Skogstroll
Trådstartare
Jag har alltid kört på i princip fri tillgång när det gäller hö.Aldrig vägt och grejat. Men i år har jag ett väldigt kraftigt hö.De hästar som vanligvis alltid fått lucern brevid blev dåliga i magen.Dessutom är mina ardenner korsningar ovanligt feta i år Jag vill abslut inte att mina hästar ska stå utan mat långa stunder pga risken för magsår osv (jag anser att hästar är betesdjur och ska ha tillgång till mat i pricip hela tiden) Dom går allihop i stora hagar med gräs kvar under snön. Hur mycket(eller snarare lite) hö kan man egentligen ge? Dom står på halm inne från rundbal. Jag har precis fått hem nya småbalar med halm som innehåller en del grönt, och det är havrehalm av riktigt god kvalité.Kan man ersätta en del av deras hömängd med detta? Dom gillar det ju inte direkt,men dom äter väl om dom blir hungriga? Är jag en ond människa som gör så? Det känns som slöseri med hö att trycka i dom så mycket (dom gnager väl i sig i genomsnitt 15-20 kg per dag och det är D ponnyer 2-6 år korsningar ardenner/knabstrupper osv.