Sv: Tankar kring hö!
Bra att hon går ner, och låter som en bra plan med höet. Bered dig på att hon nog kommer skälla på personalen som 'glömt' maten i början, men försök stå emot och vänta ut. Du skulle kanske kunna blanda hö och halm i hönät, så hon får först sortera ut höet (tar extra tid) och sen får upp ögonen för att halm inte bara är lakan.
Sen ang dina bilder. Titta på mankammen, det är tyvärr en fettdepå, det som brukar kallas fångnacke. Hon ska såklart inte vara lika smal som på smala bilden rakt av, men den visar tydligt att det är just fett på mankammen. Så försök sikta på första bilden plus 50 kg ungefär =)
Mät gärna med ett måttband eller viktmåttband btw, på bestämda, fasta ställen. Mät gärna halsomfång med, så ser du lättare om/när hon går ner. IBland kan man stirra och stirra och näää, men mäter man så jooo =)
Jag ska testa att dra ner rejält på kvällshöet. Börjar med 3 kg hö och resten halm idag och går ner 1/2 kg varannan dag tills hon bara får 1/2 kg plus halm. Så känner jag ändå att jag inte har chockat henne ner från massor av hö till inget. Tittade på bilder från ca 1 1/2 månad sen och blev positivt överraskad! Hon har faktiskt gått ner en hel del sen dess. Började ju i höstas med fri tillgång på hö samt en del kraftfoder men insåg för ca 6 veckor sedan att kraftfoder ska hon inte ha, det blir lätt så att man blir hemmablind och gör som man alltid har gjort,när man dessutom är rejält stressad så tänker man inte alls. jag ströp ju hömängden en del redan då, Hon kunde säkert äta 20 kg om dagen då plus någon liter musli. Nu har hon ju fått kanske 15 kg hö och 2 dl musli ett tag och bara det hade ju hjälpt till. Ska se om jag kan lägga in bilden jag hittade.
Bra att hon går ner, och låter som en bra plan med höet. Bered dig på att hon nog kommer skälla på personalen som 'glömt' maten i början, men försök stå emot och vänta ut. Du skulle kanske kunna blanda hö och halm i hönät, så hon får först sortera ut höet (tar extra tid) och sen får upp ögonen för att halm inte bara är lakan.
Sen ang dina bilder. Titta på mankammen, det är tyvärr en fettdepå, det som brukar kallas fångnacke. Hon ska såklart inte vara lika smal som på smala bilden rakt av, men den visar tydligt att det är just fett på mankammen. Så försök sikta på första bilden plus 50 kg ungefär =)
Mät gärna med ett måttband eller viktmåttband btw, på bestämda, fasta ställen. Mät gärna halsomfång med, så ser du lättare om/när hon går ner. IBland kan man stirra och stirra och näää, men mäter man så jooo =)