Tankar kring liten konsultidé

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag har inte hållt på med hästar regelbundet sedan slutet på år 2000. Då sålde jag min unghäst och blev hästlös för första gången i mitt vuxna liv.

Sedan dess har jag fått barn, jobbat mycket och ja - livet har inte medgett häst varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
När jag var ung så red jag in stallets unghästar. Jag hade egen ponny, men alltid en unghäst "på gång" och när jag skaffade häst som vuxen så hade jag två unghästar.
Nu skulle jag vilja återkomma till hästvärlden, och ju mer jag tänker på det, ju mer skulle jag vilja hålla på med bara det jag är bra på - dvs unghästridning/hantering.

Men hur gör man? Jag vill inte ha en egen häst, utan tänker mig en situation där jag kan "hjälpa till" och rida in hästen mer eller mindre tillsammans med hästägaren.

Kan det vara en affärsidé? Hur skulle jag göra med referenser? Jag menar de som kände mig när jag pysslade med unghästar är knappast tänkbara referenser längre. Det har gått alldeles för lång tid.

Skall man sätta upp lappar på ridskolor? Eller annonsera på typ Buke? Hur suspekt verkar inte det?

Kan man ta betalt? Jag måste nog inte ha betalt, men jag tänker inte betala för att rida en oriden häst...

Alla tankar är välkomna.

Edit: Läste forumreglerna och kanske ligger min tråd fel? Jag menar inte att annonsera, utan jag befinner mig just nu endast i fundera-stadiet.

Senast ändrad:
Sv: Tankar kring liten konsultidé

Jag håller med om att du inte ska behöva betala för att rida in eller utbilda en häst, det skulle inte jag göra, men hade jag fått äran att rida en häst som kunde mer än mig hade historien varit en annan. Är du duktig på att rida in och utbilda så kanske du kan kontakta en uppfödare, kanske att du kan få ersättning även om de första inridningarna kanske handlar om referenser? Titta bland alla som letar medryttare, det finns en hel del unghästar där (iallafall när jag kollat), eller lägg ut en annons om hur din dröm ser ut.
/U

Allt beror nog på om du hittar rätt person/häst. Jag hade t ex gärna tagit hjälp av någon speciellt nu när jag själv är skadad och då göra mycket av jobbet hemma istället för att lämna bort hästarna och betala för det. Kan egentligen göra det själv men skadan sätter stopp så någon som hjälpt till här hade varit toppen.
Men någon som inte kan något själv vill kanske hellre lämna bort hästen till något "proffs" än att göra det själv hemma
Sedan finns ju de som vill göra det själv men kanske inte skulle ha gjort det, om ni förstår vad jag menar. Här kan det ju bli verkligt läge för konflikt om den personen inte vill ta åt sig vad som bör göras istället.

Tack för svaren!

Det där med att ta kontakt med en hästuppfödare var klokt. Det var dumt att jag inte ens tänkte på det, för det var ju så det var när jag växte upp. Tanten som hade stallet födde ju upp halvblod som jag fick rida in.

Annars är det väl annonsering som gäller. Jag skall fundera lite till.

Tack igen. :)

Kontakt med uppfödare är givetvis en jättebra idé. När min senaste unghäst skulle ridas in hade jag gärna haft hjälp av en sådan som du. Jag har ridit in hästar tidigare och vet hur jag vill att det ska gå till, men jag har blivit äldre och osmidigare och vill helst inte göra de första uppsittningarna själv. Jag hade gärna betalat för den hjälpen. Sett ur ditt perspektiv är det ju givetvis det som är nackdelen med att göra på det sättet - om hästägaren är med vill troligtvis den styra metoden.

Har jag fått detta rätt:
för 12 år sedan var du bra på att rida in hästar, sedan dess har du i stort sett inte ridit, och nu vill du börja mer eller mindre professionellt att rida in hästar?

Kontakta någon uppfödare och tacka din lyckliga stjärna om någon nappar.
Dina meriter är för gamla.

Du behöver antagligen börja om med ridningen, fräscha upp dina gamla kunskaper och sedan förhoppningsvis kunna få hjälpa någon att rida in häst.

Jag tror inte att du kan hoppas på att få betalt eftersom det var så länge sedan du red in häst!

Jag beklagar, men jag skulle aldrig anlita någon för inridning, som inte ägnat sig åt det på så lång tid som du beskriver.

+1 på den ungefär.

Jag skulle kunna sträcka mig till att TS kunde få börja som "medryttare" gratis åt båda håll, där vi hanterade och tränade unghästen tillsammans, och om allt kändes ok kunde sedan TS få ta lite större del av träningen medan jag ägnar mig åt att rida den vuxna hästen.

Å andra sidan vill jag hellre ha det åt andra hållet, att jag gör med unghästen precis som jag vill ha det, och att någon annan motionerar den inridna. Men så vet jag hur jag vill ha det också, för någon annan kanske det skulle vara positivt att ha TS som medryttare, mentor och bollplank under inridningen.

Är man helt grön som ägare vad gäller inridning, så tror jag nästan att de flesta hellre lämnar bort hästen i perioder till erkända och välkända tränare.

Kanske kunde TS ta kontakt med en duktig tränare i trakten som tar emot hästar för inridning, och därigenom kanske kunna "jobba" lite med inridning. Jag vet iaf att islandstränarna häromkring inte själva gör allt jobbet på de hästar de tar emot för träning, antar att det är samma inom andra discipliner.

*kl*

att prata med en uppfödare, försäljningsstall eller liknande är en bra idé tycker jag. Om du bodde i närheten av mig hade du gärna fått hjälpa mig med min häst som jag inte riktigt "hinner med" pga min värk. ;)

Har jag fått detta rätt:
för 12 år sedan var du bra på att rida in hästar, sedan dess har du i stort sett inte ridit, och nu vill du börja mer eller mindre professionellt att rida in hästar?

Kontakta någon uppfödare och tacka din lyckliga stjärna om någon nappar.
Dina meriter är för gamla.

Du behöver antagligen börja om med ridningen, fräscha upp dina gamla kunskaper och sedan förhoppningsvis kunna få hjälpa någon att rida in häst.

Jag tror inte att du kan hoppas på att få betalt eftersom det var så länge sedan du red in häst!

Jag beklagar, men jag skulle aldrig anlita någon för inridning, som inte ägnat sig åt det på så lång tid som du beskriver.

Njae, inte professionellt, jag leker lite med tanken att kunna hjälpa till.

Du behöver inte vara oförskämd och säga att jag skall "tacka min lyckliga stjärna om någon nappar". Så angelägen är jag inte att rida in andras hästar. Dessutom är inte mitt handlag med hästar egentligen annorlunda. Såpass mycket har jag ändå periodvis varit i kontakt med hästar att jag vet att mitt sätt fungerar. Hästar, generellt sett, har inte förändrats på tolv år.

Jag skriver själv att gamla referenser är inaktuella, så varför läxa upp mig med det?

Och tja, tack för åsikten. Jag hade kunnat tänka mig att anlita någon som mig själv om "tycke uppstod så att säga". Jag kan visst fräscha upp ridningen och jag kan visst på sikt skaffa mig referenser, men tanken var inte att starta en egen firma utan poängen var att jag nog inte vill betala för det.

Ett alternativ är att jag köper mig en unghäst och säljer den sedan, men min tanke var att man tillsammans med hästägaren kunde samarbeta. Många hästägare vill inte rida in sina unghästar helt själva, samtidigt är man lite tveksam till att skicka iväg hästen för inridning.

Oh well, jag funderar vidare. Ibland dyker det upp något tillfälle och jag har trots allt lite hästbekanta kvar.

+1 på den ungefär.

Jag skulle kunna sträcka mig till att TS kunde få börja som "medryttare" gratis åt båda håll, där vi hanterade och tränade unghästen tillsammans, och om allt kändes ok kunde sedan TS få ta lite större del av träningen medan jag ägnar mig åt att rida den vuxna hästen.

Det var väl ungefär så jag tänkte.

Men så vet jag hur jag vill ha det också, för någon annan kanske det skulle vara positivt att ha TS som medryttare, mentor och bollplank under inridningen.
Ja, det handlar ju om förtroende och att man lär känna varandra och har ungefär lika syn på hur man fostrar och rider in hästen.

Är man helt grön som ägare vad gäller inridning, så tror jag nästan att de flesta hellre lämnar bort hästen i perioder till erkända och välkända tränare.

Så är det nog, och om jag reflekterar lite så hade jag inte velat ha det så. Risken kan vara stor att det blir tokigt och så kanske det blir diskussion om ansvarsfrågan. Det är nog bättre med någon som är lite erfaren, men som inte vill göra allt själv.

Kanske kunde TS ta kontakt med en duktig tränare i trakten som tar emot hästar för inridning, och därigenom kanske kunna "jobba" lite med inridning. Jag vet iaf att islandstränarna häromkring inte själva gör allt jobbet på de hästar de tar emot för träning, antar att det är samma inom andra discipliner.

Bra idé! Tack för tipset.

*kl*

att prata med en uppfödare, försäljningsstall eller liknande är en bra idé tycker jag. Om du bodde i närheten av mig hade du gärna fått hjälpa mig med min häst som jag inte riktigt "hinner med" pga min värk. ;)

Tack för lite peppning! Vi får väl se om jag hittar någon person som är i din sits. Det skulle onekligen vara en bra deal att kunna avlasta någon som inte riktigt har tiden på heltid, för det har ju inte jag heller. Jag menar, hade jag det, så hade jag kunnat skaffa en egen häst.
:)

Var bor du någonstans?

Kolla annonser där folk söker medryttare, jag tycker jag ser många som söker medryttare till unga hästar, iaf häromkring stockholm. Du kan ju annonsera själv också, fast kalla det inte "konsult" då drar man nog öronen åt sig, det låter som att du vill ha betalt.

Var bor du någonstans?

Kolla annonser där folk söker medryttare, jag tycker jag ser många som söker medryttare till unga hästar, iaf häromkring stockholm. Du kan ju annonsera själv också, fast kalla det inte "konsult" då drar man nog öronen åt sig, det låter som att du vill ha betalt.

nej jag skulle inte kalla det konsult, men jag vill heller inte vara en betalande medryttare. Jag får se hur jag gör. tack för input.

Fast inte tror jag att folk tänker sig att ha betalande medryttare på unghästar som håller på att ridas in/utbildas?
Man kan ju tänka sig att folk skriver en summa i annonsen för att slippa jobbiga gratisridare, men om du skulle höra av dig och förklara din ide på ett bra sätt så tror jag nog folk kan nappa.

Jag har tex skrivit ut ett pris när jag sökt medryttare, men sen har vi ofta bestämt att de rider gratis. En gång ville jag ha betalt, och det var när medryttaren bara ville rida på sina villkor och inte hjälpa mig med det jag ville. Hon ville heller inte hjälpa till att sätta igång efter vila, utan hon ville ha en fullt fungerande häst att fräsa runt på i skogen.
Då vill jag ha betalt, men hon vart inte långvarig ändå :angel:

Jo, men kan det inte vara folk som jag då, som skriver ett pris bara för att slippa de mest oseriösa?

Fast det vet man ju inte när man läser en annons, och jag tycker nog inte att man kan utgå från det heller. Om jag inte kunde tänka mig att betala för att vara medryttare skulle jag heller inte svara på annonser där ägarna vill ha betalt.

Annonsera, tex på Blocket, med en utförlig annons om vem du är, kan och vad du vill.
Jag svarade på en sådan och fick en duktig ryttare att rida min häst.
Däremot skulle jag aldrig svara på en kortfattad annons eller där jag inte hade möjlighet att kolla upp personen innan jag tar kontakt.

Vet en annan erfaren person som annonserade efter att rida häst, hon blev överöst av förslag.

Det beror ju förstås på var man bor.

Jättebra initiativ. Det finns gott om folk som vill ha hjälp å tid men de annonserar inte efter medryttare! Ofta äldre uppfödare eller tävlingsryttare. Kontakta din avelsförening i länet. Jag har haft egna hästar gratis i 2 år nu,åker dit å rider så ofta jag hinner, oftast dagligen för all träning av hästen är mitt ansvar , jag betalar inget. Jag rider igång en/ flera hästar som ägaren inte hinner/ prioriterar att rida. Är nu inne på min3:e. De är till salu så man får acceptera att de försvinner. Lycka till Pma gärna om du vill veta mer!! Självklart kan du få napp!

Senast ändrad:

Njae, inte professionellt, jag leker lite med tanken att kunna hjälpa till.

Du skrev om att möjligen ta betalt, och då blir det i min värld professionellt.

Jag skriver själv att gamla referenser är inaktuella, så varför läxa upp mig med det?
Därför att datum på erfarenheterna är skälet till att jag ser din idé som tämligen orealistisk för dagen.
När du skaffat dig färska meriter, ställer sig saken antagligen helt annorlunda.

Och tja, tack för åsikten. Jag hade kunnat tänka mig att anlita någon som mig själv om "tycke uppstod så att säga".
Jo, men du vet vad du kunde för tolv år sedan. Dock lite svårt att reklamföra sig själv inför "kunder" med att "för tolv år sedan kunde jag rida in hästar".

Jag kan visst fräscha upp ridningen och jag kan visst på sikt skaffa mig referenser, men tanken var inte att starta en egen firma utan poängen var att jag nog inte vill betala för det.
OK. Du vill inte betala för nöjet att rida in hästar. Förståeligt i och för sig, men kanske ett givande och tagande? Där du i början eventuellt får vara betalande medryttare för unghäst, och på det sättet skaffar dig uppdaterade meriter?

Mina kommentarer i fetstil, kursiverat.
Men visst, jag är antagligen inte representativ för den kundkrets du söker.
Jag anser inte att jag är bäst på att rida in hästar, men jag vill rida in mina hästar själv så de förstår de signaler och hjälper som min kropp ger, med placering av skänklar osv.

Jag anser att mycket av inridning och utbildning av häst handlar om en känsla i kroppen och automatiska reaktioner vad gäller korrektioner/hjälper.
Vilket förstås gör att jag blir mycket skeptisk till någon som vill använda tolv år gamla meriter i en "konsultidé" för att hjälpa människor att rida in sina hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden