Tänk att få jobba med barn, tänk att få vara med och forma framtiden!

YorkWann

Trådstartare
När det lyser i ögonen av engagemang, när fantasin verkligen flödar! Hur kommer det sig att vi förlorar det? Engagemang från barn är liv, lust, skapelse, passion, vilja!

När jag ser det hos barnen känns det som man kan gå genom berg. :)

Sv: Tänk att få jobba med barn, tänk att få vara med och forma framtiden!

Jag har tänkt det ett par gånger- varit jätteavis på förskolelärarna ! Wow liksom. Samtidigt förstår jag ju vilket slit det måste vara...

Önskar att jag hade hälften av lillsnorpans energi dock :D

Ja, jag jobbar som förskolelärare (när jag inte är mammaledig då) och jag älskar mitt jobb! :love:
Visst har man mindre bra dagar - som alla har då och då - när man är trött och allt är mest blää...men de flesta dagar går jag med lätta steg in genom grinden till jobbet!

När det lyser i ögonen av engagemang, när fantasin verkligen flödar! Hur kommer det sig att vi förlorar det?
Jag tror mycket på Reggio Emilias inställning till barns lärande - deras valspråk "Ett barn har 100 språk, men berövas 99" stämmer så väl med verkligheten.
Det enda sätt att lära som är 100 % accepterat är det man lär sig genom att läsa och skriva, alla andra sätt är B-modeller.
Jämför ett barn som inte kan läsa och ett barn som lärt sig läsa.
Det barn som inte kan läsa registrerar omvärlden på ett helt annat sätt, de ser detaljer som en vuxen människa inte ens registrerar.
Ett barn som kan läsa har redan efter några år tappat stora delar av denna unika förmåga. Det lägger allt krut på ögats och handens möjlighet att ta in information.

Sen börjar man lära sig en massa saker. Å sen inser man att man inte är så bra på allt - kanske inte det man tycker är roligt. Sen behöver man massa pengar till det man tycker är roligt och är bra på. Så där sprack det.

Ja, så kan man fortsätta :D

Så länge man är ovetandes är ju oftast nåt skitbra - eller nåt ;)