Sv: Tankar kring hö!
Hon kan få fång av halmen, indirekt. Den vita hästen är väldigt fet. Och att vara väldigt fet är en klart ökad risk att få fång.
Om inte vikten går ner, är risken kvar. Om du ger för mycket mat - även om det är med hjälp av halm - så kommer hästen fortsätta vara fet.
Hästar är gjorda för att äta 16 h dygn ja. Men de är inte gjorda för att stå i hage/stall och äta supermat året om. Den mat vi ger hästarna är konserverad (torkad eller plastat) under det läge på året där maten är nästan som bäst. Så har de inte det i det vilda. Så jämförelsen haltar.
En häst i det vilda står inte frivilligt utan mat mer än 4 h i sträck. Detta kan vi använda för att BÅDE banta hästen och hålla magen i schack. Dvs ge en begränsad, kontrollerad giva av rätt foder, och ge så många givor att det aldrig går mer än 4 h utan mat. Och ge minst minimiTS.
Min L får väldigt hårt begränsad matgiva, och får minimiTS. Han får en blandning av silage och halm, men lååångt från fritt. Däremot är han ALDRIG utan mat mer än 4 h - oftast går det kortare tid.
Han går ut kl 8, då får han 1,2 jg blött silage. Sen serveras samma giva var 4:e h ute, dvs kl 12 och 16 får han 1.2 kg till. Kl 20 går han in och får 1 kg silage och 1 kg halm. Kl 22 eller senare (senast 24) får han en lite större giva av silage och halm, så att det räcker till iaf kl 04 på natten (oftast längre).
Om han skulle få äta fritt, om det så BARA vore av halm, skulle han bli jättefet. Om han fick äta 8 kg hö skulle han bli jättefet.
Drömmen/idealet är naturligtvis att han skulle få äta dygnet runt och vara smal, men det går inte.
Jag prioriterade lång tuggtid, mycket TS och så vidare innan, och accepterade att hullet var för högt (dock inte lika högt som på din vita, förrän han blev IR och sjuk, då blev det det trots att jag slet mitt hår för att undvika det). Du kan ju GISSA hur mycket jag ÅNGRAR det idag, med facit i hand. Hade jag INTE gjort så hade han kanske INTE behövt få fång etc. Och hade han INTE det hade hans framtida liv sett helt annorlunda ut. Nu väntar istället ett liv av bantning, tji bete osv..
Tillägg: E har 'hela livet' gått på bete, fri tillgång etc - och varit tjock. Ätit frostgräs osv. Ingen fång. Tills han var 9 år gammal, då sa det pang och han fick fång. Han har efter det gått på bete, fri tillgång och frostgräs utan att få fång igen, men det är att spela rysk roulette med honom.
Min G var tjock (Han hade ngt sjukligt fel) i 28 år. Gick på bete etc. Aldrig fång. Tills han just var 28. Det slutade med nödslakt. Det är det där som är så jävligt med fång, det som gick jättebra förra året/de senaste X åren blir plötsligt för mycket och fång.