Tankar om att sluta jobba och olika förutsättningar.

Hade jag kunnat få ut 50' i månaden på att jobba lite när jag kände för det och ägna resten av tiden åt fritidsintressen hade jag ju lätt tagit det! :D Gillar mitt jobb, gillar att känna att jag gör något som har värde för andra, behöver den sociala biten - men har på tok för lite tid över till återhämtning och fritidsintressen. Idealt vore att jobba typ 2 dagar i veckan - men då skulle jag ha tid att göra av med mycket mer pengar än jag gör nu så det går inte riktigt ihop.

Att bli helt självförsörjande låter sjukt jobbigt (lycka till att odla sin egen choklad eller mobiltelefon). Jobba deltid och bruka jorden på deltid låter rimligare - men det är fortfarande mycket jobb och bundet med djur och växter som ska skötas.
 
Är nog få förunnat att ha ett jobb som verkligen är meningsfullt. Finns ju förvisso en del viktiga arbeten inom vården tex men många som flyr just detta trots utbildning. Finns mycket att bidra med för andra på fritiden med.. inte minst för ens egna barn och äldre i ens egna familj.
Är det? Tycker nog snarare att du kanske har en väldigt snäv idé om vad som är meningsfullt. Men det betyder ju inte att alla har den idén.
 
Men hur trivs ni? Som någon skrev, är det meningsfullt även för er själva? Skulle ni fortsätta om ni blev ekonomiskt oberoende bara för den goda sakens och eran trivsels skull eller är det främst för en inkoms?
Som jag skrev tidigare i tråden skulle jag kunna lägga om och sluta jobba, men jag vill inte. Det kan såklart ändra sig och då slutar jag väl då. Eller så jobbar jag till det är dags för pension.
 
Tror du blandar ihop 2 helt olika kommentarer från mig.. den första som du citerade där jag svarade på en annans kommentar var poängen enbart att man kan hjälpa folk även på fritiden på olika vis och där är vi ju eniga. Skrev ingestans i den kommentarenhuruvida man även lönearbetar eller inte, fanns altså inget istället för osv.

Den andra kommentaren där jag svarade på själva trådstarten och dess ämne att jag inte skulle lönearbeta om jag var ekonomiskt oberoende var en annan oberoende av den första. Vi är många som skrivit att vi inte skulle lönearbeta om vi vore ekonomiskt oberoende av olika anledningar så det skäms jag inte över och inte heller att jag väljer att vara hemma och ta hand om mitt barn eftersom jag har ekonomiska förutsättningar till det. Hade altså inget samband med varandra dessa två kommentarer.

Ok, ja jag trodde att det var relaterat till nyttoaspekten i att arbeta, men då menade du inte så.

Ja, du får göra precis som du vill tycker jag, eftersom jag tycker att det ska vara ett eget val om man lönearbetar eller inte, om man har valet, dvs jag vill inte ha något tvång eller förbud. Däremot så kommer man i det valet behöva acceptera att både samhället och individer kommer att upplysa en om konsekvenser av det val man gör, särskilt när ens val påverkar andra (vilket det mesta gör, om man inte lever som en ö, bortkopplad från samhället). Det kan försås upplevas som att omgivningen "lägger sig i" men då handlar det oftast om saker som faktiskt påverkar oss andra. Lever man på ett sätt där man är beroende av andra, så blir det också konstigt om de andra inte får tycka och tänka något alls om det.

Men så länge man finansierar sitt val själv, nu och på längre sikt, och ger sina barn en bra grund för att kunna välja själva hur de vill leva, så tycker jag att varje individ ska göra sitt eget val. Så länge fördelningen inte blir alltför skev så ser hellre att individernas val påverkas med normer och incitament, än med tvång och förbud.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
2 496
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 427
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 162
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp