Tankar från dn bok.

astronaut

Trådstartare
Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser.

Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon inkomsten kommer han få vårdnaden över barnet. A jobbar på neonatalen. Syster med kvinna B.

Kvinna B: bor med en man som jobbar hemifrån mycket, de är gifta och har barn ihop. Han jobbar inom juridik.

När A jobbar ett pass kommer en kvinna in som ska föda ett barn, pappan till det barnet är gift med kvinna B. Han hotar kvinna A att han kommer göra hennes liv (a) till en plåga där hon förlorar vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner det. Plus att inom sjukvården råder det strikt sekretess så utöver att hon bryter mot det riskerar hon förlora licensen mm.

Hon vet alltså om att hennes systers man är ett svin och att han kommer se till att hon blir av med vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner något men hon vill nämna det för sin syster.

Hur gör man?
 
Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser.

Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon inkomsten kommer han få vårdnaden över barnet. A jobbar på neonatalen. Syster med kvinna B.

Kvinna B: bor med en man som jobbar hemifrån mycket, de är gifta och har barn ihop. Han jobbar inom juridik.

När A jobbar ett pass kommer en kvinna in som ska föda ett barn, pappan till det barnet är gift med kvinna B. Han hotar kvinna A att han kommer göra hennes liv (a) till en plåga där hon förlorar vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner det. Plus att inom sjukvården råder det strikt sekretess så utöver att hon bryter mot det riskerar hon förlora licensen mm.

Hon vet alltså om att hennes systers man är ett svin och att han kommer se till att hon blir av med vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner något men hon vill nämna det för sin syster.

Hur gör man?
Man kan ju säga att man sett mannen med en kvinna med ett barn någon annanstans. Svårt att bevisa att så inte är fallet?
 
Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser.

Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon inkomsten kommer han få vårdnaden över barnet. A jobbar på neonatalen. Syster med kvinna B.

Kvinna B: bor med en man som jobbar hemifrån mycket, de är gifta och har barn ihop. Han jobbar inom juridik.

När A jobbar ett pass kommer en kvinna in som ska föda ett barn, pappan till det barnet är gift med kvinna B. Han hotar kvinna A att han kommer göra hennes liv (a) till en plåga där hon förlorar vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner det. Plus att inom sjukvården råder det strikt sekretess så utöver att hon bryter mot det riskerar hon förlora licensen mm.

Hon vet alltså om att hennes systers man är ett svin och att han kommer se till att hon blir av med vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner något men hon vill nämna det för sin syster.

Hur gör man?

Att jobba inom sjukvården innebär strikt patientsekretess. Kan man inte hålla den så ska man inte jobba där, det finns liksom inte undantag för personliga förhållanden. Enda rimliga sättet att hantera det är att inte säga något, inte antyda något och överhuvudtaget inte lägga sig i andras relationer.
 
Som kvinna A skulle jag sätt till mitt egna och mitt barns bästa. Vilket det är vet jag inte i detta fallet.
Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser.

Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon inkomsten kommer han få vårdnaden över barnet. A jobbar på neonatalen. Syster med kvinna B.

Kvinna B: bor med en man som jobbar hemifrån mycket, de är gifta och har barn ihop. Han jobbar inom juridik.

När A jobbar ett pass kommer en kvinna in som ska föda ett barn, pappan till det barnet är gift med kvinna B. Han hotar kvinna A att han kommer göra hennes liv (a) till en plåga där hon förlorar vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner det. Plus att inom sjukvården råder det strikt sekretess så utöver att hon bryter mot det riskerar hon förlora licensen mm.

Hon vet alltså om att hennes systers man är ett svin och att han kommer se till att hon blir av med vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner något men hon vill nämna det för sin syster.

Hur gör man?
Som A skulle jag inte sagt något även utan hot från Bs man.
 
Vet att det är fiktion men man förlorar inte vårdnaden om sina barn om man inte har inkomst.

Det kan väl finnas länder där man gör det? Jag kan inte se att den fiktiva historien utspelar sig i Sverige.
Utspelar sig i Sverige. Själv tror jag heller inte det är så strikt heller irl men detta var som sagt i en bok.

Men blev bara grymt nyfiken på hur man skulle göra.

Irl så är det ju strikt sekretess, vilket det även är i boken. Men man mår ju inte bra att hemlighethålla något för ens syster i den kalibern.
 
Utspelar sig i Sverige. Själv tror jag heller inte det är så strikt heller irl men detta var som sagt i en bok.

Men blev bara grymt nyfiken på hur man skulle göra.

Irl så är det ju strikt sekretess, vilket det även är i boken. Men man mår ju inte bra att hemlighethålla något för ens syster i den kalibern.
Jag fattar! Själv är jag för yrkesskadad för att kunna släppa såna där felaktigheter (läste nyss Kristina Olssons senaste där det var så mycket tokigheter om orosanmälningar att det blev konstigt för mig som har jobbat med sånt).

Det jag skulle gjort är att tänka på anmälningaplikten till socialtjänsten som man har när man är anställd inom sjukvården och får information om att ett barn kan tänkas fara illa. Jag kunde ha börjat med att ringa anonymt till socialtjänsten för rådgivning kring hur jag skulle tänka. Som sagt, jag har varit socialsekreterare i 25 år och har svårt att bortse från det...
 
Jag fattar! Själv är jag för yrkesskadad för att kunna släppa såna där felaktigheter (läste nyss Kristina Olssons senaste där det var så mycket tokigheter om orosanmälningar att det blev konstigt för mig som har jobbat med sånt).
Håller med, men tycker det gäller generellt utan yrkesskada inblandad.
En viss flexibilitet behövs för att kunna göra skönlitteratur. Man väntar sig inte att något verkligen skulle hända som helhet på det sättet.
Men de ingående elementen och sakliga bakgrunden till varje händelse måste hålla sig rimligt nära vad som i vart fall är teoretiskt möjligt.
 
Håller med, men tycker det gäller generellt utan yrkesskada inblandad.
En viss flexibilitet behövs för att kunna göra skönlitteratur. Man väntar sig inte att något verkligen skulle hända som helhet på det sättet.
Men de ingående elementen och sakliga bakgrunden till varje händelse måste hålla sig rimligt nära vad som i vart fall är teoretiskt möjligt.
Ja om man bygger en historia runt något som är väldigt felaktigt blir det svårt. I Kristina Olssons fall handlade det om orosanmälningar, hur de hanteras och hur länge de sparas. I en annan bok handlade det om adoptioner, relationen med de biologiska föräldrarna och hur de kan upphävas. Där var det dock ett sidospår som var mycket lättare att förbise.

Sen blir jag ytterligare lite irriterad på att många som läser böckerna tror att det är så det går till i verkligheten.
 
Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser.

Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon inkomsten kommer han få vårdnaden över barnet. A jobbar på neonatalen. Syster med kvinna B.

Kvinna B: bor med en man som jobbar hemifrån mycket, de är gifta och har barn ihop. Han jobbar inom juridik.

När A jobbar ett pass kommer en kvinna in som ska föda ett barn, pappan till det barnet är gift med kvinna B. Han hotar kvinna A att han kommer göra hennes liv (a) till en plåga där hon förlorar vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner det. Plus att inom sjukvården råder det strikt sekretess så utöver att hon bryter mot det riskerar hon förlora licensen mm.

Hon vet alltså om att hennes systers man är ett svin och att han kommer se till att hon blir av med vårdnaden om sitt barn mm om hon nämner något men hon vill nämna det för sin syster.

Hur gör man?
Varför skulle hon förlora vårdnaden om hon blir arbetslös? Så funkar väl inte lagen.

Och dessutom är hon barnmorska, ett bristyrke som vården skriker efter. Hon kan berätta för systern, säga upp sig och välja mellan tre nya jobb dagen efter.
 
Och dessutom är hon barnmorska, ett bristyrke som vården skriker efter. Hon kan berätta för systern, säga upp sig och välja mellan tre nya jobb dagen efter.
Det är ju inte bara arbetsgivaren man behöver oroa sig för om man bryter sekretessen. Det är olagligt så man kan bli åtalad och dömd. HSAN kan också ha åsikter, och i värsta fall kan man bli av med sin legitimation.
 
Det är ju inte bara arbetsgivaren man behöver oroa sig för om man bryter sekretessen. Det är olagligt så man kan bli åtalad och dömd. HSAN kan också ha åsikter, och i värsta fall kan man bli av med sin legitimation.
Men hela situationen verkar i mitt tycke överdrivet dramatiserad. Man får väl prata med systern och lägga upp en plan? Man behöver ju inte maila till systern från jobbmailen och skriva att vet du vem som just kom in? Nu ska du få höra!

Alternativt bara låta det vara.

Beror väl på om jobbetiken eller lojaliteten till systern väger tyngst för den individen.

Men hela situationen lät väldigt fiktiv och tillspetsad, på ett sätt som det sällan blir i praktiken.
 
Men hela situationen verkar i mitt tycke överdrivet dramatiserad. Man får väl prata med systern och lägga upp en plan? Man behöver ju inte maila till systern från jobbmailen och skriva att vet du vem som just kom in? Nu ska du få höra!

Alternativt bara låta det vara.

Beror väl på om jobbetiken eller lojaliteten till systern väger tyngst för den individen.

Men hela situationen lät väldigt fiktiv och tillspetsad, på ett sätt som det sällan blir i praktiken.
Jag ser det som en icke-fråga.
Att säga något till systern är inte aktuellt att överväga på allvar.
Att de påstådda hoten skulle kunna verkställas är inte realistiskt.
Om det var i den verkliga världen.

Det som är kvar är den moraletiska frågan att man på ett tankemässigt plan kan överväga ett sekretessbrott, samt de psykologiska aspekterna av att gå med en vetskap som man inte kan dela med systern.

Jag antar det är den biten som i slutändan är avsedd att fångas i storyn? Och att omständigheterna överdramatiseras lite för att bygga upp situationen till att vara större (litterärt) än den (irl) är.
 
Men hela situationen verkar i mitt tycke överdrivet dramatiserad. Man får väl prata med systern och lägga upp en plan? Man behöver ju inte maila till systern från jobbmailen och skriva att vet du vem som just kom in? Nu ska du få höra!

Alternativt bara låta det vara.

Beror väl på om jobbetiken eller lojaliteten till systern väger tyngst för den individen.

Men hela situationen lät väldigt fiktiv och tillspetsad, på ett sätt som det sällan blir i praktiken.
Ja jag håller med om att situationen inte känns så realistisk. Men faktum kvarstår och jag tycker inte att man ska bryta sekretessen oavsett. Då får man väl hitta på något annat kreativt sätt att låta systern upptäcka situationen på egen hand utan att man faktiskt säger något.

Såhär är det ju när man jobbar i vården. Man kommer få veta alla möjliga saker som det är ganska obekvämt att gå runt och veta, utan att kunna säga något. Det ingår i jobbet att lära sig hantera det.
 
Såhär är det ju när man jobbar i vården. Man kommer få veta alla möjliga saker som det är ganska obekvämt att gå runt och veta, utan att kunna säga något. Det ingår i jobbet att lära sig hantera det.
Utan erfarenhet av just vården, men generellt ur ett sekretessperspektiv, så tänker jag det på många sätt är lättare att ha en skarp gräns för vad man ska säga och inte gällande det man får veta på jobbet, och sedan är det inte något man behöver fundera mer på. Medan sådant man får höra privat och hamnar i ett dilemma över om man ska berätta för någon eller inte är besvärligare. För då behöver man själv fatta ett beslut om saken, och även fundera ut efter vilka principer man ska göra det ställningstagandet.

Jag kan tänka mig att någon (inkl. en författare?) som inte haft direktkontakt med vardaglig hantering av sekretessuppgifter tänker sig att det är ett svårare och mer aktivt val att hålla tyst, än det oftast är för den som är väl inarbetad i professionen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 795
Senast: alazzi
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 940
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 000
Senast: cirkus
·
Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 637
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp