jobbet. Ska bara slänga ut stora svarta katten som är elak mot lilla vita.

Godmorgon!

Jag fick försvinna från datan i går då jag lyckades få virus i min knädator :cry:
Var ute på en blogg då allt bara blev segt och sen kom det massa varningar och sen var det kört :mad:
Jag hoppas att sonen kan få bort skiten från min lilla "fina" dator. Annars kommer vi att få ett mindre krig här hemma på kvällarna då den här datorn andvänds av dottern eftersom den fungerar bättre.
Så vi får se om jag får skaffa mig ett liv istället för att hänga här.

Här är det i dag -9 grader och halvmulet.
Och jag har trosorna på mig och även byxorna :p
Ni skriver så mycket så jag kan inte komma ihåg vad jag ska svara på.
Ska i alla fall gå och käka lite frukost :d

Åååååå,så trist med virus! Hoppas ni får rätsida på det!

Här är några minusgrader idag,men soligt o fint!
Hästarna står sedan en timme ca o äter sitt morgonhö i hagen,som fö var snorhal på sina ställen....Bara ut o sanda/salta åt de små liven!

Jag har fö inget liv tror jag,och sonens ass oxå för den delen.......
Nu är det dax för nästa sjuka ass.....och den som gapar mest o vill ha extra timmar,vägrar:mad: det är ju helg.Ja,de andra vill heller inte jobba i helgen fö.
Så nu väntar ett nytt pass med son framför DVD och jag rännandes som en chippskodd räv mellan stall o hus,i tre dar:crazy:
Sen går jag på på söndag natt o arbetar 8 av 10 nätter,fram till och med tisdag 2/2.....:eek:

Femtonåriga dottern kom ner med sin lilla knädator till mig i morse. Hon hade också fått in något skit i den i går kväll. Så nu får mamma fixa under dagen. Tur jag har något att göra på min lediga dag då..

Idag står annars en shoppingrunda till stan på programmet igen. Mina inköpslistor är lite suspekta numera, på den jag gjorde förrgår stod det; torvmix, kattmat, mjölk, juice, morfin, kaffe ... i nämnd ordning. Lappen ligger här bredvid mig. Idag är det mer morfin igen, lilla svärfar får var fjärde timme nu och man får bara hämta ett paket åt gången. Dumt.

Jag hade med mig kameran till stallet igår och fotade lite allt möjligt, men eftersom min egen dator är trasig blir det så dumt att tömma kameran. Den jag sitter vid nu har USB-kontakterna på baksidan och det är ju jobbigt att kräla runt på golvet :angel: Får se om jag orkar senare i alla fall. Hm, tog nog inga bilder på våra pallar. Det ska jag göra idag. Kanske ställa ut dem i solen så de riktigt kommer till sin rätt :D

Morrn folk, har ar det segt varre.. 10 allra redan och jag vaknade precis.. Solen skiner och pallar maste ut.. Jo jag var uppe 630am och gav dem frukost ho.. men sov en extra stund..
-11C ute, mina fotter kommer att frysa i gummistovlar.. Darnit jag ar inte gjord for sant har klimat..

Om jag inte sa det, valkommen nyisar, Piraja det kommer att ga super, Tajger sorry om din puter, och andras som ocksa har gone kaputt.. Cho, Jag tycker du skall avskeda den dar som inte vill arbeta.. Men framfor allt lagga ut en papper for potential annons..sa alla ass kan se att du letar efter ny person.. sa kan de ga och vara nervos for sitt jobb. Kanske aven dags for ett "skrik at personalen" mote.. Det ar ju inte meningen att du skall behova vara personal...

I morse nar jag gjorde min exercise gjorde det shitont i ryggen.. Men det skall det tydligen gora. Jag skall strax satta pa timglaset och ge mig pa resten av hay bales... Det ar allt jag har idag...

Jag hoppas ni alla har en bra dag, och alla motstand som kanns vander sig till positiva saker..

Ja,suck,sitter just nu o kollar in olika assbolag.....Blir nog att anlita ett sådant i fortsättningen,jag orkar inte mer:cry:

Tyvärr försämras ju de anställdas anst villkor markant,de blir uppsagda o i bästa fall återanställda,de får gå ner betydligt i lön,de får börja betala sin mat (idag äter de gratis,två lagade mål / dag,frukost,mellanmål/fika,obegränsat med kaffe,på min privata bekostnad) de kan inte lägga sina scheman som de själva vill o de kan inte byta tjänster som de själva vill,osv.
Trist,tycker jag!

Det försämras ju för sonen oxå,som får stå ut med att det kanske blir många olika som kommer,han kanske blir av med ass han tycker om osv

Frågan är vilket som är bäst/värst?????

Min ambition har ju varit att alla ska ha det bra o trivas här,jag försöker verkligen hjälpa alla så det ska bli så bra som möjligt för alla!
Visst det krävs ju en del av ass oxå,tex att man på en sån här liten arb.plats är kollegial o ställer upp för varandra,det tycker alla här är bra så länge det gäller dom själva.......
Men nu känns det som att det tas för givet att just jag ska ställa upp....
Till saken hör att de arb inte fulltid,de arb ca 130 tim/mån,men de tjänar bra....
Nä,jag orkar verkligen inte längre.....

Solen skiner och det är -8 grader, ser ut att bli ett riktigt kalasväder i dag med. Det gillas skarpt :D Har nyss varit nere hos madamerna och fixat, tänk vad det blir lättmockat på engång det blir lite kallare ute, det gillas skarpt det med :D

I går fick jag förresten en kopia på ett läkarutlåtande från DLM som dom skickat till patientskadeförsäkringen så nu är det iaf på G. Skönt!

I dag kommer Melvin hit en stund medans föräldrarna gör lite ärenden så då blir det mys!

Cho, du tänker helt rätt när du kikar på andra lösningar. Vad ska du annars göra om inte din personal vill jobba eller ställa upp för varandra? Även du har ju ett liv som ska hinnas med. Hur gammal är sonen?

Tant Kat, det finns inte en människa som är skapt för att gå i gummistövlar när det är kallgrader :eek: Jag skulle ta mej tusan hellre gå i strumplästen, det är nog varmare.

Senast ändrad:

Cho, det kanske ar lite arbete for dig till att borja med.. men skulle du ha lattare att "bli av med" ass som inte passar om du var ett foretag? Alltsa, som vardtagare anhorig kan du ju saga till foretaget som har anstallt att det inte fungerar och de tar bort ass. Sa jag sitter har och tanker, hur mkt kravs det att du startar ditt eget ass foretag. Choassistenter extra ordinaire.. Och Du bar tva hattar sa att saga.. Da kan du bli av med de som inte ar bra, men behalla de som ar bra och som sonen tycker om.
Kanske kan vara en idea. Da kan du ju satta loner sjalv ocksa. Och du behover inte som foretagare "anstalla" de som inte passar.. Ja,jag forklarar inte sa bra men du ar tva personer, en foretaget som anstaller ass och sen som vardtagareanhorig.. For da ar du som skriver schema och behover inte ge de som inte fungerar arbete.. Tank pa det.. Dock jag vet inte vad som kravs att gora ett sant foretag...

Hej alla.
Skriver för att hitta hit med "snabben" när jag är inne. OCH för att jag blivit både glad och rörd över visad omtänksamhet (you know who you are).

Jag HAR skrivit lite då och då - men det är inte lätt att synas eftersom inläggen hamnar i pågående diskussioner. Många av er är ju så himla flitiga!

Jag vill också tacka för PM/mejl från ett par av er. Svarar här också eftersom det är fler jag haft lite närmare kontakt med tidigare. Det är INGEN fara med mig. Ja - jag jobbar mycket ibland, ja, men har inga väggar runt mig att gå in i! Som några av er vet så är jag dessutom på väg att byta ansvar/uppgifter - kul :laugh:

Jag kommer att vara "garderob-tant" och följa tråden under de närmaste månaderna. Säkert blir det några rader då och då - men att jag inte skriver flitigt betyder inte att jag är helt frånvarande, bara att jag inte hinner tillbringa så mycket tid framför datorn (jag har en stationär dator hemma).

Tacksam om någon PM:ar om det blir ngn träff i Gbg under mässan.

Detta kan tyckas vara ett märkligt inlägg :confused: (de som kommit till under senare tid har dessutom aldrig stött på mig öht) - men eftersom några frågat kanske det finns fler som undrar. Jag har det BRA och känner mig :banana:
Jag föjer tråden och hejar på förstås!

Kram från Ponnytant

Nej, men jag vantar pa stovlar fran Lobell nu, sa fort hon har varit till posten/bussgods. Sa jag gar inte och koper ett par boots.. Jag far bara komma in och varma tarna emellanat..
Pallar ar ute men maste utmed mer vatten.. Madeira alskar sitt varma vatten.. medans Valdemar vill ha ljummet.. lol..
Dock jag borjar verkligen bli trott pa kylan, och min listloshet.. HHar ingen lust med nanting egentligen.. Nej nu maste jag hamta ved, glomde det i gar kvall sa det ar lite kyligt har inne..

Så skönt för dej att det verkar lösa sej med skadan!

Sonen är 22 men liten som en 10-12 åring och inte värst tung,ca 45 kg (man lyfter inte,givetvis finns lift)och han är i ung.samma ålder mentalt.

Jobbet i sej är inte särskilt tungt,fysiskt,och man har i stort sett inga andra uppgifter än att ta hand om sonen och hålla ordning efter sej själv....
Han är ganska lättsam att ha att göra med,alltid kvittrande glad o har inga större krav än att man pratar med honom...Även om han tycker om när det händer saker! Han tycker om när man läser,åker o fikar(färdtjänst) handla kläder osv
Han är mkt social!
Men han behöver hjälp med toabesök (ett om dagen,annars blöja)matning,köra rullstolen,knäppa av o på musik,video,dvd,ja allt.
Ass har väldigt fria händer så länge man sköter allt basic,förstås.Och ass har mkt "dötid" då man kan sätta sej med en kopp kaffe e.dyl

Men såklart,man är inte hemma och det är klart att man vill vara hemma ibland oxå,det förstår jag så väl!
Men det är ju inte så vanligt att det blir såhär illa som det varit de senaste två mån,heller. Och man jobbar som sagt 7 dygn /mån ca.

Jaja,nog gnällt!! Känns lite bättre!
Men jag ska definitivt kolla upp andra alternativ,tror att jag tömt mej och att det är kört nu,det måste till ngt annat!

Tant ponny lever!!!! glad att se dig. Och jag har varit dalig med kontakt ocksa, men figurerade du var upp till dina oron nagonstans i varlden med arbete.. ja det dar som man tjanar pengar pa lol..

Du far titta in nar du har tid och posta nar du kan, Hoppas Nappe och Ville har det bra ocksa och inte saknar dig for mkt.

Tills du ar tillbaka till "normal" ha det bra och halka inte..

Finns inte möjligheten att ordna bemanningen via kommunen direkt? Min äldsta dotter jobbar som pers.ass åt en 13-årig pojke med flera funktionsnedsättningar. Hon är anställd av kommunen och så vitt jag har förstått är de inte så många assistenter inblandade i den här pojkens vardag. Tre som har större tjänster och en med lite mindre (kan ha fel).

Det är precis så jag har det nu.Det är det som inte funkar,just att ha två hattar.
Det är svårt att få folk i allmänhet och bra folk i synnerhet.....Speciellt vikarier. Har just nu två ordinarie som är borta,en långtids sjukskriven o en gravledig,och det ställer till det en del.Det är det som är svårt när man är så här små,man kan inte ha vikarier "standby" liksom,vilket gör det hela ännu sårbarare.
Det är jättesvårt med personal,för man ser liksom inte hur de är förrän det har gått en tid. Vet inte hur många jag fått tex gm arb förmedlingen,som sökt för att de måste och de blir ju inte kvar....
Sen är man ju lite känslig på vilka man vill släppa in i sitt hem oxå..... och hur många. Så det är jätte svårt. Det finns heller inte pengar till att introducera hur som helst,kostar dubbla löner för varje tillfälle och den summan man får är den man har att bolla med. Så det är jättesvårt.
Att gå in i ett större företag skulle kunna ge många fler möjligheter men också många fler begränsningar.

KL

Hej alla underbara...å VÄLKOMMEN ni nya:D

Här har det vart en vecka from Hell... Lungpaj för mig som slutade på akutrummet, ungarna sjuka och allt annat djävulskap som envisas med att poppa upp lite nu å då.... :D

Jaja, lever ju iaf, myggfritt ute och halvljummet inne... satan i gatan så det kan va ibland...'

El Camelo får inte se mkt av mig nu på ett tag, kan inte gå i närheten av pållarna när lungorna har gett upp.... för då hamnar jag i snön och blir blå....:o

Kul å se att ni alla skriver så mkt, denna tråden är väldigt viktig i ens liv, för när man inte kan/orkar gå in å läsa/skriva så tänker man på er alla....

Ni är så härliga....

Kram på er...Ha en underbar dag

Till er som kämpar: Ni är hjältar, häng kvar, det vänder...ni får all min kärlek....:bow:

Va kul att höra att det är bra med dej! Spännande med nya arbetsuppgifter, nåt som jag oxå skulle vilja ha när jag kommer tillbaka till jobbet men men........ det lär väl inte hända. Roligt att se dej här iaf :laugh:

Vad roligt att få ett livstecken ifrån dig Ponnytant! Det känns bra att höra att du mår bra och att allt är ok.

Inte vet jag, men en liten peppgubbe kan du få för det tror jag att alla behöver lite då och då :)

:bump:

Jo det är ngt sånt jag överväger!
Tyvärr ingår man då i den "allmänna budgeten" och kan inte själv styra över vart pengarna ska gå.
Jag har valt att satsa på BRA löner,bra arbetstider,bra arbetsförhållanden,mkt frihet under ansvar,iallafall en utlandsresa per år (vi har varit i Turkiet,thailand,Karibienkryss,Florida, mm) och det bär det isåfall slut med.
Man kan dock inte få allt,frågan är om jag ska fortsätta att bränna mej själv som jag gör nu? Är det värt stresshjärta mm? Jag tror inte det!

Jag har en kompis som har en handikappad son som bor i egen lägenhet och kommunen står för ass. Dagtid "jobbar" han på dagcenter (vet inte om det finns hos er) så ass jobbar em/kväll/natt och kompisen ingår i ass.skaran och har betalt lika som alla andra. Det vore väl nåt för dej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar