Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Om jag släpper honom i en vanlig hage nu kommer han att springa som en tok:crazy: Men jag ska försöka göra sjukhagen lite större iaf, så han kan gå runt lite mer.

Så här såg det ut förra året när han hade varit skadad och fick ut och springa
Foto0438.jpg

Foto0440.jpg

jaha du:laugh: ok....de där är glad häst de.....o vilka vackra lövträdshagar ...de måste vara fina på våren när löven är ljusgröna o skira....nästan synd att ha dem till hagar ju...

Det är jättefint, men tyvärr mest ek. Som är giftigt. Men nuvarande hästar får gå där, för de är ganska kräsna, men vi hade två här här ett par år sen som började knapra ekollon.

Ja, han var lycklig...

När min gamla stallägares halvbloding var 7-8 mån spettsade han sej på nåt i hagen och slet upp sej i armhålan (hoppas ni begriper vart) hålet var så stort att distriktan fick upp hela handen i såret så det blev ilfart till Strömsholm med allt vad det innebar.

Väl hemma efter 5 dygn så skulle han stå i sjukhage. Hon gjorde en och ställde in honom där och han blev skogstokig så hon struntade i rekomendationerna och släppte in honom till dom andra och där gick han och läkte ihop kanonfint och inte fick han inflamation ens fast det var i juli och det var dunder hett.

Visst är det härligt! Men nu måste jag nog lämna er en stund, har dragit ut på städningen tillräckligt - varit ute i stallet, varit på promenad med min väninna, suttit här en timme. Så nu måste jag nog... Men jag kommer tillbaka;)man måste ju ha pauser ibland.

Som medlem i ortens naturistförening är det klart jag kan vara med! Men tyvärr, jag är skotträdd

Inga problem med skotträdslan. Jag har en bunt Peltorkåpor här hemma.

Resten av er tycker jag är riktiga fegisar :angel:

valkommen tant starling, vi ser fram emot bilder pa dina nara och kara OCH pallen forstas..

Tycker du ar valdig modig som vagar hoppa over huvud taget.. Jag kan inte ens missa sista gangen jag hoppade.. Kunde det varit pa pappas 170cm varmblod tro?? jaja, den tiden ar forbi, aven om min bulle (fjordis) Valdemar alskar att hoppa..

Inga nyheter har sedan tidigare. Min kanelbulle har inte gjort sig till kanna i maggen sa tydligen klarar jag en emellanat..

Voff, jag springer garna naken med dig om det inte ar en flinga i maggen pa Ina. Och inte ar jag skottradd heller.. Skulle garna satta en hundring pa det ocksa om jag hade en haha.

Tant Tajger, Tage blir snart bra, du har ingen liten van som han kan vara med? kanske han ar ensam?? Kan han komma in i huset? I uterummet med grind in till huset sa han kan sta dar och titta pa dig nar du stadar??

Tant Piraja, som jag sa, ring grannen och be om chocolate, det hjalper alltid nar man mar daligt..

Dags for vatten har igen, hur jag vantar pa varen och min slang som ligger pa marken UNDER all sno och is..

Tant Brimmis, inga baciller hitat tack. Jag har doctors appointment har och kan inte vara sjuk.. Hoppas gubbe blir bra snart dock. Och du INTE far vad han har..

Alla andra, ha det bra..Och gubbe, hur ar springarens foot? Ar han ok ?

Tant Tajger, Tage blir snart bra, du har ingen liten van som han kan vara med? kanske han ar ensam?? Kan han komma in i huset? I uterummet med grind in till huset sa han kan sta dar och titta pa dig nar du stadar??

Jaaa, vilken bra idé!!! Jag har en bättre, han kan hjälpa till med städningen. Jag städar ju åt honom varje dag, och fixar käk...Eller kanske inte...Han går i ett hörn av den vanliga hagen, så han är inte ensam, han står och gnabbas med unghästen över staketet. Bara totalt rastlös. Men han är snäll och lugn i hagen, det är när vi ska gå med honom som :devil: kommer fram.

Välkommen välkommen Starling. Du är en modig kvinna som törs hoppa, själv tycker jag att markbommar har den perfekta höjden. Jag kan drista mig till 50-60 centimeter om jag känner mig extremt modig någon gång, vilket händer allt mer sällan. Du har hittat den perfekta mystråden. Jag har också ett fullblod, typ ... ett arabiskt dock. Jag hoppas du ska trivas i tråden och att du lär känna oss efter hand.

/Suss

Tantcamp: Jag har kanske också någon sadel att ta med. Dottern och jag ska titta lite på de sadlar som hänger. Har en älskad Stübben som tyvärr inte passar på någon av våra hästar, den är jag tveksam till att göra mig av med ändå, kanske får jag en häst en dag den passar på. Men jag har ett par andra av enkel kvalitet som kanske kan vara värt att ta med.

Min gubbe stod i sjukhage/mindre egen hage i 7½ månad efter sin griffelbensfraktur -03...:(
Första månaden fick han enbart gå box-sjukhage, inte längre. Sedan fick vi börja promenera, 5 min per dag med ökning varann vecka.
Helstollig häst, fick ha träns på honom, i vanliga fall bara grimma.
Fick då ut lugnade att ge innan promenad (något på V:confused:). Det tog inte alls på han, var lika stollig med som utan...:o
Fick även lugnade att ge när jag äntligen skulle få sätta igång honom med skritt-turer. Ingen verkan då heller.
Så jag sålde burken med lugnade till en stallkompis, på hennes sto funkade det (vid skoning).

Snöar här i Uppsala nu :(

Idag fyller min första häst, Blue Skies (Skyan, eng fbl), 38 år om hon hade levat. Hon gick bort 7 oktober 1996 i fång:cry:

Ska iväg till stallet som vanligt. Mocka, fixa käk och vatten. Ta in pålle och borsta lite. Byta täcket till vintertäcket igen, har fleecefodrat regntäcke på sig ute/inne nu, blir lite tunnt nu när det är kallare. Har inget skydd alls i hagen. :(Ta av lindan, har BoT-bandage på hb nu några dagar när det är så hårt och fruset i hagen. Linda om benet igen, släppa ut och åka hem.

Ja, det är ju en metod...att ge lugnande. Men vi får se, dottern har tagit hem ett stigbett och ska se hur han reagerar på det. De hade en häst på ridskolan som var likadan, det fungerade bra med det bettet, dock. Jag har inte vågat prova, tänk om han blir alldeles tokig:confused: Jag fortsätter med våran "Eamon-style" av promenad - ett fram, två bak:crazy:

Min ena kompis fick ge/ger lugnade till sin D (oxå) fbl när de ska gå promenad eller ridas (får ridas lite nu). Han har stått på boxvila sedan augusti pga skada i en bak. Sen jul (tror jag det är, är inte där så ofta så jag vet) får han gå i mindre hage med snäll kompis 4-6 timmar per dag...

Voff, jag springer garna naken med dig om det inte ar en flinga i maggen pa Ina. Och inte ar jag skottradd heller.. Skulle garna satta en hundring pa det ocksa om jag hade en haha.

Vi får se om det finns någon mer som vågar annsluta sig till våran galna flock kärringar.

Ingen som vågar sattsa emot oss?

Välkommen hit :laugh:
Detta är den bästa tråden för tanter och gubbar ;)

Såg i går kväll när jag åkte till jobbet att det började snöa, men trodde aldrig att det skulle komma så mycket. Nu är det fyra plusgrader och det börjar smälta igen. Känns inte som det var så nödvändigt med all denna snö.

Sitter och dricker kaffe och väntar på att mina stallskor ska komma hem. Dom har nog hängt med dottern till praktiken, så nu kan jag ju inte gå ut och mocka :crazy:

I kväll så får jag ha datorn så då dyker jag nog upp igen :D
Ha det bra alla tills det.

KL*

Kan det sluta snöa snart :mad:
har varit och hämtat sadeln i Sthlm. Den såg i stort sett helt ny ut.
Passade på och gå in på Hööks när man ändå åkte förbi :D och köpte ett 2-delat kimblewick med äpplesmak. Trullan verkat ju föredra dem. sen slank det med ett par jeansridbyxor.

Om en halvtimme ska vi trotsa snön, och testa nya sadeln och låta bonsudottern ta en tur med Lasse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen... 97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 698
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort... 2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka