Tänkt på detta??

H

horsedream

Har ni tänkt på detta? Att om ni tagit för vana att när ni möter någon med hund att ni hälsar på hunden först och sedan husse eller matte, att hunden kommer ihåg er oerhört bra nästa gång. För du var just den som uppmärksammade hunden och inte husse eller matte först.
Hunden kan nästa gång känna igen dig på 20-50 meters håll och vara alldeles till sig just för att få träffa dig igen.
Jag brukar hälsa och klappa hunderna jag möter om husse eller matte stannar. Lägger då oerhört stor energi ner på att prata vänligt med hunden och ge den uppmärksamhet samtidigt som jag snackar med husse/ matte.

Om en hund verkar lite skydd och inte vill så gärna hälsa eller jag ser på den att den både vill men samtidigt är rädd, då jag står upp. Då sätter jag mig ner på huk och vänder ryggen åt den, då kommer den fram till mig efter ett tag och nosar och sedan kan jag klappa den på bröstbringan. Nästa gång vi möts eller nästa gång ändå så är inte hunden skygg för mig utan den kommer fram ivrigt mot mig för att bli klappad.

Precis som hästar så tycker hundarna om att bli klappad på olika ställen och det gäller att hitta dessa. En del hundar tycker om när du kliar/ smeker den på bröstbringan och de känner sig trygga och andra gillar det inte alls.

Vad som är viktigt när man möter en främmande hund är att verkligen kunna tyda dess kroppspråk ordentligt, samt att husse eller matte är OK med att man hälsar på hunden.

Djuren är våra absolut bästa vänner! Med dessa kan vi ha hemlisar som aldrig läcker ut. :bow: :banana: :bump:

Just därför får inte folk hälsa på mina hundar innan de hälsat ordentligt på mig. Mina hundar ska veta att människor som kommer fram gör det för att prata med mig, inte med dem.

Om du hälsar på den okända hunden innan du hälsar på föraren sänker du automatiskt förarens position på rangskalan. En social klättrare eller alfa kan ta det som en signal att det är dags att försöka stiga i rang.
Man ska alltid hälsa på flockledaren först, dvs föraren.

Jag kan inte heller se nyttan av att fjäska för främmande hundar. Det är ju det man gör då man lägger ned stor energi på att klappa, gulla och gosa med hunden.
Det räcker gott och väl med ett par klappar och ett vänligt ord. Vill sedan hunden fjäska vidare för mig så kan den väl göra det, men jag gör inte tvärtom.

Skulle du sätta dig på huk inför min hund så skulle du aldrig få klappa henne. Hon skulle kanske börja morra åt dig av osäkerhet om hon kände igen dig på 30 m håll...

Jag uppskattar om folk faktiskt skiter i mina hundar. Jag har ju köpt de till mig själv, inte till nöje för ngn annan. Jag lägger ned ca 16-18.000 totalt under det första året jag har en ny hund, alltså inte för att roa ngn annan...

Ok... men jag håller inte med dig där.
Jag anser att hunden där är viktig och behöver just känna att den är viktig när man hälsar. Om den får hälsa på dig och du koncentrerar dig på den så försäkrar du den samtidigt att du är inte farlig.
Jag har haft sådant positivt resultat genom att jag hälsar på hundarna och ger mycket av mig själv för dem. :bow:

Oftast ser man direkt på hundar som är glad i folk och vill hälsa. Är det hundar som inte bryr sig, så klart man låter dem vara.

Om personen ifråga inte ger så mycket hälsa-signaler så kan hon visa sig tillgänglig, men sedan skygga om de sätter sig ned eller skall hälsa på henen överdrivet. Har man innlett mötet redan innan med att hälsa överdrivet så hjälper det inte med att fjäska/ignorera, hon tycker att den personen är urläskig iaf.

Nä nu skall jag erkänna att detta utspelade sig för två år sedan och tidigare. Idag är hon väldigt väldigt mycket bättre. Men jag tycker ändå att det är så viktigt att ta upp att hundar är olika. Mycket av hennes rädsla kommer av att folk försökt att leka amatörpsykologer när de närmat sig henne trots mina vilda protester... Så... Ta för vana att hälsa på föraren FÖRST och ignorera hunden. Det ger tryggare hundar... Dessutom är det ägarens olikt att avgöra om mötet är farligt eller ej. Många hundra mår psykiskt dåligt av att vara den som måste sköta alla första kontakter.

Den normalt funtade hunden fattar ändå att du inte är farlig. Den reserverade hunden vill inte ha med dig att göra i vilket fall och den rädde blir inte hjälpt av att människan tränger sig på.

Genom att ta kontakt med föraren först så visar föraren hunden att du är okej. Det är nämligen förarens jobb att tala om detta för hunden och inte ditt.
Den rädde hunden som ignoreras får då möjlighet att själv undersöka vad det är för typ som kommit fram och själv ta kontakt om denne så önskar. Samtidigt bekräftas då det föraren sagt, nämligen att människan är harmlös.

Då hunden visat att den vill ha kontakt kan det i vissa fall vara lämpligt att huka sig ned, i andra fall direkt olämpligt. Det beror på vilken relation föraren vill att du ska ha till hunden.
Det är nämligen det allt beror på, inte vad du vill eller vilket resultat du ska få.
Hunden behöver inte vara viktig för utomstående. Den behöver vara uppskattad och viktig i flocken.

Framförallt är det viktigt för att få veta hur föraren vill att man ska förhålla sig till hunden och hur den ska hälsas på.

Min rädda fjant kan också se glad och tillgänglig ut för den mindre vane vid vissa tillfällen. Hon viftar då febrilt på svansen och kastar sig mot den främmande. Ofta hoppar hon och pussar.
Det beror dock inte på glädje utan på ett enormt behov av att visa underkastelse och tar den okände kontakt då blir hon skraj och flyr.
Det är bättre att bara strunta i henne och låta mig sköta hennes flamsande.

Hundkonsult Eva berättade när hon slutade att sätta sig ned. Hon hade ngn schäferhane som helt enkelt satt tänderna runt nacken på henne när hon satt sig ned och vände sig lite bort. Sen stod han så över henne med halsen i munnen och varje gång hon rörde på sig så morrade han... Mmmm... Trevligt :crazy:

Jopp. Det nästan viktigaste är ju faktiskt hur FÖRAREN vill att just ens egen hund skall hälsa på folk... Jag har ansvar för hur min hund häslar på folk, men folk gör det jäkligt svårt för en. Hur många skulle kasta sig fram och klappa en cykel som ngn kom cyklande på?? :confused:

Det händer väldigt sällan att jag hälsar på andras djur överhuvudtaget. Jag tycker inte att jag har med andras djur att göra överhuvudtaget, och dessutom gör man sig vansinnigt opopulär hos ägaren om man pillar på någon annas djur.
Om du känner ägaren eller om ägaren är någon i din familj är det väl OK och roligt att tyda olika hundars reaktioner. Men jag skulle nog rekommendera att inte hälsa på främmande människors hundar....

Jag tycker att det är ett jättebra råd. Min ena hund behöver lite tid på sig innan han tycker att det är okej att främmande klappar honom. Han går gärna fram och nosar i lugn och ro utan att bli klappad, så han gillar bäst de människor som nonchalerar honom. Faktiskt är det så att många hundar reagerar bra på att bli nonchalerade, både reserverade och mycket sociala. När man väl tar kontakt blir oftast mer harmoniskt genom att den reserverade hunden har hunnit bekanta sig lite och den översociala har hunnit lugna ned sig. :smirk:

Du undergräver ägarens auktoritet som flockledare om du hälsar på hunden före. I en fungerande "flock" är det alltid flockledaren som utvärderar/hälsar på främlingar före resten av flocken.

Därför hälsar jag alltid på ägaren först och låter min hund vänta i bakgrunden innan jag låter henne hälsa på den andra hunden. Det är fullt normalt för henne. :smirk:

100%

Det funkar ju faktiskt både på den reseverade OCH den överdrivna hunden att folk inte kastar sig över de...

Brukar inte skriva här på hund eftersom jag inte anser mig kunna så mycket, men jag har alltid tyckt att den bästa responsen från hundar får man om man ignorerar dem. Överglada hundar som bara måste fram och hälsa lugnar ner sig och ängsliga hundar kan komma fram i sin egen takt. Detta gäller när jag är hemma hos folk med hund. Hälsar aldrig på främmande hundar när jag är ute. Inte är folk ute med sina hundar för att jag ska kunna klappa på dem? :confused:

Jag hälsar gärna på alla hundar, jag älskar djur. Men ibland vill inte husse/matte att man ska hälsa på hunden och då accepterar jag det, men det märker man direkt. Alla som vill får hälsa på min hund, jag tycker bara det är trevligt, och hunden tycker det är ännu trevligare :love:

Du undergräver ägarens auktoritet som flockledare om du hälsar på hunden före. I en fungerande "flock" är det alltid flockledaren som utvärderar/hälsar på främlingar före resten av flocken.

Jag håller med om att man enligt rangordningen ska hälsa på ägaren först och hunden senare, men att säga att man "undergräver" auktoriteten kanske är att ta i, eftersom hunden är van vid att vara sist i allt i alla sammanhang.

Så att någon gör felet att hälsa på hunden först borde inte orsaka så stor skada. Men det kanske beror på hunden?

Det är säkert olika från hund till hund. Några goda vänner har en omplaceringshund (korsning) som de har jättemycket jobb med. De går till en hundpsykolog två ggr i månaden och lägger otroligt mycket för att få en stabil och trygg hund. Flera veckors arbete kan raseras om någon som vill hälsa sätter sig på huk och låter hunden klättra på dem/hoppa upp på dem trots att ägarna uttryckligen sagt ifrån. Hunden har inte kommit tillräckligt långt i sin lydnadsträning för att kunna hejda sig om någon kastar sig ner för att "leka".

Jag vill inte att någon hälsar på mina hundar, det kan rent ut sagt bli väldigt irriterande. Terriern bryr sig inte om människor, hon visar väldigt tydligt att hon inte är intresserad. Labben blir överlycklig, "någon lägger märke till mig", men jag vill inte se hennes underdåniga fjäskande, då kan hon likaväl låta bli. Weimaranern kommer bara att få hälsa på vissa utvalda männsikor som jag vet att jag umgås ofta med och som hon kommer att träffa ofta. Exempelvis träningskompisar, familj och vänner. Självklart kommer hon att få hälsa på gäster i huset.

Jag menar, jag går inte runt och hälsar på alla människor på stan, folk hade tittat lite snett på mig då. Likaså tycker hunden att en främling som ska hälsa bara för hälsandets skull är lite wacko... Nä, det är människans påfund det där med hälsandet.

Jag ser ju när vi jagar vilken skillnad det är mot en brukshundsklubb. De flesta har haft hundar i många år och har ett väldigt kunnande. De har också en väldigt bra relation med sina hundar, de är ju jobbarkompisar. Det kvittar hur trångt vi än sitter med hundarna inpå oss, aldrig att någon hund ska fram och hälsa på någon annan utanför flocken, aldrig att det blir något tjaffs. De behöver inte ifrågasätta sina roller och de är så pass väluppfostrade att de inte gör det. På en brukshundsklubb ser man ofta "åh, de måste hälsa, han älskar collies" osv... Det är ofta man ser att de ryker ihop och att de ifrågasätter husse/matte HELA tiden.

Nä, det är tillräckligt svårt att vara hundägare utan en massa folk som ska hälsa.

Hoppas ni förstår mitt luddiga svar som var helt onödigt.

//E

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 553
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar