Tankar kring hö!

Sv: Tankar kring hö!

Jag håller helt med dig.
Det är inte bra för en häst att vara för tjock, speciellt inte om den har fettdepåer i nacken. Man ska ha respekt för fångrisken.

Min stora C-ponny får 2,5 kg lusern, 1,5 kg hö, 200 g soja, lite betfor och sedan har hon tillgång till halm.

Det är jag fullt medveten om, men som sagt så får hon ju drygt 2 dl musli om dagen. Höet håller jag på att trappa ner på. Hon får just nu drygt 12 kg hö om dagen samt halm. Jag tänkte trappa ner till 8-10 kg hö samt halm. När gräset börjar sticka upp litegrann kommer hon bara att få hö inne på natten. På dagarna får hon då klara sig på gräs samt halm. Men jag vägrar låta hästen stå på enbart 8 kg hö och ingen halm när det ligger snö ute så hon knappt kommer åt att beta. Hästar får lätt magsår. Dom är gjorda för att äta dygnet runt. Halm lär hon inte få fång av.

Av vilken anledning ger du bara 1,5 kg hö och såpass mycket mer lucern?

Hon kan få fång av halmen, indirekt. Den vita hästen är väldigt fet. Och att vara väldigt fet är en klart ökad risk att få fång.

Om inte vikten går ner, är risken kvar. Om du ger för mycket mat - även om det är med hjälp av halm - så kommer hästen fortsätta vara fet.

Hästar är gjorda för att äta 16 h dygn ja. Men de är inte gjorda för att stå i hage/stall och äta supermat året om. Den mat vi ger hästarna är konserverad (torkad eller plastat) under det läge på året där maten är nästan som bäst. Så har de inte det i det vilda. Så jämförelsen haltar.

En häst i det vilda står inte frivilligt utan mat mer än 4 h i sträck. Detta kan vi använda för att BÅDE banta hästen och hålla magen i schack. Dvs ge en begränsad, kontrollerad giva av rätt foder, och ge så många givor att det aldrig går mer än 4 h utan mat. Och ge minst minimiTS.

Min L får väldigt hårt begränsad matgiva, och får minimiTS. Han får en blandning av silage och halm, men lååångt från fritt. Däremot är han ALDRIG utan mat mer än 4 h - oftast går det kortare tid.

Han går ut kl 8, då får han 1,2 jg blött silage. Sen serveras samma giva var 4:e h ute, dvs kl 12 och 16 får han 1.2 kg till. Kl 20 går han in och får 1 kg silage och 1 kg halm. Kl 22 eller senare (senast 24) får han en lite större giva av silage och halm, så att det räcker till iaf kl 04 på natten (oftast längre).

Om han skulle få äta fritt, om det så BARA vore av halm, skulle han bli jättefet. Om han fick äta 8 kg hö skulle han bli jättefet.

Drömmen/idealet är naturligtvis att han skulle få äta dygnet runt och vara smal, men det går inte.

Jag prioriterade lång tuggtid, mycket TS och så vidare innan, och accepterade att hullet var för högt (dock inte lika högt som på din vita, förrän han blev IR och sjuk, då blev det det trots att jag slet mitt hår för att undvika det). Du kan ju GISSA hur mycket jag ÅNGRAR det idag, med facit i hand. Hade jag INTE gjort så hade han kanske INTE behövt få fång etc. Och hade han INTE det hade hans framtida liv sett helt annorlunda ut. Nu väntar istället ett liv av bantning, tji bete osv..

Tillägg: E har 'hela livet' gått på bete, fri tillgång etc - och varit tjock. Ätit frostgräs osv. Ingen fång. Tills han var 9 år gammal, då sa det pang och han fick fång. Han har efter det gått på bete, fri tillgång och frostgräs utan att få fång igen, men det är att spela rysk roulette med honom.

Min G var tjock (Han hade ngt sjukligt fel) i 28 år. Gick på bete etc. Aldrig fång. Tills han just var 28. Det slutade med nödslakt. Det är det där som är så jävligt med fång, det som gick jättebra förra året/de senaste X åren blir plötsligt för mycket och fång.

Senast ändrad:

Just nu har jag inga möjligheter att fodra lite och ofta. Är hemifrån mellan halv åtta och halv fem. Dessutom går hästen med en 1 1/2 åring för tillfället och fram till våren finns inga andra lösningar så att dom kan gå med andra hästar just nu,det blir till utsläppet först. jag tänker alltså inte ha en 1 1/2 åring ensam i hagen. Inte heller den vita. Hästar är flockdjur. Jag förstår att man får extrem rädsla för fång när man själv har en fånghäst. Men att ställa min häst på lägsta möjliga dos mat för att hon är tjock enbart det tycker jag är att ta i. Jag drar som sagt långsamt ner på hennes hö och hon kommer att gå på magrare bete i sommar med en annan häst som behöver det. Nyss tyckte ni att hästen kunde få alla möjliga brister för att jag drog ner på höet och gav halm istället? Nu ska hon knappt få mat alls? Hon är lite tjockare än vanligt denna vintern, och mitt hö är extra kraftigt,där är väl sambandet. Hästen har absolut inte fång och inga tendenser. Jag har en väldigt kompetent hovis som jobbat på klinik i många år. Han kollar alltid noga efter såna tendenser och har aldrig sett något. Hästen är pigg och glad, rör sig mycket. Men både hennes mamma och pappa är rejäla hästar. Hennes mamma är den gamla sortens ardenner, och pappa en rejält bred knabbe. Hon kan inte bli smal. Det finns inte i henne alls. Hon SKA vara bred. Hon är för bred nu, men det går liksom inte att jämföra med varmblodiga hästar. Hon är ju ett kallblod.

Jag förstår att man får extrem rädsla för fång när man själv har en fånghäst. Men att ställa min häst på lägsta möjliga dos mat för att hon är tjock enbart det tycker jag är att ta i. Jag drar som sagt långsamt ner på hennes hö och hon kommer att gå på magrare bete i sommar med en annan häst som behöver det. Nyss tyckte ni att hästen kunde få alla möjliga brister för att jag drog ner på höet och gav halm istället? Nu ska hon knappt få mat alls? Hon är lite tjockare än vanligt denna vintern, och mitt hö är extra kraftigt,där är väl sambandet.

Om hästen är lite tjockare nu, har den ju varit på tok för tjock innan med?

Ang det fetstilsmarkerade - därför jag skrev RÄTT mat. Även en tjock häst behöver sina proteiner och mineraler. Det enda den INTE behöver är lika mkt MJ. Dvs rätt mat.

DU gör naturligtvis som du vill, det är din häst. Men här t ex skulle du få anmärkning av djurskyddet om du inspekterades, då det inte är acceptabelt med det hullet. Så det är inte bara vi med fångest som anser att det där hullet är en hälsorisk. Så mkt övervikt påverkar ju även leder, hjärta, lungor etc. Ska man igen tala om vad hästar är gjorda för naturligt så är de inte gjorda för att bli feta och fortsätta vara feta året om.

Hästen har absolut inte fång och inga tendenser. Jag har en väldigt kompetent hovis som jobbat på klinik i många år. Han kollar alltid noga efter såna tendenser och har aldrig sett något. Hästen är pigg och glad, rör sig mycket. Men både hennes mamma och pappa är rejäla hästar. Hennes mamma är den gamla sortens ardenner, och pappa en rejält bred knabbe. Hon kan inte bli smal. Det finns inte i henne alls. Hon SKA vara bred. Hon är för bred nu, men det går liksom inte att jämföra med varmblodiga hästar. Hon är ju ett kallblod

Men det är skillnad på en kraftigt byggd häst och en tjock/fet häst. En shire kan vara i perfekt hull likväl som ett fbl kan det. De kommer ha samma HULL, men helt olika KROPPSBYGGNAD. Din häst är en kraftigt byggd häst som är fet. Hon kommer aldrig se ut som ett fullblod nej, men hon kan vara kraftigt byggd men i bra hull - hänger du med?

Jag tror inte alls din häst har fång nu. Och tipsen är för hon inte ska FÅ det sen heller. Vissa hästar tycks inte få fång vad man än gör, andra får det lättare. Haken är att du aldrig vet vad och när som ger just en specifik häst fång. Även om din häst inte haft minsta fång, så är hon en tickande fångbomb just nu. Som kan men inte behöver brisera. Men varför ta risken? Om hon får fång komemr det innebära betydligt värre saker än att få en kontrollerad, reducerad giva grovfoder.

Jag förstår om du känner dig påhoppad och det är inte meningen, det är av omtanke jag, mfl, svarar. Omtanke om dig som hästägare, och om hästen. För att du och din häst ska slippa uppleva det veritabla helvete fång är.

Nu vet jag inte riktigt om bilderna faktiskt visar verkligheten,att jag skulle bli anmäld är en stor överdrift faktiskt,skulle helst se en ursäkt där,för det var att hoppa på folk lite väl mycket.Det kan inte du avgöra på en bild. Hade en ET/homeopat här i tisdags (av andra anledningar på annan häst) och fick inga reaktioner där. Min mamma satt i djurskyddsnämnden innan länsstyrelsen tog över och jag känner inspektören. Jag håller som sagt på att dra ner på grovfodret, men dagtid kan jag inte dra ner hur mycket som helst pga unghästen.Jag gör alltså så gott jag kan. Hon äter helst inte halm, så hon är inte en sån som vräker i sig allt. Hon kan stå MÅNGA timmar utan att röra halmen. Hon anser att halm är sånt man kissar på. Ingen extremt glupsk häst alltså. Är tacksam för omtanken och har fått budskapet,gör så gott jag kan. Jag har haft egen häst i 20 år, och har även erfarenhet av fånghästar, så jag är inte helt bakom flötet;)

Jag hoppade inte på, jag satt HÄR skulle inspektörerna anmärka på hullet. Jag sa ingenstans att du skulle bli anmäld/riskerar att bli anmäld etc. Jag bara poängterade att det finns fler risker med för högt hull, och utan att det sas bara är jag/andra med fångest som ser risker med det. Att synen på att en tjock häst är en välmående häst håller på att ändras rent generellt.

Fast om hon äter halm, men helst inte, och halmen passar ihop med höet, borde det väl vara perfekt att ge halm t ex nattetid? Då har hon mat, men hetsäter/glupskäter inte? Eller menar du att hon skulle stå i 8 h utan att röra halmen?

Du kan inte dela på dem t ex del av dag? Låta unghästen äta ikapp inne och ge givor ute (kanske med automat eller liknande?). Jag vet hur trixigt det är med att ha en lättfödd och en svårfödd, men man måste ju då när de går tillsammans anpassa efter den lättfödda. T ex som jag skrev ovan, eller genom att välja ett grovfoder med analysvärden som passar den lättfödda, och sen tillskottsfodra den svårfödda inne/i egen hage halva dygnet/etc med endera annat grovfoder eller kraftfoder. Borde det inte gå hitta en kompromiss, så du kan ge den tjocka säg 8 kg hö, och unghästen ändå får det den behöver totalt över dygnet?

Hon pillar lite i halmen, om hon måste. Hon har ju alltid stått på halm i boxen, så det är svårt att få henne att tycka att halm är mat. Hon får redan ganska lite nattetid när det gäller hö,drygt 4 kg. Resten halm. Men hon äter inte upp halmen jag lägger till henne på långa vägar. Hästarna går ut innan jag åker till jobbet.Klockan sex, och sen är jag hemma halv fem, mockar och tar in dom vid sex-sju. Så jag kan inte dela på dom annat än på natten tyvärr. Det är ju svårt att banta henne dagtid pga unghästen. men dom har fri tillgång på halm ute i ligghallen och så ger jag ca 6 kg var med hö ute som dom får klara sig på under dagen. Så får dom helt enkelt gnaga halm resten. Den lilla är ganska glupsk så hon äter nog lika mycket som den vita och ungefär lika snabbt. Den lilla får mer hö på natten istället. Jag jagar annat hö att ge nattetid till den vita men det är svårt just nu tyvärr. Börjar ta slut överallt.

Men att gå ner från säg 20 kg om dagen till 10-12 tror jag räcker långt till att börja med. Har hästen däremot inte börjat gå ner något efter säg en månad kan man ju gå lite längre och göra det som Alexandra_W tipsar om. Mat 3 ggr om dagen är inte optimalt men helt okej tycker jag, förstår att man itne kan åka hem från jobbet för att mata hästarna stup i kvarten. Att installera en lunchgrind kan funka om det blir nödvändigt att begränsa matintaget även nästa år.

Både ALexandra_W och jag är luttrade ponnybantare vid det här laget, titta gärna i bantningstråden på hästvård om du inte får bättre hull på hästen under de kommande månaderna. :) Klart det inte är bra att ha hästen överviktig, men det är ingen klatastrof att tillfälligt lägga på sig lite mycket, bara man åtgärdar det så inte hästen går fet år efter år. Lycka till!:)

Hej!

Om din häst inte är en glupsk häst och ändå ser ut som en boll, då hade jag varit väldigt orolig för insulinresistens, vilket mycket lätt kan utvecklas till fång.

Jag har själv haft en "grov" hästras, som tyvärr också rullade fram- med samma argument som du har för din. Vem vet, kanske hade min grova häst varit i livet om jag sett viktproblemen långt tidigare och faktisk insett hur illa det var??

Står dom inne natt och är ute dag, kan dom ju gott äta halm ute, istället för hö, då svälter dom inte (om dom då inte vägrar äta- men dom har ju ett val).
Eftersom du har en unghäst i hagen får du väl vända på det- ge bara halm inne, så gjorde jag med min och vet flera som bantat ner sina så. Är det bra näringsvärde i höet (vilket du tror) kan häst säkert sätta i sej det den behöver dagtid.

Jag har nog läst dåligt- hur mycket motionerar hästen? Motion är ju det ypperligaste sättet att gå ner i vikt, men det kommer krävas upptrappning och sen lååånga turer för att få bort det där..

/Lavinia, för fri tillgång av ett anpassat foder- dvs det kan behövas stor del halm för att det ska funka.

Svarar alla-båda alltså delvis kl.

Hon är inte särskilt glupsk när det kommer till halm,dock när det gäller hö. Halm är strö för henne,inget man äter om man inte är döende. Hon pillar i den när höet varit slut ett bra tag,men inte mycket. Så jag är inte rädd att hon ska föräta sig på halm. Jag tänker dra ner långsamt fortfarande på hennes hö. Eftersom dom alltid har tillgång till halm tycker jag inte att det är någon fara att dom bara får hö två gånger per dygn, dom kan äta halm om dom vill. Dom går ju dessutom i rejäl hage med träd och gräs (under snön) så sysselsatta är dom ju. Den vita fick jag som treåring ohanterad.Total vildhäst alltså. Allt har gått väldigt långsamt med henne då hon aldrig hade lyft hovar etc. Bara hanteringen tog väldigt lång tid. Dessutom är hon envis som en get. Har idag kommit så långt att jag kan rida en kort tur bakom någon annan häst. Men jag har ingen i stallet just nu som rider regelbundet, därav bristen på motion. Promenerar henne lite på helgerna bara och sitter på henne på gårdsplan för att hon inte ska glömma. Hon var dräktig första vintern jag hade henne, förra vintern gick hon med föl vid sidan så då var hon inte alls så stor. Tidigare ägare sa att hon alltid gått på fri tillgång på hö och gärna blev lite större på vintern. Hon rör sig inte alls lika mycket vintertid som på sommaren. Hon känns allmänt mer aktiv sommartid.Jag har inga planer på att ha hästen fet resten av livet, men just nu kan jag inte motionera henne och jag drar ner på foder så gott jag kan. Det är allt jag kan göra just nu.

Ja men då så..

Man gör så gott man kan, mer går ju tyvärr inte. Alla kan inte ha ultimata förhållanden för alla hästar hela tiden.

Däremot kanske du kan tvinga ut dej själv på promenader med häst? All motion är ju bra motion och promenader brukar (i min mening och erfarenhet) ge väldigt bra kontakt med hästen..

Lycka till och uppdatera gärna med bilder :-)

/ Lavinia

Jag går på helgen med henne.

1.Det är inte världens enklaste häst
2. jag har för mycket att göra på vardagarna, blev av med jobbet i höstas, tog in en hel del inackorderingar i stallet hemma, fick tillbaka jobbet efter 7 veckor.. Så nu är det 8 hästar (två mina +4 på helpension+2 halvpension) PLUS heltidsjobb och hund. Jag hinner inte. Jag är färdig med hundpromenad och hästar klockan åtta på kvällen som det är. Då ser jag på tv en timme innan jag går och lägger mig. Min arbetsdag är alltså 14 timmar lång.. När det blir lite ljusare på kvällen och bättre underlag ska jag börja igen med ridningen. Då ska den enda andra ridhästen också börja ridas igen (inhyrd) och då får jag sällskap. Jag vill helst inte rida in tokig häst själv i mörkret med det här underlaget:crazy:

Hej igen!

Verkar inte helt lätt att vara du just nu.. (Själv kommer jag hem från häst och skola tidigast 20.30 och måste jag plugga ett helt gäng timmar till så jag vet hur det känns..).

Du har ju en hundpromenad att ta hästen med dej på;-).

Att inte rida själv i mörkret låter som en vettig tanke, man ska ju inte riskera att dö bara för att hästen ska motioneras.

/ Lavinia

Hon pillar lite i halmen, om hon måste. Hon har ju alltid stått på halm i boxen, så det är svårt att få henne att tycka att halm är mat. Hon får redan ganska lite nattetid när det gäller hö,drygt 4 kg. Resten halm. Men hon äter inte upp halmen jag lägger till henne på långa vägar. Hästarna går ut innan jag åker till jobbet.Klockan sex, och sen är jag hemma halv fem, mockar och tar in dom vid sex-sju. Så jag kan inte dela på dom annat än på natten tyvärr. Det är ju svårt att banta henne dagtid pga unghästen. men dom har fri tillgång på halm ute i ligghallen och så ger jag ca 6 kg var med hö ute som dom får klara sig på under dagen. Så får dom helt enkelt gnaga halm resten. Den lilla är ganska glupsk så hon äter nog lika mycket som den vita och ungefär lika snabbt. Den lilla får mer hö på natten istället. Jag jagar annat hö att ge nattetid till den vita men det är svårt just nu tyvärr. Börjar ta slut överallt.

Då är jag med, dock blir 10 kg hö + halm dessvärre ganske mkt MJ, så kan du inte fundera på att göra som både jag och heidi_maria varit inne på - låt den vita få bara halm inne. Sålänge hon pillar i halmen och äter den 'tillslut' kommer hon inte få t ex magsår av det. Även om hon bara äter lite. För hon ska vilja komma in kan hon ju få ½ - 1 kg hö inne, som du ju kan ge i ett finmaskigt hönät också kanske, så räcker det lite längre? Och så ger du som du ger innan ute, 6 kg var.

Då har den vita ändå mat dygnet om, fri tillgång. Men hon har inte fri tillgång på GOD mat dygnet runt. Det är lite min dröm btw, hitta mat som de äter av men som är så 'inte-god' att de äter så långsamt och lite åt gången att det räcker dygnet runt, utan att de blir för tjocka.

Så, 6 kg ute och fri halm inne, ev ½ kg hö inne med. Tror du det skulle kunna funka? (Det är ju fortf under förutsättning att höet har såpass höga proteinvärden, men är du säker på det så tar jag ditt ord för det)

Halm är strö för henne,inget man äter om man inte är döende. Hon pillar i den när höet varit slut ett bra tag,men inte mycket.

Kan ju vara intressant att se hur mycket halm hon äter när du drar ner ordentligt på höet och hon då blir hungrigare. Skulle också prova som Alexandra föreslår och i stort sett bara ge halm när hon står inne.

Att ha en häst i ena handen och en Rottweiler i andra blir nog lite magstarkt för mig:crazy: Ja det är lite tungt just nu, saker går inte riktigt min väg känns det som.

Jag ska testa att dra ner rejält på kvällshöet. Börjar med 3 kg hö och resten halm idag och går ner 1/2 kg varannan dag tills hon bara får 1/2 kg plus halm. Så känner jag ändå att jag inte har chockat henne ner från massor av hö till inget. Tittade på bilder från ca 1 1/2 månad sen och blev positivt överraskad! Hon har faktiskt gått ner en hel del sen dess. Började ju i höstas med fri tillgång på hö samt en del kraftfoder:o men insåg för ca 6 veckor sedan att kraftfoder ska hon inte ha, det blir lätt så att man blir hemmablind och gör som man alltid har gjort,när man dessutom är rejält stressad så tänker man inte alls. jag ströp ju hömängden en del redan då, Hon kunde säkert äta 20 kg om dagen då plus någon liter musli. Nu har hon ju fått kanske 15 kg hö och 2 dl musli ett tag och bara det hade ju hjälpt till. Ska se om jag kan lägga in bilden jag hittade.

Tro det eller ej, men så här såg hon ut för nästan exakt ett år sedan när hon var sjuk (antagligen giftig växt i rundbalshöet som hon fick bla ödem av,hosta samt magrade som tusan.) Hade även haft sitt föl vid sidan för länge. Eftersom detta (som ni vet) är en vanligtvis ganska rund dam så hade jag inte tänkt vänja av fölet förrän till sommarbetet när hon blev ca 10 månader. Men hon gick från riktigt rund till det här på en dryg månad så hann jag inte reagera innan det var försent. Och så hade hon ju dom andra mystiska symptomen också. Kanske är det pga förra våren som jag gett henne extra mat, då åt hon mig ju nästan ur huset,och hon fick allt möjligt för att hålla hullet.Veterinärerna hittade aldrig exakt vad det var för fel på henne, men när gröngräset kom hämtade hon sig direkt. Denna vintern är hon som vanligt igen, fast rundare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka