Tankar kring hö!

Sv: Tankar kring hö!

Jag ska testa att dra ner rejält på kvällshöet. Börjar med 3 kg hö och resten halm idag och går ner 1/2 kg varannan dag tills hon bara får 1/2 kg plus halm. Så känner jag ändå att jag inte har chockat henne ner från massor av hö till inget. Tittade på bilder från ca 1 1/2 månad sen och blev positivt överraskad! Hon har faktiskt gått ner en hel del sen dess. Började ju i höstas med fri tillgång på hö samt en del kraftfoder:o men insåg för ca 6 veckor sedan att kraftfoder ska hon inte ha, det blir lätt så att man blir hemmablind och gör som man alltid har gjort,när man dessutom är rejält stressad så tänker man inte alls. jag ströp ju hömängden en del redan då, Hon kunde säkert äta 20 kg om dagen då plus någon liter musli. Nu har hon ju fått kanske 15 kg hö och 2 dl musli ett tag och bara det hade ju hjälpt till. Ska se om jag kan lägga in bilden jag hittade.

Bra att hon går ner, och låter som en bra plan med höet. Bered dig på att hon nog kommer skälla på personalen som 'glömt' maten i början, men försök stå emot och vänta ut. Du skulle kanske kunna blanda hö och halm i hönät, så hon får först sortera ut höet (tar extra tid) och sen får upp ögonen för att halm inte bara är lakan.

Sen ang dina bilder. Titta på mankammen, det är tyvärr en fettdepå, det som brukar kallas fångnacke. Hon ska såklart inte vara lika smal som på smala bilden rakt av, men den visar tydligt att det är just fett på mankammen. Så försök sikta på första bilden plus 50 kg ungefär =)

Mät gärna med ett måttband eller viktmåttband btw, på bestämda, fasta ställen. Mät gärna halsomfång med, så ser du lättare om/när hon går ner. IBland kan man stirra och stirra och näää, men mäter man så jooo =)

Jag tror det är en bra idé att blanda hö och halm i en stor burrig hög, då har hon att göra med att leta hö, samt att halmen blir mer attraktiv att äta när den ligger blandad med det gottiga. När hon var så smal såg man alla revben, höftbenen,ja allt. För att vara henne så var det extremt. Finast var hon när hon kom hem från djursjukhuset (två veckor på skara pga sjukdomen samt hål på hornhinnan av infektion,trodde dom då) runt 10e juni 09. Då var hon perfekt. Har dock bara huvudbild på henne då men man ser ju lite av nacken

SVårt se på mansidan men ser bra ut ja =)

Det där med djursjukhus och de lättfödda brukar btw vara en bra bantningsmetod. Min K var som allra snyggast efter 2 v på Ultuna, jättefint hull.

För djursjukhuset är ju betydligt mer hårdhudade i sin matransonering ;)

Fast donnan här gick upp..Men det var ju bara för att dom fixade hennes sjukdom, hon såg ju ut som på den smalaste bilden bara tre månader tidigare. Men hon gick upp på ett långsamt och bra sätt på Skara. Sen åt hon upp sig FÖR snabbt på sommarbetet och nu är vi där vi är:(

Ah det var direkt efter hon blev sjuk, då förstår jag. Fast 2 v på djurjsukhuset nu skulle nog funka neråt med, även om jag naturligtvis hoppas du slipper råka ut för den bantningsmetoden.

Till nästa år kan munkorg kanske vara en bra ide? Eller var det ovaligt kraftigt bete och du har sämre att erbjuda? Har hon alltid varit lika lättfödd förresten eller hände något efter sjukdomen?

Hon har alltid varit lättfödd, så det har nog inte med den att göra. I år är hon dock extra rund som sagt. jag har möjlighet att ha henne på mycket magrare bete än vad jag hade förra sommaren. Då gick hon i stora hagen på 7 ha som är mest gammal vall. Har mindre hagar på 1 1/2-3 ha med mer berg,mindre gräs. Tänkte låta andra hästar beta av det innan hon och en annan tjockishäst får gå där. har planer på att hägna in ena skogen till dom också så kan dom gå mycket där de fläskigaste sommarmånaderna.

Ah, skönt att det iaf inte verkar hänga ihop med att hon var sjuk. Då borde du ju kunna få ner henne i matchvikt igen =)

Skriva gärna i bantningstråden, så kan du få lite extra 'pepp på vägen' när det är motgång, och 'bra jobbat'-pepp när det är medgång. HJälper iaf mig när motivationen tryter och det känns hopplöst, både att få pepp och se de som lyckats, att få tillbaka tron på att jo det går och vi SKA klara det liksom =)

Hon klagar redan på personalen förresten, spelar ingen roll om hon är proppmätt.Jag duger ändå inte. Jag kommer till bantningstråden,gudarna ska veta att jag behöver pepp:crazy:

Att ha en häst i ena handen och en Rottweiler i andra blir nog lite magstarkt för mig:crazy: Ja det är lite tungt just nu, saker går inte riktigt min väg känns det som.

Äsch.. Du binder ju fast dom i varann och skickar ut dom tillsammans;-).
Det ska dom väl klara;-).

Såg att du tänkte sänka maten inne- jättebra. et blir säkert ordning på din tjockis också!

/ Lavinia

:rofl: Stackars min hund..Han kommer att bli mos..Min docka älskar inte hundar,hon älskar inte mycket alls faktiskt, utom mat.Hon är en riktig surkärring!

:rofl: Stackars min hund..Han kommer att bli mos..Min docka älskar inte hundar,hon älskar inte mycket alls faktiskt, utom mat.Hon är en riktig surkärring!

Men då så.. Då får hon motion när hon jagar stackars vovven!! Och vovven lär sej se upp för äckliga hästar! Motion för båda.. Frågan är om du får tag i dom igen...

/ Lavinia ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka