Allmänt inlägg!
Läser tråden med stigande förundran.
Har inte ”rang/flock-tänkandet” gått för långt? Känner ni (några här) att er position visavi hunden påverkas av att andra människor, okända eller bekanta, hälsar på eller gullar/leker med den?
Har då aldrig märkt det själv. Min position hänger på MIG och MINA egenskaper, och inte vilken ordning någon annan person gör något.
Känns också som en tråkig egoistisk grundsyn i några inlägg, som ”ingen annan skall ta på min hund som jag köpt bara åt mig”.
Själv blir jag bara glad när folk, ung som gammal, vill ”hälsa” på hunden. Minst lika glad blir den! Jag tror nämligen att många hund – människa–bekymmer försvinner, om hunden har en positiv och öppen attityd gentemot den person, som kommer fram. Det får den, om det blir en vana att umgås med glada, vänliga människor. Ju fler desto bättre. Själv är hunden här måttligt intresserad (av att ta egen kontakt, alltså) av människor. Undantag är bekanta och barn. Ju yngre desto större uppmärksamhet.
Det kanske verkar som jag tycker, att hundar skulle vara allmän egendom. Så är givetvis inte fallet. Är man intresserad, skall men fråga om man får ”hälsa” på hunden, och först därefter göra det. Ägaren bestämmer alltid vad som är lämpligt eller inte. Det positiva i situationen är att vederbörande är hund/djurvän, och sådana gillar jag.
Sant är, att många bär sig fel åt av ren okunskap vid ”hälsandet”, men vilket är då bäst? Att visa vad som är rätt, eller förbjuda folk att hälsa på hunden?
Ingen mening med att hälsa/klappa/gulla? Jomenvisst är det det. Åtminstone för vederbörande. Inget problem så länge som det sker på ett för hunden godtagbart sätt.
När jag läser igenom mitt inlägg, slås jag av en tanke. I tidigare trådar har vi diskuterat hundars bitande av barn mm. Min uppfattning har varit och är, att en hund aldrig skall bita ett barn och att den spärren skall vara naturlig för hunden. Har vi kanske en förklaring, på varför det trots allt sker, i inläggen ovan? Samma sak med hundar som är ”osäkra” på människor.
Jadzia: ”Hunden behöver inte vara viktig för utomstående. Den behöver vara uppskattad och viktig i flocken.”
Det är nog riktigt, men det utesluter inte att den även har rätt attityd till, och erfarenhet av, dom utanför flocken. Hur får den det?
Jadzia: ”Och vilken nytta har hunden och dess förare av det?”
Inte så svårt att inse, om man ser till hela bilden.
Slutligen:
Borde det inte vara alla hundägares plikt, att göra sina hundar till goda samhällsmedborgare (om ni förstår hur jag menar)? Det gör man då inte genom att hålla dom borta från samhället.
LIA