Tant & Gubbtråd Part 8

Sv: Tant & Gubbtråd Part 8

Loppan är färdig för att börja utbildas... Hon är mer mogen än "storasyster" i hagen... Bäcka är sen... både mentalt och kroppsligt... Bäcka är 5 år i år och ibland får jag påminna mig om det när jag jobbar med henne.... Att jag faktiskt kan börja kräva lite mer av henne än tidigare....

Loppan känns mycket äldre mentalt.... Loppan är en cool tjej med en hel del innanför pannbenet.... men.... hon har en räv bakom varje öra... på typiskt ponnyvis..

Säker källa meddelar att ponnyryttaren är hästbiten sedan länge så ett tyvnyp gör varken till eller ifrån:D

Säker källa meddelar att ponnyryttaren är hästbiten sedan länge så ett tyvnyp gör varken till eller ifrån:D

:D:D:D

Nå.. då så... då har hon ju vanan inne.... :D

Är ju perfekt om liten ponnyryttare kan lära Loppan att inte heller små människor är tillåtna att bita på... :D

onsdag morgon var Nina hovslagare har och gjorde madames fotter.. jag stod med en krycka och forsokte halla madame, som INTE ville vara med pa pedikyr.. HHon dansade runt och sa bara nej nej nej.. Fick ju forklara det har med att man maste ha fina tootsingar.. hon holl inte med forstas och tog sina lappar, suckade djupt och grabbade tag med lapparna min underarm och nop till.. det gjorde ont.. har nu ett vackert blamarke som matchar mina tar... forstas blev det smisk pa stjarten, och madame sa jamen jag sa ju jag inte ville gora fotter.. jag vill ata gras.. loppan far lara sig.. sma folk speciellt far man inte tugga pa.. och inte kissar eller sma vovsingar heller.. eller kaniner..och absolut inte cyklar, da brakar det nar den aker i marken och da blir man ju radd lol... passa pa din springare jess, och ha en harlig tid hos tant syrran.. du far beratta allt nar jag kommer till habo pa nasta tant resa.. (slutet av july)

Så klart får vi bestämma närmare. Det vore bara kul att komma och se dina fina hästar och föl:) Jag har semester, men har inte planerat att åka nånstans, så Ponnytant kanske vill bestämma?

Jag älskar att bestämma! Men inte nu. Jag kan när som helst - så om ni planerar datum (max 2 nätter) så är jag med.

I hast.......... Kram

Ponnyryttare är inte till för att ätas. De kommer ta med en på trevliga äventyr i skogarna:D
Då hinner man inte stanna och äta ponnyryttare för då missar man alla roliga skutt över stock och sten.
Tugga på grå hästmadamer rekomenderas inte heller för då får man ont i sjärten:angel:

inte mycket att tugga på med andra ord....kanske ska införskaffa ett tuggben?:rofl:

KL*

Var ett tag sen jag skrev. :o

Kan uppdatera att nu får jag Trullan överallt!
Kan bli lite tjafs med vändningar men inget kan inte klarar av.

Två dagar i rad har vi varit uppe i skogen och letat nya stigar. Har ridit en massa på åkern och byggt liten trailbana i hagen.
Känns kanon!

33130588.jpg

Jag älskar att bestämma! Men inte nu. Jag kan när som helst - så om ni planerar datum (max 2 nätter) så är jag med.

I hast.......... Kram

Jag har oxå sem v.28, och vill JÄTTE gärna träffas samt träffa de fina pållar och söta fölen. Vi brukar ha besök främst på helgerna så om det är mitt i veckan så ser det öppet ut nu. Vi planerar inte så mkt på semestern, tar det lite som det kommer....
Sen beror det på var du bor Cornelia, men då jag på sommaren bor mellan ponnytant och Tajger så borde det ju funka även för mig.

Har inte blivit så mkt ridning så här innan semestern, men så är det varje år. Men vi gosar, borstar och myser iallafall. Nästa vecka trappar jag ner inför semestern och hoppas kunna rida mer. Men sen är det ju semester och då blir det sporadiskt igen.
Men hon har ju oxå lite sommar lov, går på bete och mår bra. Ställer inte av helt utan rids 2-4 dagar/vecka av mig och medryttare.

och sa var det sondag, som kom med rain och blota igen.. graset och ograset vaxer sa madeira far vara grasklippare sa mkt det gar.. den med motor gick ju sonder..
annars ar hon i sin hage, for dagen ikladd (fran gekas) nytt lila regntacke.. lol nar det borjade regna i morse sa gick jag och hamtade det och ropade pa henne.hon stod under granarna och var miserable.. hon kom i full fart med ett langt hogt gnaggade och jag sa till henne att sta still sa far du din regnkappa.. hon stod som en pinne, rorde inte ens oronen..hon tycker INTE om att blir blot. Detta ar alltsa den lilla damen som sina 3 forsta ar levde ute i stor hage med 30 andra pallar.. de hade vindskydd men tacken, glom det.. det ar roligt jag ser "mormor" Matuz mer och mer.. hon var ocksa san, de aldre hon blev de mer fisfornam blev hon.. Dock hon var ju tavlings hast ett tag och larde val sig olater dar med..
Annars har det bara blivit en promenad till norrbraten, tog mig 30 minutes.. dels ar det ju kryckorna som ar i vagen, dels ville madeira ata upp alla hundkex i dikena. hem lite snabbare.. men jag gar ju inte sa fort.. Tar mar fint, hoften (va sida) gor mer ont an hoger sida, men jag ater mina tralala for 3 dagar till och sen sjukgymnast och simning. ja simning blir ju redan mondag.. Hade san lust att hoppa upp pa pallan i morse nar solen sken men vagar inte.. vill ju laka ihop och forsoker vara good girl har.. for en gang skull lata saker laka innan jag gar full speed igen..
skont tycker jag att helgen ar over med, men i stallet kommer nog vagarna att vara fyllda med husvagnar och annat.. sunne okar med 150% i befolkning pa sommaren.. gaende valuta i butikerna ar norska pengar lol..tyvarr for norrmannen ar det krona till krone.. sa de forlorar, och sen far de forstas tillbaka i svenska.. en liten nice racket som hander dar.. glasskiosken har oppnat sag jag haromdagen, men ar inte alls frestad. men det betyder ju sommar, och det vill vi ha eller hur??

God morgon

Nyss uppkliven och skall straxt bege mig ner till stallet. I går var det stora hästkörar dagen. Loppan transporterades till sin fodervärd uppe i Jönköpingstrakten. Det blir på stons vis en del liv i luckan när hon skulle introduceras med flocken där (bara ston)... Tror den flocken fick motion för flera dagar då de sprang sig svettiga i sina bestyr över att ordna till rangen. En hel del pip och skrik och så lite blodvite och skor som for all världens väg.

När lugnet lagt sig tillräckligt mycket så lastade vi en äldre dam som skulle med transporten tillbaka till Lyckorna. Hon skall vara sällskapsdam och äta gräs så mycket hon kan och orkar under tiden som Loppan är iväg.

Bäcka som hade gått själv hemma hela dagen var glad åt sällskapet även om de bara fick hälsa på varandra över staketet. De skall släppas ihop nu på morgonen. Det kommer att gå bra. De pratade vänligt med varandra från första stund. Djupa brummande gnäggningar. Regnet stod som spön i backen i går kväll och de fick fortsätta att komma in och prata med varandra i stallet. Så de har nog bekantat sig under natten.

Bilder kommer så småningom... Kanske redan i dag.

VAR ÄR BILDERNA???

Skojar bara, fast vill ju så klart gärna se bilder:)

Här blåser det och regnar idag, så man kan tro det är oktober... Kanske något varmare, bara.

Nåja, ska ju träna dressyr med store svarte på onsdag, så han fick ha lite träning idag iaf, och lille brune är lite knackig, men ska enligt laserkvinnan röra på sig, så han fick skrittdressyr med lite utlagda bommar att snirkla runt och över;) Blev faktiskt inte genomblöt, så det var ett snällt regn.

Längtar efter lite sommar...

Jag kan ju plocka upp Clic-sadeln också! Plockade ner annonsen eftersom jag inte orkade hålla reda på alla "halvsvar". Får väl börja "tordas" hoppa istället! Den passar pållen bra.

KL
Någon som har en sådan där plastlåda man lägger dynor i? Ni vet som man köper på typ ÖB, Rusta...

Får man ner sadel, träns och lite ryktsaker i en sådan uppskattningsvis?
Funderade på att försöka hitta en som är låsbar och vattentät och ställa alla prylar i hagen så man slipper ta omvägen runt stallet.

Go kväll

Nu har jag äntligen kommit upp på hästryggen igen. Bäcka är ohalt, känns jättefin och nu smyger vi igång igen... I kväll blev det ett litet pass på ridbanan bara för att känna på ... Lite skritt och trav och mest på fyrkanten då jag inte riktigt vill anstränga henne på böjda spår ännu.

Under tiden fick gammeldamen gå i skogshagen. Det var helt ok ansåg hon så länge vi var på ridbanan. Men när vi försvann in i stallet blev hon lite upprörd och började springa lite. Nåja det var långt i från någon panik och hon får lov att vänja sig vid detta faktum. En stund då och då kommer hon att få vara själv.

Om nu hältan håller sig borta så ringer jag hovis om några dagar så får han komma och sko upp Bäcka så vi kan ta lite turer ut i skog och mark. Hon behöver jobba nu när det blir många timmar på bete varje dag. Vågar inte ha henne där dygnet runt förrän hon får motion i samma utsträckning.

INTE HAMNA PÅ SIDAN TVÅ:D!

Shettisen är inte så glad just nu. Har en ny hovslagare som inte tyckte lilla frökens ( fång- )hovar såg bra ut. Framhovarna gick bra att verka och sko. Ena bak gick att verka men när han började med den andra- Jösses vilket vilddjur hon blev! Hon har , i sitt 21-åriga liv, aldrig bitit eller sparkat men hon stegrar sig och hoppar och skuttar. Så det slutade med att hon skar upp ett sår.

Vetten kom så småningom och bara " ojade " sig. Nå hon fick lugnande, som för en stor häst, men så fort han rörde vid benet så stegrade hon sig. Då gick han efter, som jag trodde, mera lugnande. Det tog en halv sekund så låg hon och han gav henne hjärtmassage. Då först berättade han att hon fått sånt som man avlivar hästar med!

Såret blev sytt men då fick vi problem. Dom blir ju så vilda när dom vaknar och kastar sig- och vi var i garaget där det finns massor av grejer.

Äventyret slutade med att vi flyttade henne till boxen med en släpkärra och efter 30-40 min så var hon på fötter och helt lugn.

Mitt jobb nu är att byta bandage 2-3/dag och min systerdotter sprutar penicillin. Jag kan spruta alla andra djur men inte hästar:p

Men herregud :eek: jag hade nog slagit ihjäl veterinären då!

Har varit mycket off tråden nu. Min lilla stumpa åkte på fång och det har tagit mycket tid. Som tur är var hon symptomfri redan efter en vecka och är nu ute 7-8 timmar per dag i mycket mager skogshage. I samband med fånganfallet togs prover på cushings (negativt som tur var) men hon har IR/EMS så har jag varit försiktig förut så är det dax att bli hysteriskt nojjig nu. Anfallet kom trots att hon stod inne hela nätterna och ett par timmar mitt på dan, övrig tid gick hon med betesreducerare. Jag trodde verkligen jag var "duktig" och försiktig...nåja nu är hon iaf på bättringsvägen.

Lille vild och jag har kommit igång. Vi rider så fort jag får en chans (om inte dottern hinner först) Jättemysigt så här på sommarkvällarna. Senast idag var vi på en låååång sväng i lugnt tempo. Inte riktgt hans grej, men han behöver öva på det med. Vi körde halter, volter och serpentiner längs vägarna och utforskade nya stigar.
Vad jag älskar den lilla tokstollen:love:

Det var ju nödvändigt att söva henne för att få såret sytt, att lämna det osytt gick inte, det var 5 cm långt och 2 cm djupt. Och jag litar på denna vetten. hade det varit distriktaren hade jag nog varit hypernervös! Hon fick ju massage genast för att hjärtat inte skulle stanna, men det är tur att det är seg liten dam. Det var ju nära att hon dog ren när hon föddes.
Nu går hon ute i sin lilla, s.g.s gräsfria hage, och mår bra.
Och jag sprutade henne själv idag!

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 643
Senast: Philosophia
·
  • Låst
Utrustning Hittade denna gamla tråd men den känns ju minst sagt gammal och de flesta red runt i börjes sadlar där. vissa av er kanske var med i...
Svar
1
· Visningar
941
Islandshäst Visst börjar det bli dags att sätta nya mål inför det nya året!? :D Vad har hänt under 2012 och hur vill ni fortsätta in i 2013...
2
Svar
31
· Visningar
5 800
Senast: FreSus
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
5 081
Senast: SandraM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama