Tankar kring hö!

Sv: Tankar kring hö!

Därför att bonden säger det dels, han märker det på hur mycket extra han kan ge till tjurarna. Och de hästar här som fick extra lucern blev dåliga i magen och galliga. Det syns ganska tydligt på mina hästar att någon proteinbrist har dom definitivt inte.Och som sagt så tänker jag inte ge dom LITE hö. Bara MINDRE än nu. går från 15-20 kg per häst och dag till ca 12 kg. Vilket är ganska mycket på en D ponny som är lite rund. Hade varit skillnad om jag skulle gå ner till absluta minimigränsen på hö, men så är ju inte fallet. Och extra kraftfoder lär jag inte ge vad än alla analyser i världen visar så som dom ser ut. Tror du inte dom klarar sig bra på 12 kg hö +fri tillgång på halm samt mineraler,två nävar musli och saltsten med selen i?

Senast ändrad:

. Och extra kraftfoder lär jag inte ge vad än alla analyser i världen visar så som dom ser ut. Tror du inte dom klarar sig bra på 12 kg hö +fri tillgång på halm samt mineraler,två nävar musli och saltsten med selen i?

Det har jag ingen aning om det beror ju på hur mkt protein som finns i höet.

Men du har ju redan bestämt dig för att inte komplettera med ngt så jag förstår inte riktigt meningen med tråden.:crazy:

Jag har fått lära mig av SLU att det kan ta tid innan man ser om hästen får för lite proteiner. Det visar sig ofta senare på vintern när de börjar fälla.

En liten tanke bara - hur vet du att det var pga proteinet i lusernen som de fick gallor?

Ang selen btw, så de ska äta saltsten i en hiskelig fart om de ska täcka selenbehovet därifrån. Så håll koll vad de får via mineralerna, selen alltså.

Tror de kommer klara sig finfint! Skulle dock byta till saltsten utan selen och se till att de fick i sig via mineralerna för att veta hur mkt det blir. En normal dos svenska mineraler täcker alltid in behovet, dt är tillsatt för att passa svenskt hö på den fronten. Övriga mineraler blir det nog en del extra av..

Men ja tror foderstaten kommer funka finfint. Bara för att jag gillar att räkna in i minsta detalj måst einte andra göra det som haft friska hästar i tiotals år trots det. Tror man kan fodra helt ok utan analys, men ännu bättre med. :p

Jag tycker att det låter som om dina problem skulle lösas genom att lägga höt i ett nät. Då slipper du fodra med halmen som ändå inte ger någon näring och hästarna får tugga dygnet runt hur mycket dom vill och när dom vill men ändå inte få i sig för mycket.

Jag har så till mina pållar. Det skulle inte funka att fodra med halm till mina tex. Dom käkat allt som går att käka på.
Näten är med maskor på 4,5 cm. Optimalt för mina små ska vara 4 gånger 4 cm men har inte fått tag i det än. Men jag tycker att nu under vintern så kan dom behöva få i sig lite mera då dom går ute dygnet runt.

Men för dina hästar som är lite större passar näten nog perfekt! Du sättet upp några st i hagen på olika ställen, har du bara två hästar i hagen o dom är sams och äter i samma hög så skulle det räcka med ett nät.
Sen lägger du i så många hela balar du får plats med och låter det aldrig ta slut. Efter ca en månad om dom inte skulle va vana med fri tillgång så börjar dom lugna ner sig med ätandet för att dom vet att det alltid finns mat, och då kan du börja räkna ut hur mycket det kommer gå åt Per dag eller månad osv.

Jag fyller näten en gång Per dygn. Perfekt! Och ena tjockishästen har blivit fin i kroppen. Och då har jag inte ens ridit för jag har vart sjuk i några månader.

Testa!

Även om hon behåller saltstenen men selen är det tämligen liten risk. Jag använder saltstenar med rent salt, men nu sist skickade jag mamma att köpa. Och hon kom hem med en sån med selen. Jag fick ju lite ångest för selenförgiftning etc, och var tvungen sätta mig och räkna på det.

Jag slappnade av när jag insåg att shettisen behövde äta en sten (2 kg:s) på typ en vecka för att det ens skulle vara i närheten av att vara fara.

Mm har också hört att det skulle vara mkt stora doser som ger förgiftning (300 ggr dagsbehovet eller vad det var?) men samtidigt har hon ju inte kollat hur mkt över hon ligger med mineralerna.. lär ju inte va nån fara.

Men sen kan ju vissa hästar reagera på smaken när det är konsiga tillsatser i saltet och då få för lite salt i sig istället.. Sånt jag går och funderar på. :p Därför jag alltid kör rent salt, eller tillsätter i maten till de som inte rör saltstenen.

Min mening med tråden var ju inte att få reda på vilka vitaminer och mineraler de behövde utan hur lite hö man faktiskt kunde ge dom. Jag litar på min bonde när han säger att det är ett högt proteinvärde på hö´t. Han kan sånt. Jag vet att det är ett kraftigt hö. Mina hästar visar inga som helst tecken på proteinbrist,det syns väl klockrent på bilderna hoppas jag. Tror du verkligen att dessa två kan få proteinbrist på de ca två månaderna som är kvar innan gräset tittar upp litegrand? Titta gärna på bilderna igen. Mina hästar äter en saltsten på ca 2 månader. Ingen risk för selenförgiftning där. Dom får endast selensaltsten vintertid. På sommaren kör jag med vanlig. Tror du mina hästar behöver mer hö än 12 kg var per dag alltså? Eller mer kraftfoder? Som sagt..titta gärna på bilderna igen..

Jag har skräck för hönät pga en gammal olycka,så det är inget alternativ. Mina hästar älskar inte halm, dom pillar i den om dom måste och lämnar massor, så dom lär inte föräta sig på det. Vill mest ge det för att dom ska kunna sysselsätta magarna om dom vill när höet tar slut.

Nej de hästarna har garanterat ingen större proteinbrist, det skulle synas vid det här laget. De är väl uppstoppade både på överlinjen och runt om. :p.

En häst mår dessutom inte dåligt av ett mindre eventuellt proteinunderskott under en liten period, det är ge konstruerade för att klara finfnt med tanke på den egna hälsan. Ska man däremot träna hårt och ha hästen i toppskick muskulärt ska man ju vara mer noggrann, men de där hästarna kommer bara må bra av att dra ner på fodret. Ska du banta måste du nog analysera, bara dra ner en bit med ändå en generös foderstat är det inget att bråka om:)

KL

Vet inte om du fått svar. Men minimigiva är 1 kg torrsubstans /100 kg häst. För hö ca 1,2 kg/100 kg = 6 kg MINST till en 500 kg häst.

Hej! Jag skulle nog efter analys satt åtminstonde den vita på bantning. Jag har själv en tjockisponny (också knabstruppkorsning:love:)som jag märker inte mår bra av extrakilona. Heller ingen tävlingsponny men en skogsmulle förtjänar också att må bra rent fysiskt.
Jag tänker främst på belastningen av lederna sen undrar jag om sadeln verkligen passar längre runt den magen? Vår blev nämligen för smal så hon fick ryggproblem:crazy: Så det finns ju risker med att de blir för tjocka

Jag tänker inte uttala mig om ev. proteinbrist då jag är kass på sånt;)

Men jag kan berätta vad vår D-ponny äter, 5 kg hö, 1 kg halm, 2 kg lusern, 0,1 kg betfor och 80 gram mineraler.

Har provat fri tillgång men då såg magen ut som din vita sötnos, som en tunna. Även om jag också gillar fri tillgång så inser jag att hon aldrig kan ha det om inte höet är kanoners.

Toppen! Så lite vill jag verkligen inte ge, men då har man ju ett hum om vad minsta tänkbara är.

Hej! Jag skulle nog efter analys satt åtminstonde den vita på bantning. Jag har själv en tjockisponny (också knabstruppkorsning:love:)som jag märker inte mår bra av extrakilona. Heller ingen tävlingsponny men en skogsmulle förtjänar också att må bra rent fysiskt.
Jag tänker främst på belastningen av lederna sen undrar jag om sadeln verkligen passar längre runt den magen? Vår blev nämligen för smal så hon fick ryggproblem:crazy: Så det finns ju risker med att de blir för tjocka

Jag tänker inte uttala mig om ev. proteinbrist då jag är kass på sånt;)

Men jag kan berätta vad vår D-ponny äter, 5 kg hö, 1 kg halm, 2 kg lusern, 0,1 kg betfor och 80 gram mineraler.

Har provat fri tillgång men då såg magen ut som din vita sötnos, som en tunna. Även om jag också gillar fri tillgång så inser jag att hon aldrig kan ha det om inte höet är kanoners.

En succesiv neddragning av hö kommer att ske, som bit för bit byts mot lite mer halm. Jag vill nog inte ge mig på någon allvarligare bantning just nu, utan tänker sätta igång henne långsamt till våren istället. Då kommer jag att sätta henne i en hage med magrare bete än vad hon brukar få. Nej, sadeln ligger väl sådär just nu:crazy::D Men som sagt så är ridningen lagd på is för tillfället så det spelar ingen roll. Hon är ju bara 6 år så än så länge så hon håller nog. Hon har aldrig varit så här tjock innan faktiskt. Inte ens när hon var dräktig vill jag påstå. Måste vara mega kräm i höet helt enkelt.

Jag vill bara säga att dom där näten jag pratade om, dom är inte alls som vanliga hönät där hästen kan tex köra in hoven i nätet, fastna o skada sig rejält. Jag har aldrig använd såna nät till mina pållar. Inte ens i hästtransporten. Där äter dom ur en Ikeakassa med bortklippta handtag.
Dom här näten jag talar om har så små maskor att det e helt omöjligt att ens fastna med en liten fallabella hov typ. Det ser mer ut som en "påse".

Du kan ju gå in o läsa om naturlig hästhållning, sund häst. Se eller nått. Googla.
Där står det mycket lärorikt om tex vad man INTE ska ge hästar för kraft foder men ändå få i dom alla vitaminer o mineraler.
Hur man blir av med hästens exem, eller lindrar den åtminstonde utan salvor. Bara genom att få rätt balans i magen typ.

Tyckte det lät på dig som om du var en "sundhäst-människa" så kunde inte låta bli:)

Okay! Då hänger jag med. Ska fundera på det där med näten. Samtidigt så känner jag att dom lika gärna kan få flera småportioner med hö och fri tillgång på halm för att pilla med utöver så är dom nog ganska nöjda. Jag ger absolut inte en massa onödiga grejer. Muslin är bara något gott att blanda mineralerna med. Annars är det ju hö som gäller!:)

Den vita är REJÄLT överviktig (syns ju på nacken t.ex) och jag skulle banta den ordentligt redan nu pga fångrisken. Det är säkert inte vad du vill höra, men jag talar av egen erfarenhet tyvärr...:(

Nacken har hon haft alltid. Hon är ju trots allt ardennerkorsning. Som sagt så får hon ju bara hö och halm nu. Har aldrig haft en fångtendens någonsin. Och hon har alltid gått på jättebeten sommartid, rejält kraftiga, samt alltid stått på fri tillgång på hö. Hon blir kraftigare på vintern konstigt nog, men i år är hon lite väl. Jag minskar sakta men säkert på höet och byter mot halm. Vill inte hets banta för det är inte bra för magen på hästar att gå utan mat helt längre stunder.

Nacken har hon haft alltid. Hon är ju trots allt ardennerkorsning. Som sagt så får hon ju bara hö och halm nu. Har aldrig haft en fångtendens någonsin. Och hon har alltid gått på jättebeten sommartid, rejält kraftiga, samt alltid stått på fri tillgång på hö. Hon blir kraftigare på vintern konstigt nog, men i år är hon lite väl. Jag minskar sakta men säkert på höet och byter mot halm. Vill inte hets banta för det är inte bra för magen på hästar att gå utan mat helt längre stunder.

Mina fick bara hösilage (inget kraftfoder) när de blev sjuka förra vintern. Min haflinger var då bara 6 år (blir 7 år i år). Hade dessförinnan betat på somrarna helt utan problem. Fång kan, tyvärr, slå till när som helst.

Nej, det är kanske inte bra att låta hästen gå utan mat längre stunder men, nej, det är verkligen inte bra med övervikt på häst heller! Min d-ponny (haflinger) får i nuläget 7 kg hö + 0,5 kg lucernhack. Mycket mer än så ska hon nog inte ha för att hålla sig slank.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka