Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Tack alla ni som grattat mig!! Är så glad nu! Ännu gladare blev gubben när han får tillbaka 17 676 kr på skatten, jag har inte fått min deklaration än.

Idag har vi varit i ridhuset. Men hon har börjat krångla med att inte vilja gå från stallplan, jag har tydligt talat om att det ska vi visst!! En väldigt sur dam lommade ut från stallplan...Väl i ridhuset var det ett riktigt bra pass. Sedan tog vi en litet tur i skogen. Med denna dam får man tydligt tala om var skåpet ska stå och vilken färg det ska målas i. Hon gör så här: jag hoppar upp, vi skrittar ca 5 steg och hon gör en helomvändning, sedan kan hon börja försöka skrämmas genom att lätta lite fram. Hon tror då att jag ska bli rädd och släppa ut henne i hagen istället, ack vad hon bedrar sig varje gång. Sista gången har jag tagit med ett spö, så när hennes framhovar inte hade markkontakt fick hon ett rapp. Efter det inga mer problem. Jag vet att man inte för slå, det har jag heller inte gjort i syfte att ge henne stryk utan visa mitt missnöje med hennes bråk just där. Dock bör tilläggas innan jag får hela buke på mig att det är inga hårda rapp, jag accepterar bara inte sådana farligheter. När vi rett ut ledarskapet är det lugnt och fint igen, hon går på med bra framåtbjudning. Jag tror att förra ägaren lät henne komma undan med detta, därför tror hon att det funkar på mig också. Försöka duger!!

Detta har nu skett tre gånger, sist nu i morse. En stegring= ett rapp, sedan en ödmjuk häst! Får se om hon gör om detta vid nästa tillfälle.

Morning,eller inte.....lunch!
Vackert vårväder idag! Härligt!

Har suttit o bökat med den stationära datorn i flera timmar,till ingen nytta.....
Jag avskyr datorer!!:devil: Allt tar timmar o så funkar det ändå inte.

Griffelben,ja på tal om det,hade ett halvblod som bröt griffelbenet för många herrans år sedan. det opererades och sen var det inget mer med det.
Galen häst o problem med boxvilan,men det läkte så fint o hon lever o frodas än idag utan några som helst men.
Används fullt ut i ridningen o hoppar galant fortf. så det ska nog gå bra!

Ska nu ut i stallet o sedan till det stora varuhuset,puh!

Jag hoppas fö att jag kan komma på campen,min son har blivit akut sjuk,typiskt!
De avgör i morgon om det blir akut op eller inte,ett stort ljumskbråck har ploppat upp,jag upptäckte det idag,och han har ont.....
Då känns det inte så bra att åka bort.....

Låter lite som Trullan det där :)

Då är man hemma från inskolning. Det är bara 2 timmar men både jag och de små är trötta. Många nya ansikten och en annan miljö.
Linus lyckades låsa in sig på toa och pilla med en brandsläckare första kvarten, sen nöjde han sig med att leka med en riddarborg. Han har fått 2 nya kompisar direkt. :)
Liam som är van vid att styra och ställa hemma gjorde sig nog osams med alla killar utan en ,på sin avdelning :)
Men det ger sig nog.

Här är fint väder, men så lerigt det börjar bli :( Tänk att man förtränger det varje år när man klagar på snön :)

Ja, ston är speciella, hon får absolut inte göra så här, det kan bli oerhört farligt. Därför är jag stenhårt direkt, ska mina barn rida så måste hon sköta sig. Hon har insett att det inte lönar sig, jag blir inte rädd och dessutom sitter jag ju westernsadel som gör mig säkrare. Vilket farligt intresse egentligen!

Min son var också en pillare som skulle pilla på allt, med varierande resultat. Han gick under namnet Pelle Pillesson när han var som värst i 2-3 års ålder. Han kunde sitta och riva sönder en dagstidning i mikroskopiska bitar, bäst var det om han fick tag i en telefonkatalog, då var lyckan total. Han kunde få i sär sina leksaker som fick en att häpna över vilken uppfinningsrikedom ungar har. Fjärrkontroller blev en hög på bordet... Men han var den av mina barn som var absolut den snällaste och lugnaste, han var aldrig bråkig eller så men, som sagt pillig. Han är lika pillig idag men nu är det i bilar i stället. Mammas älskling är nu 21 år, min lille blonda, lockige son, som blir röd om kinderna när jag säger det inför hans kompisar, men jag ser att han myser inombords av att höra det!

Det verkar som våra ston blivit lite extra busiga. ;) Kan det vara våren?? Fick höra från stallisarna att Kelly levt rövare var enda kväll sista veckan vid insläpp och utsläpp. Hade t.o.m stegrat sig vid ett tillfälle :crazy: Jag har ju märkt att det är mer häst än vanligt men jag har ju sett henne så mycket värre att det inte bekommer mig så mycket men jag förstår att stallisarna börjar undra. Måste öka på ridningen på damen i fråga. 3 ggr v är för lite nu (ibland 4) Jag trodde ju att jag skulle hinna mer nu när ljuset kom på min sida dygnet. Men så blev det lite mera jobb, ryggen havirerade och min medis behöver en paus (innan hon hunnit börja men det är ju förståligt) Hoppas på vändning till helgen. Medis skulle komma då i alla fall när jag är hos Kat. Hoppas skovet i ryggen inte blir så långvarit. Annars är ridningen bästa medicinen så jag får väl försöka bryta mig upp på hästryggen på något vis.

Håller med om att det är viktigt att markera direkt. Det är 500-600 kg vi hanterar. Som jag sa när Kelly kastade av den där tjejen för ett par veckor sen- Vad hon pysslar med de 22 timmarna jag inte hanterar henne bryr jag mig inte om. Men när det är jobb så måste hon precis som jag vara mottaglig för samarbete och uppföra sig.

Vågar inte tänka på hur Kelly skulle vara om hon fick sin vilja igenom jämt. Farlig är bara förnamnet......

Så tråkigt för din son och dig. Jag har nog missat det, hur gammal är han? Jag hoppas verkligen att han kryar på sig snabbt. Operation och allt låter extra jobbigt.

Själv så bävar jag för magsjuka här. Har gått en riktigt envis magsjuke-epedemi på samtliga dagis och skolor här. En del dagis har fått stänga helt för att sanera och få bort bakterierna. Eländet går ju bara runt. Trodde den var över på Filips dagis men när jag hämtade honom i går hade de skickat hem två kräk-barn. Fick veta sen att efter att jag hämtat Filip, så kräktes ytterligare ett barn. Vi har aldrig haft en riktig magsjuka här så får vi det inte nu så får vi väl det aldrig.

Inte konstigt att magsjukan aldrig försvinner med vissa föräldrar. Mötte en mamma på en annan avdelning i grinden. Hon skulle lämna och jag var påväg där i från. Hon berättar att hon, maken och hennes mamma ligger i magsjuka. Pojken lämnar hon in så de kan få vila hemma:eek: Sen ville hon inte att han skulle vara så mycket i deras baciller för de skulle åka till Thailand nästa vecka. Vilket smartskaft :angel:

Brunsten gör sitt till också. Blåser det blir det ytterligare en sak att låtsas vara rädd för. Grejen är att hon är en cool häst och dessutom väldigt lätt att läsa av. Hon kan inte dölja sina hyss för mig, hon vänder bara till vänster och där finns spöt nu. :devil::devil:

S.

Haha, ja dom är för goa när dom pillar :) Min bror var likadan. Han blev senare bilmekaniker och har nu kört långtradare i snart 20 år.
Linus är också en av de "snällare" killarna i familjen. Men han är ju dyr i längden. :) Sen kan han se riktigt oskyldig ut, så svårt att bli arg.

Här är Linus med sin äldsta brorsa. Skiljer 16 år.

32235922.jpg

Vilken snygging den äldste är! Hade man varit ca 20 år yngre...:d

S.

Full storm ute. har varit i stallet och tagit in hästarna för kvällen. Kelly har gjort årets första spa-behandling. Hon var full av intorkad lera från topp till tå. Jättekul i den lurviga vinterpälsen :mad: För att förenkla borttagandet av leran sprang hon som en tossa i hagen. Det gjorde henne givetvis svettig.

Det blev en kamp på liv och död med piggborsten i stallet. Filip på ena sidan Kelly på pallen bekväm och jag på andra. Efter 30 min karvande av blöt lerpäls är hon inte lika lurvig längre :grin:

Go kväll... Slinker in en stund. Ser att det är fler som har haft stormigt väder.
Jag åkte tidigt från jobbet idag så jag skulle hinna med lite hästträning i dagljus. Har bestämt att nu finns inga ursäkter längre.. Både jag och Fröken Grå behöver träning.... punkt...

Idag stod promenad på schemat...

Trots att det blåste storm (och jag brukar avstå arbete med häst då) så grabbade jag tjuren vid hornen och begav mig ut med unghästen. Dock avstod jag tömkörningsmomentet. Madam var på tårna tack vara vinden så jag tyckte det räckte.

För att sätta lite muskler på henne har vi idag ägnat oss åt att kravla oss över ett stort hygge. Kors och tvärs över hygget går det djupa hjulspår efter skogsmaskinen som för tillfället är vattenfyllda.. Dessa har vi ägnat oss åt att kliv upp och ner i och så hoppat över också förståss. Hygget med sin risiga och knaggliga yta bjuder på naturlig träning av höga benlyft.. samtidigt som fröken måste sänka huvud och hals för att se sig för... Perfekt träning för muskler och koordination. (även för mig kan jag meddela)..
Att hålla kallblodstempo när man går till fots över ett hygge är konditionskrävande.... :cool:

Efter hygget vidtog gallrad ungskog.. Där snirklade vi mellan stammarna i snäva svängar... Åter igen med träning av hästkropp som baktanke.. Hon måste nämligen böja sig i sidorna när vi snirklar där.. Samtidigt som de bortgallrade stammarna på marken tvingar till benlyft.. Minst lika mycket träning som hygget.

Efter ungskogen vidtog promenad utmed en skogsbilväg.. Där fick vi ner pulsen något båda två.

sen genade vi över ytterligare ett hygge.. men detta var betydligt enklare att ta sig över. Däremot fanns där ett par rejäla diken som vi tränade på att hoppa över...

Efter det var det bara vägpromenad hem till stallet..
Båda var vi lita lagom varma och mosiga vid hemkomsten.

Min rullar sig ALLTID i lera. Varje dag om det går. Gärna flera gånger så hon är dubbelpanerad av lera. Mer gris än häst. Filip sa idag att Kelly såg ut som en svinstia. Kan bara hålla med. Ibland förstår jag mycket väl varför hon var gratis......

Hostar dessutom hår efter rycktstunden. Extremt smärtsamt p.g.a ryggen. Har så ont att det är svårt att andas. Ingen kul dag idag :cry:

I yngre dar var gubben en lerrullare:laugh:, men nu på äldre duger det bra med spån eller halm. Gräs duger oxå.

Min första pållen, Skyan, var en extrem rullare. Hon rullade sig det första hon gjorde när hon kom ut i hagen, sedan gick hon och åt av morgonhöet - om det fanns något kvar...
Dubbelpanering där med, helst ända in i öronen och in mellan "tuttarna":laugh: Tog alltid minst 1 timme att sanera henne - och kronisk dammallergiker var hon med...:(

:bow: nickar gillande.....sånt där är oerhört värdefullt jobb...inte många som lägger ner de jobbet eftersom de är jobbigt för den 2 beningen

skogen är en värdefull träningscamp....o i de här stadiet mer värdefull o givande än ridbanan....

du kan gott ta dig ett glas vin ikväll....duktigt jobbat bägge två...:laugh:

suck...hittade varför kräken inte åt höet...gjorde en test o satte upp två hönät ....ett med den bal jag öppnade för 2 dagar sedan o sedan öppnade jag en annan bal....

de åt som vanligt från den sist öppnade balen...så tydligen var de någe fel på den andre smakmässigt.....för jag kan int se eller lukta de minsta fel på den andre...visseröligen är den felaktiga balen finare gräs i men ändå....de har ätit av den sorten förut...

ja ja skit samma..morgondagens jobb blir att elda upp 250 kg hö...hoppas de inte blåser halvstorm bara....:)

ähh fina flickor betalar dyrt på spa för leran ju....:laugh:

låt leran torka så går de lättare o skulle du inte rida kan den väl sitta kvar..:laugh:

Grattis till att ha lite flyt nu.

Man är inte elak om man använder spö på rätt sätt. Tänk på att hästar är ganska hårdamot varandra när de ska göra upp om vem som bestämmer.

Jag är hästfri i dag och det känns konstigt. Saknar den bruna som bara är så kul att rida nu. Har tom bestämt att vi ska ut och tävla snart.

Jag är lat och har täcke på min. Nja han är frysekylling så det passar bra. Det är skönt när man bara behöver borsta bort lera från ben och huvud.
Vänta man borstar inte hästen, man sanerar den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka