Tankar kring små hagar, hur gör ni?

skogsridmulle

Trådstartare
Frågan är till er med häst i mindre hagar/lösdrift. Hur gör ni med gödsling?
Om jag struntar i att mocka blir hagen inte speciellt trevlig, dessutom skiter de mest vid ligghallen o utfodringsstället på samma hög så efter en vecka blir det ett berg av skit:crazy:
Min man gnäller om att allt mockande utarmar markerna, men skulle jag lämna högarna växer ju inget gräs där sen.... Har haft hästarna hemma ett år nu o har börjat fundera kring gödsling, om jag ska kratta ut lite färdigbrunnet från komposten eller om det bara är en massa jobb till lite nytta?

Hur gör ni?
Gödslar ni o i så fall med vad?

Sv: Tankar kring små hagar, hur gör ni?

Första vintern jag hade hästarna hemma mockade jag inte hagen och fy f-n så det såg ut på våren, det flöt gödsel överallt. Så nu mockar jag så gott som varje dag, kan hoppa över en dag om jag är borta eller om det är snöstorm men då blir det desto mer jobb dagen efter.
Ska man gödsla ett bete så bör väl gödseln spridas jämnt inte i högar? Sen ska det väl helst göras vid rätt tid på året också och i samband med regn? Och gödseln ska väl inte vara helt färsk? Rätta mig gärna om jag har fel

Jag mockar ut min vinter hage en gång på våren när det har börjat torka upp efter all snö men innan allt gräs börjat att växa. Det är ett riktigt skitgöra men jag vill ha bort det åtminnstone en gång /år. Skulle kunna göra det lättare om man mockade ut regelbundet. Gödslet lägger jag på gödselstacken..
Mina hästar har "speciella" toaletter dvs. dom bajsar på ca 4-5 olika ställen i hagen.

Gödslet ska brinna först o nu har jag ju en kompost med prima gödsel. Har gödslat det mesta känns det som, dock inte hagen o vet som sagt inte om jag borde det...

Vi har krattat hagen ren varje vår och dessutom hållit den mockad under sommaren så gott det går.
Dock verkar det som att det slitit en del på växtligheten att mocka bort precis allt. Så nu har vi krattat ut en del av det som legat hela vintern och hoppas att det hjälper.
Vi har dessutom så stenig och hård mark i hagen att vi inte kan plöja ner någon gödsel, så det får bli till att kratta ut. *suck*

Vi får alltid ta ett par semesterdagar på våren och fixa det där...

Vi mockar hagarna 1-2 gånger/ vecka, när vädret så tillåter (vintertid med mörker, snö och is blir det när det går ;) ). Det som mockas ut läggs på hög och används i rabatter etc, super gödning där :) Hagen gödslas med NPK, nässlor och annat oönskat slås före blomning. Det blir bättre, men det går SAKTA.

Träckproven har hittills alltid visat nollor på båda hästarna.

När jag gödslat hästhager utan att plöja upp och så om har jag använt speciell gödsel för det (NPK) - inte fast gödsel. Däremot när hagen skall sås om använder jag fast gödsel.

Har man en liten hagen bör man mocka den ofta. Det finns nog inte så mycket annat att göra om du inte vill ha en väldigt äcklig hage.

Jag har haft min häst på 30 hektar och har nu för tillfället flyttat honom till en lösdrift med en hage på bara ca 3 hektar.

Nu är de bara 3 hästar, de var i den stora lösdriften mellan 4 och 12 under åren, men det är ändå för lite yta anser jag. Vi mockar hela tiden. Just nu har det varit 3 kärror/häst/vecka men det behövs nog mer snart känner jag.

Vi gödslar inte, men mockar inte heller bort allt bajs - verkligen inte allt. Så det jämnar nog ut sig.

Sen har jag fått veta att hästar som äter hösilage eller annat och bajsar, göder marken mer än vad de gör om hästarna bara äter gräs direkt från marken. Vet inte hurvida det stämmer men det var iaf en anledning till att vi hindrades starta lösdrift i ett stall som fick bidrag för att bibehålla sina marker "naturliga" - dvs utan att fodra djuren som gick på dem. De hade bara får och kor på markerna sommartid på bete.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
4 294
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 564
Senast: skuggi
·
Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 447
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en nsv häst i ett litet stall och allt funkar bra och vi trivs tillsammans, saken är den att innan jag köpte denna...
Svar
15
· Visningar
1 974
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt