Tankar kring hö!

Skogstroll

Trådstartare
Jag har alltid kört på i princip fri tillgång när det gäller hö.Aldrig vägt och grejat. Men i år har jag ett väldigt kraftigt hö.De hästar som vanligvis alltid fått lucern brevid blev dåliga i magen.Dessutom är mina ardenner korsningar ovanligt feta i år:o Jag vill abslut inte att mina hästar ska stå utan mat långa stunder pga risken för magsår osv (jag anser att hästar är betesdjur och ska ha tillgång till mat i pricip hela tiden) Dom går allihop i stora hagar med gräs kvar under snön. Hur mycket(eller snarare lite) hö kan man egentligen ge? Dom står på halm inne från rundbal. Jag har precis fått hem nya småbalar med halm som innehåller en del grönt, och det är havrehalm av riktigt god kvalité.Kan man ersätta en del av deras hömängd med detta? Dom gillar det ju inte direkt,men dom äter väl om dom blir hungriga? Är jag en ond människa som gör så?:crazy: Det känns som slöseri med hö att trycka i dom så mycket (dom gnager väl i sig i genomsnitt 15-20 kg per dag och det är D ponnyer 2-6 år korsningar ardenner/knabstrupper osv.

Sv: Tankar kring hö!

Ja det går jättebra att ersätta hö med halm. Jag skulle göra såhär: Räkna ordentlig foderstat där du täcker behövet av protein med höet. Dela upp givan på flera gånger under dygnet, resten av tiden kan du låta dem plocka halm. Tycker det är mycket taskigare att låta hästarna bli feta och slita ut ben och hjärta i förtid. Har häärt från flera stallkompisar som upptäckt att deras hästar inte alls var så kraftiga som de trott när de slutat med fri tillgång på hö och lite muskler och definition dykt upp när extra hull försvunnit. :P

Hur klarar de fri tillgång? Min fjord/nordis i d-ponnystorlek skulle aldrig någonsin kunna stå på fri tillgång på hö, hon skulle bli helt otroligt fet. Dessutom skulle hon förlora mycket motion eftersom hon skulle stå och äta hela dagen istället för att röra på sig. Möjligtvis skulle hopponnyn kunna det, hon äter inte när hon inte är hungrig. :)

Vi har löst det såhär: Ett par kilo morgonhä vid 7. Sedan går de ut och har stora granris och lite sly att gnaga på i hagen för att de ska ströva omrking och ha nåt att pyssla med. Samtidigt blir de väldigt uppvildade och busiga när det är nya saker i hagen att låtsas vara rädd för:p. Förbränner mkt.

Lunch vid 14.30. Mellis i boxen vid 18.30, och kvällsmat vid 21-22. Då får matvraken ett kilo halm att pilla med när höet är slut, de som inte är så matorienterade brukar ha hönät med halm i boxen att gå och äta av när de känner för det.

Mina är vana vid fri tillgång och rör sig mycket ändå,dom är inte alls besatta av att äta hela tiden. Den ena är som sagt bara snart två år så hon leker och busar en hel del. Dom lämnar hö högen ofta och går iväg och gnager på annat, gräver efter gräs osv.Vanligtvis brukar dom inte bli alls så här feta (tänker på don ädre mest som jag haft längre såklart) Det är inte mina korsningar som fått lucern,utan andra hästar (halvblod bla.)Mina går bara på några dl musli om dagen "för gott", samt mineraler.

Du behöver analys på höet om du ska landa med halm.

I övrigt så sålänge du täcker proteinbehovet med något annat kan du ge dem bara halm om du vill.

Halm innehåller bara MJ (kalorier), ingen protein. Hö innehåller både MJ och protein. Så ta reda på värdet på ditt hö, och sen kan du använda det i botten, ev med proteintillskott om så krävs, och så spä ut med halm. Men som sagt du behöver en analys annars famlar du i blindo.

Okej:) Mjo kanske skulle mitt matvrak också bli mindre matgalen om hon fick när hon ville ha, men tror hon skulle bli sjukt fet på vägen. På betet i år (blandat med ängar och skog) gick hon upp nästan 80 kilo, man kände knappt igen hästen. Hon låg ner och åt ibland. Ändå promenerade jag med henne 45 min-2 timmar 5-6 dagar i veckan nästan hela sommaren för att försöka hindra henne från att gå upp mer. I slutet fick jag ta på munkorg, och veterinären var inte glad kan jag säga. Så nu har vi skaffat mindre hagar som får betas av innan hon kommer dit. Hon till och med vräker i sig halm, hon äter allt. Pinnar, spån, torvkockor...

Nu vet jag att det är en hög proteinhalt i höet,och har alltid gått på min magkänsla och hur hästarna ser ut/reagerar. Jag tillhör en av dom som anser att en analys är långt ifrån tillförlitlig då innehållet kan variera kraftigt från en ände på fältet till en annan. jag har hö från många olika fält. Mina hästar är av kallblodstyp och klarar sig utmärkt på ett bra hö samt mineraler och saltsten. Men i år är höet ovanligt bra, vilket märks. jag räknar inte foderstater på såna här hästar så länge dom ser välmående ut. Jag tillsätter mineraler i någon näve kraftfoder om dagen, vitamin B vår och höst. Nu handlade ju inte denna tråd om huruvida dom fick i sig vad och så vidare utan om hur mycket hö dom egentligen kan gå på? dom kanske inte behöver 20 kg om dagen utan kan få 12 kg+halm? Då får dom väl ändå mer hö än medelponnyn och borde få mer än nog? Mina hästar är välgödda, glansiga i pälsen och glada. Jag har fodrat hästar i 20 år,och aldrig gjort analyser.Och jag har alltid haft välmående hästar. Mina hästar tränas inte hårt eller tävlas och de är av mycket robust typ.

Mina hästar är inte alls så glupska, det är inte det. Dom äter helst hö eller gräver efter gräs under snön. Halm är väl inget dom älskar direkt. Inte pinnar heller:rofl:

Det är omöjligt se på höet vad det innehåller i proteinväg, men är man kunnig (läs bonde med många års erfarenhet) kan man göra en kvalificerad, hyfsat korrekt gissning av proteininnehållet.

En analys är ett medelvärde av analyserat parti btw, därför det är så viktigt att ta provet rätt, och helst redan på fält, för att få med från 'alla håll och kanter'.

Hur lite hö dina hästar behöver är enkelt att räkna ut om man vet värdena. Du tar behovet av SRP och dividerar med mängden SRP/kg foder, och får fram minsta högiva som täcker behovet. Så det går inte att säga så rent generellt. Den/de som är 2 behöver ju mer.

Vad gäller MJ kan man kolla på hästen bara, tjock häst = får för mkt MJ, för smal häst = får för lite MJ. TS kan du räkna, men där får du ju inte problem iom att det är halm.

Men ska vi leka lite rysk roulette och gissa, så tar du helt enkelt vuxenvikten/målvikten, räknar ut proteinbehovet efter det, tar det uppskattade proteinvärde och dividerar.

TS-mässigt så vikten och så 1 kg TS/100 kg som minimi, och se hur många kilo som täcker det.

Så som du ser - det är omöjligt ge dig ett svar utan värden. Men vad vägen en vuxen ardenner, 700 kg? Eller är det för mkt? I så fall så rent TS-mässigt så minst 7 kg TS = 8.5 kg hö som minst. Så 10 - 12 kg är inga problem, och du behöver inte ge ngn halm då heller. Sen om det ger för mycket/lagom/för lite av MJ, SRP och mineraler går inte säga.

Så, vill du prova med 10 - 12 kg toppat med halm så inga problem rent TS-mässigt, MJ ser du, och SRP och mineral kan du bara gissa.

Tänker man på torrsubstansen behöver de ju minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst dvs i princip 1.2 kg hö*5= cirka 6 kg hö för en 500 kg häst. Det är ju absolut minimum men kan ersättas helst eller delvis av halm. Det betyder att du kan ge i princip hur mycket och hur lite hö som helst beroende på värden. Går inte att säga ett specifikt antal kilo. 12 låter väldigt rimligt men går inte alls att förutsäga hur resulatatet blir på hästarnas hull.

Jag kör på analys och har fått himla bra resultat sedan jag började räkna mer precist. :) Jag har till och med börjat ta kvoter mer allvarligt och det har gett väldigt bra utslag på hästarnas musukaltur och inte minst pälsarna. :)

Som sagt. Detta är D ponnyer. Den ena korsning knabstrupper/ardenner. Hon har väl en vikt på 350 kg när hon är som hon ska. (gissning). Den andra är en ettåring knabbe/ardenner/welsh av cobtyp. Den tredje arab/fjord valack på ca 18 år. Alla är rejält runda,och då menar jag rejält. Höet är så bra att tjurarna får stå på hälften så mycket havremjöl som normalt enligt bonden.(som är en av mina goda vänner och även haft en hel del häst hemma.) Och honom litar jag på. Jag ser ju även reaktionen på hästarna. Naturligtvis kan jag inte veta exakt hur mycket mineraler det är i, därför tillsätter jag vanliga basmineraler samt saltsten med selen i. Och så den där näven musli. Unghästen får avelsmineraler samt två nävar kraffts gröna musli.Den vuxna får granngårdens havrefria musli samt basmineraler. Detta är jag helt övertygad om att det ger dom allt dom behöver. Speciellt med tanke på hur dom ser ut.Ska lägga till en bild på tjockisarna strax.

Ah sorry, läste för fort ang ardenner. Då får du räkna om TS-angivelserna till korrekt vikt.

En ev proteinbrist går inte att se med blotta ögat förrän X månader senare. Däremot betivlar jag inte att de NU får sitt proteinbehov tillgodosett, nu äter de såpass mycket hö, så även med ett lite lägre proteinvärde kommer de täcka behovet. Och de får ett rejält överskott av MJ i samma veva (vilket du ju själv märkt iom hullet).

Haken är ju att det inte går att veta var gränsen går. Dvs vilket antal kilo hö som täcker proteinbehovet. Så det går inte ge ett svar på vad minsta mängd hö du kan ge ur det perspektivet.

Däremot vad gäller TS; där kan du räkna, men där räknas ju halmen in med. Och stråmässigt kan du ersätta allt hö med halm (fast då får du ju garanterat proteinbrist).

Jag vet att det inte går att veta exakt. Därför tänkte jag ju ändå hålla mig över minimigränsen. Det borde väl 12 kg hö göra för dessa hästar? Där jag vet att höet är av mycket god kvalité och innehåller massor av protein. Jag tror verkligen inte att proteinbrist kommer att kunna ske på dessa hästar innan våren. Det måste vara en omöjlighet på 12 kg hö samt fri tillgång på halm till dom. Jag förstår att du är en stor förespråkare av analyser, och för mig är det rena grekiskan.Det har liksom aldrig behövts då jag ser hur hästarna mår istället.Precis som jag gör med mig själv. Jag är inte ute efter att banta dom stenhårt, inte heller är dom på något sätt sjuka. Jag ville bara inte överutfodra dom med hö då jag anser att de inte behöver vräka i sig det helas tiden utan kan pilla i lite fin halm vissa stunder på dygnet.Dessutom är det ju en onödig kostnad att ge så mycket hö som bara lägger sig på hullet. Säg tex att de kan få 5 kg hö morgon, 2 kg lunch,samt 6 kg kväll plus fri tillgång på havrehalm. Det vet jag fullvuxna halvblod som står på som dessutom tränas och tävlas.(ingen halm dock där) (och det tycker jag är lite,väldigt lite för en häst i full kondition. )Men detta är ju ponnyer av kallblodstyp.Och dom mår i allra högsta grad bra, kanske lite för bra.

Gör du så, tror verkligen inte de kommer åf någon proteinbrist på den givan. Tycker bara nalyser är fiffigt eftersom man oftast sparar väldigt mycket pengar, behöver inte ge så mkt mat och mineraler "utifall att" liksom. Och så är det bra om man vill hålla en lättfödd häst precis sådär välmusklad men ändå slank i hullet.

Men det är ju mindre viktigt om hästen inte tärnas hårt, då gör några eftra kilo på kroppen inte så mkt för hälsan, bara det inte blir för mycket. Jag tror du lätt skulle kunna ta bort några kilo hö ytterligare så blir de kanske av med lite hull. Men fina hästar!:)

Lite för bra är nog ordet ja =)

12 kg hö - helt utan halm - täcker som sagt med råge behovet av TS för samtliga - om du menar 12 kg/häst? Menar du 12 kg tillsammans beror det ju på hur många det är.

Men även om det är tillsammans, så 12 kg hö + fritt halm täcker TS utan problem.

Ja jag är en vän av analyser, helt enkelt för jag vill göra det optimalt för mina, dvs vara säker på de får i sig det de behöver. Jag körde analysfritt för, och med facit på hand hade de brist på lite diverse, trots att de klarade det fint och det inte märktes utanpå. Allt blev dock lättare med analys, och man behöver inte idiotpetimeterräkna bara för man analyserar. Men bara att veta att de kan äta hur många kilo som helst, det är balans i höet, eller att veta att det blir utmärkt med X kg hö + Y kg halm, och alla kilo hö över det försämrar inte är skönt.

Sen just dina skulle jag banta, och då är analysen än mer värd, men då får man petimeterräkna mer.

Men analysfanatiska jag har ju i många många år haft hästar på fri tillgång, och inte behövt bekymra mig just för jag har analys och vet att så länge de äter minst X kg/dag så täcks alls, och sen kan de få äta hur många kilo ÖVER x som helst, jag behöver bara kolla hullet och justera om de blir för feta.

Alltså analys behöver inte betyda exakt vägda givor och minimerat foder. Men för att tryggt kunna höfta ut foder enligt devisen 'nu är det slut, dags att fylla på' behövs en analys för att veta att höet man ger är lämpligt för att fodra så. Jag köpte ju analyserat hö med rätt värden JUST FÖR att kunna ösa på, ffa till de mer lättfödda. Så de INTE skulle behöva få maten ransonerad.

Dvs hitta ett foder med lagom MJ och tillräckligt med protein, köp det, vräk på. Och inte oroa sig varken för att hästen blir för tjock, eller får proteinbrist, eller mineralbrist etc.

Sen gör du naturligtvis som du vill, jag vill bara nyansera synen på analys lite =)

Gör du så, tror verkligen inte de kommer åf någon proteinbrist på den givan. Tycker bara nalyser är fiffigt eftersom man oftast sparar väldigt mycket pengar, behöver inte ge så mkt mat och mineraler "utifall att" liksom. Och så är det bra om man vill hålla en lättfödd häst precis sådär välmusklad men ändå slank i hullet.

Men det är ju mindre viktigt om hästen inte tärnas hårt, då gör några eftra kilo på kroppen inte så mkt för hälsan, bara det inte blir för mycket. Jag tror du lätt skulle kunna ta bort några kilo hö ytterligare så blir de kanske av med lite hull. Men fina hästar!:)

Tack:) Dom e goa. Hade naturligtvis varit skillnad om dom tränades och tävlades, då hade nog t.o.m jag gjort en mer noggrann uträkning. men detta är ju "hemmahästar"

Min tanke är att låta andra hästar beta av en hage i taget till dom nu till våren och sommaren och låta dom gå på magert bete. Då ska jag även ta upp ridningen mer på sexåringen (den vita). Just nu vilar hon pga underlaget samt min tid som inte räcker till just nu.Då ska även två åringen börja tömköras samt ev köras in. Just nu vill jag mest inte att dom ska gå upp ännu mer. Dom äter alltså fram tills nu över 15 kg per häst och dag. Säkert närmare 20 kg på den äldsta när det varit kallt. Vilket känns onödigt mycket. Så jag tänkte mig max 12 kg per dag och resten halm! Dom lär ju inte frysa:D

Om du vill sen, så är det vits att nästa år försöka analysera först och köpa sen. Just för du vill de ska kunna äta så mkt som möjligt. Då kan du hitta ett med värden som passar dina hästar för det.

Men 12 kg + halm lär de inte frysa av, eller få andra problem relaterade till TS. Du kan om du vill dra ner det mer, höet alltså, ur den aspekten.

Jag köper alltid av samma bonde, och kommer nog att göra det så länge han orkar hålla på. Jag får höet för en krona kilot och då ingår transport hem och hjälp att lasta in det. (det är en kompis). Så annat hö lär det aldrig bli. Hans hö är alltid fint.Men de senaste åren har vi inte kunnat ta hö tidigt pga vädret. Iår skördades första skörden runt midsommar och de närmaste veckorna efter det. Vilken gav kanon hö. Dock lite väl kanon för mina tjockisar. Därav halmen.

.Men de senaste åren har vi inte kunnat ta hö tidigt pga vädret. Iår skördades första skörden runt midsommar och de närmaste veckorna efter det. Vilken gav kanon hö. Dock lite väl kanon för mina tjockisar. Därav halmen.

Har bara snabbläst tråden.
Men jag förstår inte hur du kan vara så säker på att det innehåller tillräckligt med proteiner? Det syns ju inte utanpå. Om det är skördat i början av juli så kan man nog inte räkna med att det har höga proteinvärden. Om det innehåller för lite proteiner så blir det inte bra med halmen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka