Tänk att få jobba med barn, tänk att få vara med och forma framtiden!

YorkWann

Trådstartare
När det lyser i ögonen av engagemang, när fantasin verkligen flödar! Hur kommer det sig att vi förlorar det? Engagemang från barn är liv, lust, skapelse, passion, vilja!

När jag ser det hos barnen känns det som man kan gå genom berg. :)

Sv: Tänk att få jobba med barn, tänk att få vara med och forma framtiden!

Jag har tänkt det ett par gånger- varit jätteavis på förskolelärarna ! Wow liksom. Samtidigt förstår jag ju vilket slit det måste vara...

Önskar att jag hade hälften av lillsnorpans energi dock :D

Ja, jag jobbar som förskolelärare (när jag inte är mammaledig då) och jag älskar mitt jobb! :love:
Visst har man mindre bra dagar - som alla har då och då - när man är trött och allt är mest blää...men de flesta dagar går jag med lätta steg in genom grinden till jobbet!

När det lyser i ögonen av engagemang, när fantasin verkligen flödar! Hur kommer det sig att vi förlorar det?
Jag tror mycket på Reggio Emilias inställning till barns lärande - deras valspråk "Ett barn har 100 språk, men berövas 99" stämmer så väl med verkligheten.
Det enda sätt att lära som är 100 % accepterat är det man lär sig genom att läsa och skriva, alla andra sätt är B-modeller.
Jämför ett barn som inte kan läsa och ett barn som lärt sig läsa.
Det barn som inte kan läsa registrerar omvärlden på ett helt annat sätt, de ser detaljer som en vuxen människa inte ens registrerar.
Ett barn som kan läsa har redan efter några år tappat stora delar av denna unika förmåga. Det lägger allt krut på ögats och handens möjlighet att ta in information.

Sen börjar man lära sig en massa saker. Å sen inser man att man inte är så bra på allt - kanske inte det man tycker är roligt. Sen behöver man massa pengar till det man tycker är roligt och är bra på. Så där sprack det.

Ja, så kan man fortsätta :D

Så länge man är ovetandes är ju oftast nåt skitbra - eller nåt ;)

När det lyser i ögonen av engagemang, när fantasin verkligen flödar! Hur kommer det sig att vi förlorar det? Engagemang från barn är liv, lust, skapelse, passion, vilja!

Gör vi? Tycker man kan se det lika ofta hos vuxna som är verkligt engagerade i det de håller på med. Engagemang är nog snarare mänskligt än barnsligt.

Ja jag har svårt ibland att komma överens med min nuvarande VFUplats då jag vill prova alternativa metoder och de bara hävdar att klassen är så olika i sin kunskapsutveckling? Ja so what jag har haft alla sorter i mina förra platser o har klarat det bra... nej jag vantrivs så jag vill inte gå dit, men det går inte att byta nu, det är ju en komplettering av sista praktiken då jag tappade rösten i över en vecka, funkade inte att ha lektioner då:)

Att jobba med barnen är underbart, men somliga av de tyvärr medföljande föräldrarna är en pain i arslet minst sagt.
Som tur är, är de i minoritet men ibland räcker det för att förpesta ens arbetsglädje.

Gör vi? Tycker man kan se det lika ofta hos vuxna som är verkligt engagerade i det de håller på med. Engagemang är nog snarare mänskligt än barnsligt.

Håller med.
Tycker att det är en myt att barnens glädje försvinner och trubbas av i skolan. De tar sig bara andra uttryck. Kanske svårt för de som arbetar med riktigt små barn att se, men engagerade tonåringar ser minst lika glada och lysande ut när de får blomma ut. Inte särskilt svårt att komma dit heller, men de låter liksom inte likadant som de små.

Vad kul att du har den erfarenheten! :)

Engagemang = barnsligt?? :confused: Ja det är mänskligt med engagemang, men jag trodde barn räknades dit?

Håller med.
Tycker att det är en myt att barnens glädje försvinner och trubbas av i skolan. De tar sig bara andra uttryck. Kanske svårt för de som arbetar med riktigt små barn att se, men engagerade tonåringar ser minst lika glada och lysande ut när de får blomma ut. Inte särskilt svårt att komma dit heller, men de låter liksom inte likadant som de små.

Okej, jag har jobbat med alla åldrar upp till 18 år, och jag håller med mimmipigg iaf. :)

Vi förlorar det när vi förlorar förmågan att vara naiv, när vi blir riktigt svikna första gången.

Jag håller helt med dej, att få se världen genom ett barns ögon är att få leva på riktigt en liten stund. Jag önskar att alla någon gång ska få uppleva den där underbara känslan när man har hittat något som är så spännande och så intressant att man glömmer tid och rum.

Fast jag vill hålla med mabuse här - jag har nog upplevt det mer än en gång även som vuxen :). Man har mer ansvar och lite fullare schema så stunderna kommer mer sällan, men jag tycker inte att jag tappat det helt!
Jag kan förlora mig in i saker, både ensam och med min man och/eller dotter och känna mig härligt omedveten om allt annat.

Jag som lärare ser många gånger "vart det gick fel", och det är hos föräldrarna. Vi kan inte utföra mirakel...

Nu jobbar jag med äldre barn, dvs tonåringar, men jag älskar mitt jobb jag också. Jag måste jobba med barn eller djur, så är det helt enkelt!

Engagemang från barn är liv, lust, skapelse, passion, vilja!

Det finns även hos gymnasiebarn, kanske bara lite sårare att locka fram det, men det går!

Att jobba med barnen är underbart, men somliga av de tyvärr medföljande föräldrarna är en pain i arslet minst sagt.
Som tur är, är de i minoritet men ibland räcker det för att förpesta ens arbetsglädje.

Det finns lärare som är usla också, så det går nog på ett ut.

Jag som lärare ser många gånger "vart det gick fel", och det är hos föräldrarna. Vi kan inte utföra mirakel...

Nu jobbar jag med äldre barn, dvs tonåringar, men jag älskar mitt jobb jag också. Jag måste jobba med barn eller djur, så är det helt enkelt!

Det finns även hos gymnasiebarn, kanske bara lite sårare att locka fram det, men det går!

Jag tycker nog inte att man skall klandra föräldrarna. När man är mellan 16-19 år så kan man tänka ganska självständigt och fatta olika beslut (oftast). Det är inte bara föräldrar som gör fel, skolan gör fel, samhället gör fel - alla gör fel i människors liv. Sedan att föräldrarna har det största inflytandet över sina barn innebär inte alltid att de tar vara på den kraften, utan andra krafter tar vid.

Yorkwann;

Självklart mattas entusiasmen av lite med åren. Hur rustad för vuxenliv vore man om man naivt och med stjärnögon tyckte allt var roligt? Med erfarenheter kommer också viss förmåga att bedöma i vilken mån man skall hoppa på allt.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 329
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka