Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Hade det varit den varmare årstiden hade leran fått sitta. Men nu vet man ju inte om det är täckesdax nästa morgon eller inte. Hade utsläppet varit mitt kunde leran sitta och jag fick ta eländet i morgon. Men nu är det en stallis som släpper ut. Vill inte lägga täcke på en så skitig häst.

men åh vad hon njöt av allt karvande med piggborstarna. Underläppen hängde och huvudet var nästan i golvet :)

Kelly är ju rätt frusen av sig så hon har oftast täcke på. Men nu har det varit några goa dagar och hon fäller ju något så vansinnigt. Rätt skönt att inte få allt löst hår i täckerna. Sen blir man lite glad i hjärtat när man ser hur skönt hon har haft det i leran. Hon verkligen älskar de där lerbaden ;) Några stycken får jag allt unna henne.

hmm ja de är ju en variant :) nu har ja ju inget problem med lera i hagarna..

jag tror era hästar är korsningar med Svensk Lantgris...:angel:

Jag använde täcke på *salig Morsan* av samma anledning.... Hon hade en stark förkärlek för lerbad... Så det fick bli täcke på.... för min bekvämlighet..
Kunde se rätt roligt ut när jag var ute och red... Hästen välborstad och fin på kroppen och alldeles lerig på halsen..:D

Fröken Grå ägnar sig inte åt den typen av aktivitet... I alla fall inte ännu... De gånger jag sett henne rulla kan jag nog räkna på ena handens fingrar...

Lilla fröken röd däremot gillar att rulla.... Men ponnysmart som hon är så använder hon halmbädden i lösdriften till den aktiviteten... Jag hoppas hon fortsätter med det...:p

:bow: nickar gillande.....sånt där är oerhört värdefullt jobb...inte många som lägger ner de jobbet eftersom de är jobbigt för den 2 beningen

skogen är en värdefull träningscamp....o i de här stadiet mer värdefull o givande än ridbanan....

du kan gott ta dig ett glas vin ikväll....duktigt jobbat bägge två...:laugh:

De senaste halvåret har min träning fått avstå för sena kvällar på jobbet... Kan krasst konstatera att har man nått *tantåldern* så är det förödande med så långa uppehåll...

Så jag behöver de här genomkörarna... obönhörligt.... odiskutabelt...

Och som sagt... för tillfället känns det som det är ett bättre och positivare sätt att sätta rätt muskler på unga damen utan att hon *ruttnar ur* på träningen än att harva pass efter pass på ridbanan.
Skogspromenaderna blir ju aldrig tråkigt för hästarna...

Alltså... två flugor på smällen tänker jag...;)

Det jag dock saknar i mitt närområde är rejäla backar... Måste 7-8 km bort innan jag hittar en backe värd att klättra i... Så då får jag använda de "hinderbanor" jag har i närområdet..

Pågen rullar sig sällan i lera som tur är.

Måste få skryta om min katt som både fått utmärkelsen Sydkatt 2010 nu även fått utmärkelsen årets Maine Coon, de är några katter på varje titel.
Gissa om jag är stolt.

Lite bildbombning
Love1.jpg

Love2.jpg

Love3.jpg

Tjusig kisse. Jag har en kompis som har ett helt lass Maine Coons, så jag vet vilka imponerande och trevliga katter det är :)

Klart du skall skryta.... fattas bara annat.... Jättestilig kisse.. Är inte Maine Coon den rasen som kan bli så rackarns stora???

Min äkta bonnkatt är jag nöjd med om han gör sitt jobb... Och det gör han..;)
Han har placerat en present till mig innan för stalldörren varje morgon.. i form av en nyligen avlivad mus.... Sen svansar han lyckligt runt mina ben till jag serverar honom frukost....

Man ska skryta så mycket man orkar om sina djur :D Vi har vänner som har en Maine coon som är precis lik din gråa skönhet!!

Maffiga katter det där!

Japp de blir stora. Kastrater ofta över tio kilo som vuxna.
Tösen är oxå duktig på att fånga möss, händer, fötter, spindlar och annat som rör sig. :D

Vilken tjusig kisse!

Nu ska jag natta mina hästar, och sen blir det nog bingen.

Har haft en träff på jobbet, det skulle bli våfflor. Räknade med våra vanliga 25 pers, det kom 52! Så det blev till att fixa fler våffeljärn i ett huj. Vi hade fyra dubbeljärn igång, jag och prästen sprang runt och gräddade som galna. Diakonen slängde på grädde och sylt och serverade. Puh!

Sen har jag varit på mitt städjobb efter det, så nu har jag tagit slut. God natt!

Tack!

Jag har ju inte för avsikt att slå henne till att bli rädd för mig, utan för att hon inte ska kunna ta sig ur situationen genom att bråka just framför ingången till hagen. Hennes polare är ju kvar när vi rider iväg, hon vill stanna. Hon kommer aldrig så länge jag är hennes ägare att få sin vilja igenom på ett sånt sätt. Samtidigt tycker jag att det känns för j:devil:ligt att behöva ge ett rapp, vill inte bruka våld på ett älskat djur.

S. Inatt lär jag återigen sova med dåligt samvete...

Sonens katt Märta-Knut har exakt samma härliga färg som din. Men han är en alldaglig bondkatt ;) Valde ut honom enbart för färgens skull.

Jaha, då var den här dagen slut då. Det har blåst som bara den och jäklar i min lilla låda vad det har tagit hårt på snön :bump: Nu i kväll har det kommit en regnskur men nu är det stjärnkklart igen.

Har varit ut och nattat flickorna och det börjar bli isfritt utan för ligghallen nu. Synd bara att all skit oxå kommer fram i takt med att snön tinar :grin:

Nej, undrar just om man skulle ta och krypa ner under täcket och läsa lite och invänta morrondagen.

kl sent pa kvallen..

ojoj sa mkt som hander..
fin kisse.. stor kisse.. high maintance kisse.. men mkt stilig kisse.. hade jag tid lust och ork hade jag nog en show kisse...
Voffie: Du far INTE komma om filip har det minsta ont i maggen eller om du har ont i maggen eller aven MAX har ont i maggen.. Jag har knock on wood aldrig haft kraksjukan och vill INTE fa den bacillen har.. lol..
Dijej: Snalla du misshandlade inte din hast.. du sa till henne med en method som hon forstod.. Det gjorde inte hasten illa alls, men vackte upp henne.. Jag slar inte mina hastar, men det har forekommit att de har gjort saker pa ren dumhet dar MIN sakerhet har varit komprimerad.. Da maste de lara sig att sa fa de inte gora.. I ditt fall tycker jag du gjorde alldeles ratt.. Markerade att man INTE blir latt i framandan och om hastens ryttare vill ga ut fran garden gor man det, utan protester..Det ar del av uppfostran. For du markerade innan du slog. En gang tva ganger WHAM!! Och med risk for att bli mobbad.. Samma med ett barn, du sager till en gang tva ganger och sista gangen smaller det. Speciellt om barnet skiter fullstandigt i dig och vad du sager.. Det far deras uppmarksamhet snabbt och effektivt. Och nej det gor inte ont, man slar dem inte utan det ar en whacker endast..
I alla fall, oroa dig inte for att du ar en dalig hastmamma,for det ar du inte. Se bara hur mammahastar behandlar sina fol. Det ar ord och inga visor.. Sov gott...

Tant Cho. fick ditt sms, och gor det.. annars far jag val ta mig en tur till Ullared area i nasta vecka.. om det passar.. Om jag skall fa i ordning sa skall sadlar ut lol. och jag kommer med sadel under armen.. Hoppas allt gar bra med son och han inte behover ga under kniven.. Jag har sjalv haft en som jag gick med i 10 ar innan jag fick surgery. Inte vackert och mkt jobbigt efterat..

Tant tajger, jag skulle saga att du kan fa vara vaffelmaker har ocksa lol.. men jag later dig ha husmors semester fran vaffel jarnet en dag lol.. Jag kan tanka mig vafflorna flog ut mellan alla jarn.. Och gott ar det ocksa..

Brimmis, Du ar inte den enda med shit i hagen lol.. Jag tittade ut idag och var forvanad var all den har godseln har kommit i fran.. och jag ar inte den som springer darute med karran heller.. Skall val forsoka raka ut den som fertilizer sa jag far lite gras igen... Hoppas ju att ha pallar i andra hagar i sommar..
Och i morgon kommer da maskresultatet.. Jag skall ju till stan och sjukhus och kommer inte hem forrann senare.. det blir sa spannande att se om vi skall springa genom byn eller inte.. Gubbe tror ju inte det ar en babies, vi kanske skulle ha honom springa naken genom byn.. dock en mask eller gasbubbla ar inte sa livlig och jag har da aldrig hort talas om en gasbubbla sparka pa maggen.. Ja vad det an ar, full fras fran dag ett kan nog vantas.. LOL.. stackars Ina, en tokvild hingstunge att halla reda pa..

Lobell: glad inskolning gar bra.. De skall nog bada fa ordning pa sina "platser" i grupperna och kommer att stortrivas. Det ger dig lite break ocksa och du kan lasa, jobba pa korkortet eller rida trullan... sistnamnda mest viktigt lol..

Jag sitter har och tittar pa min rora i huset och har bara inte ork till nat.. Morgon dagen blir full genom att jag ar i stan, sen fredag skall jag hamta ho, vilket kanske ocksa sker pa lordag morgon tidigt (nar alla sover). Jag var till GG idag och kopte foder och annat och maste tillbaka i morrn igen for mer.
Jo, i gar natt hade valdemar lyckats riva hela bradvaggen i sin box.. pa sidan alltsa.. ungerfar en meter sitter kvar... Han kan inte komma ngnstans sa det far vara sa tills det blir omgjort.. Och jag skall inte skylla pa lille gubben heller.. Det var ju lost och formodligen ramlade isar.. Forstar ni nu jag ar frustrerad pa det har stallet?? Inget ar helt fardigt, och allt ar och blir rorigt da.. Petra kom upp och hjalpte mig mocka.. I morrn kommer hon att ta ut tant Fjantas halmbadd och lagga nya pellets.. och se till pallar nar jag ar borta.. Dock finns det mkt kvar att gora i stallen, bade madeira och mirris boxar behover mockas ut ordentligt.. Jag kan halla det i ordning om jag far det sa, det ar bara att komma dit.. Oh ja, han som jag har kopt halmpellets ifran har dem inte langre.. sa nu har jag ingen leverantor...Ja det finns i Kil 50km bort.. da blir det att inhandla massor..

Och nu skall jag tillbaka till sangen.. Jag hoppas att alla kan komma till tantcampen och vi far vara friska.. Men posta om det blir forhinder pa ngt satt sa jag kan rakna folk och mat och sant.. nattis yalls..

KL

Sol +8 grader och det stiger. Men det bästa är att det är i princip snöfritt ute :banana:

Någon liten hög kvar men dem ska man ju inte kliva i. I skogen finns säkert snö men ridvägarna är fria. Kan nog plocka av broddarna efter helgen nu :bump:

Jag har vansinnigt ont i ryggen i dag med. är stel som knäckebröd och har knappt sovit på två dygn nu. Känner mig lite sliten....

Nu ska jag iväg och lämna in bilen så jag får spännrullen bytt. Det vet ni väl alla brudar vad det är? ;) Inte jag heller men det skulle vist behövas. Det kostar 560:- och för det fick jag ju prutat ner bilen 4000:- så jag tycker det är värt besväret på en nyinköpt bil. Vill ju att den ska vara i toppform inför resan :)

Kat- Max är friskförklarad f.o.m idag men vi kommer inte att träffa honom idag ändå. Hinner inte. Ännu så är då vi inte sjuka här. Borde nog ha visat sig vid det här laget. Hoppas jag.

KL

+5, sol och lite blåst här. Pålles hage har börjat tina iaf hans "stigar" i hagar, men resten av hagen är full med snö
Idag ska jag fortsätta jaga mina JC, någon ska jag väl lyckas "fånga"...
Ringa hovis vid 11, dax för att sko fram nu på gubben (gått 10 veckor:(). Så jag får hoppas på att hovis har kommit hem från Malung idag
Har insläppet idag, så jag åker till stallet vid 15.30tiden, kommer då dit runt 16-16.30, tar drygt 40-60 min med bussarna dit (2 st).
Mocka, fixa käk och vatten till gubben. Ta in alla 4 vid 17.30tiden ca.
Borsta av pålle. Arnika på det skadade hbenet. Olja hovarna (som spricker pga all väta). Spruta jodopaxlösning på undersidan av bakhovarna, har fått lite röta där.
Ev sko fram om hovis kan komma idag, annars blir det nog i morgon.
Byta om och åka hem.

Vaknat till en stormig morgon...igen. Sovit bra, luftvägarna börjar kännas mer stabila, kan ta djupa andetag nu ;) . Hovslagaren kommer idag och ska snygga till hovarna på hästarna så det blir en bra start att försöka hålla mig ute en stund. Lär klä på mig ordentligt.

Är fortfarande väldigt trött men det går åt rätt håll så jag är snart i sadeln igen och kan ta upp jobbet med Rocket.

Jippie! Vaknade av att bonusbarnen sprang runt och torkade spyor. Liam är magsjuk..:grin:
De har aldrig haft annat än några förkylningar per år och efter 2 dagars inskolning så blir det magsjuka. Än så länge har det inte varit mer så hoppas det håller i sig under helgen så de kan gå på måndag igen.

Fick sålt bomlösa sadeln igår, till samma tjej som jag bytte till mej westernsadeln, lite lustigt :)

Sol och lite blåsigt och ännu en bit av åkern och hagen har tinat upp. Men vi ligger långt efter alla ställen runtomkring som knappt har nån snö alls kvar.
Jag är småfrusen för vi har pannbyte denna veckan, så har bara haft 2 gasolkaminer på uppe på kvällen och en byggfläkt här nere, men imorgon ska den vara klar så vi kan elda igen :)

Hur går det för er tanter som ska åka till campen? Har ni packat?

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka