tändvätska eller diesel??

annie_

Trådstartare
Fick nyss råd ifrån min hovis att sprickorna som blivit i min hästs hov (ifrån sömmen och nedåt till skon, ser nästan ut som om sömmen har dragits nedåt och "öppnat upp" på samtliga hovar) och även andra sprickor i hoven, så ska jag ha tändvätska eller diesel på..??

Har aldrig hört detta förut så vet inte hur jag ska tolka det! :confused:

Kan någon kunnig informera mej om varför jag ska ha det, eller om jag ens ska det?!

Tanken skulle ju aldrig slå mej annars liksom, det låter inte rätt och är inget jag vill prova utan att veta varför och hur det isf skulle hjälpa... :crazy:

Han tyckte inte (mat-)olja var någon bra idé förutom i fodret, utan stod fast vid diesel eller tändvätska.. :cool:

Snälla, förklara detta för mej? :angel:

Sv: tändvätska eller diesel??

Har jag AAALDRIG hört talas om! Så jag kan inte svara dig, men jag hoppas att nån annan kan..!

Han tyckte inte (mat-)olja var någon bra idé förutom i fodret, utan stod fast vid diesel eller tändvätska.. :cool:

Tycker inte att tändvätska eller diesel är ngn bra idé förutom på grillen eller i bränsletanken :crazy:

Det blir inte så bra om hästen står och skrapar på gången och det blir gnistbildning:p

Vad blir nästa råd? Dricka klorin om man har ont i halsen!

Förklarade han inte varför du skulle ta detta? Varför finns sprickorna där från början och varför är det inte bra med olja?

Jag hade frågat och om jag inte hade fått ngn bra förklaring så hade jag inte följt rådet.

Jag är visserligen tveksam till om det är bra över huvudtaget. Jag brukar ta olja på hovarna när de är torra, har nog förstått det som att det stänger inne fukten i hoven. Men tändvätska för att inte tala om diesel verkar inte så hälsosamt alls.
Upprepad hudkontakt med diesel eller tändvätska kan hos oss människor ge torr hud och hudsprickor. Jag undrar om det är så mkt nyttigare för en hästhov.

enda jag skulle kunna tänka mig är väl om han tror att sprickorna har ett samband med nån slags bekterie eller svamp, att han menar att det skulle ha ihjäl sånt då..
visseligen så innehåller ju diesel olja, men jag skulle nog inte ha det på sprickor utam en vääääldigt bra förklaring till varför som sagt..

Det låter ju inte som en hit, speciellt när man fått höra att häst har stått på klinik just därför att den har utsatts för diesel genom ströunderlaget.:crazy:

Fick nyss råd ifrån min hovis att sprickorna som blivit i min hästs hov (ifrån sömmen och nedåt till skon, ser nästan ut som om sömmen har dragits nedåt och "öppnat upp" på samtliga hovar) och även andra sprickor i hoven, så ska jag ha tändvätska eller diesel på..??

Har aldrig hört detta förut så vet inte hur jag ska tolka det! :confused:

Kan någon kunnig informera mej om varför jag ska ha det, eller om jag ens ska det?!

Tanken skulle ju aldrig slå mej annars liksom, det låter inte rätt och är inget jag vill prova utan att veta varför och hur det isf skulle hjälpa... :crazy:

Snälla, förklara detta för mej? :angel:

En fråga: Varmskor din hovis?? :crazy::angel::rofl:

Vad menar du, att det skulle bli mer fräs under hovarna då????:D

svar till alla:

Min hovis är inte från Sverige, och kan därför inte svenska så välldans bra.
Men just det med diesel eller tändvätska uppfattade jag ganska solklart, det med matolja kanske jag inte fick fram riktigt, men uppfattade att det skulle hellre vara i maten.... :cool: Tänkte ifall man kanske gjorde så av någon bra anledning i andra länder som jag inte visste om, så tänkte höra med buke! :angel:

Men va bra, då har jag fått det klart för mej, det var det jag trodde.. Låter ju galet som sagt, men inte vet jag heller ifall det är något man gör utamlands! :p

Bättre att fråga kloka buke.. :rofl:

Tycker inte att tändvätska eller diesel är ngn bra idé förutom på grillen eller i bränsletanken :crazy:

Det blir inte så bra om hästen står och skrapar på gången och det blir gnistbildning:p

Njae,,, har du inte tagit del av den senaste forskningen där man kommit fram till att röken från ässjan och gasolen är extremt canserframkallande för både hovis och hästen.

Forskningsresultatet har påviat att så mkt som 80% av hästar som varmskos med Ässja driven av gasol får en förkortad levnadstid på hela 8 år.

Hovisar som varmskor med Ässja driven av gasol har till hela 80% ett mer än 8 år förkortat yrkesutövande.

Studier och nya forskningsrön visar dock att varmskoning på ett nytt helt revelitionerande sätt kan genomföras, helt utan att vare sig hästens eller hovslagarens framtida välfärd äventyras.

Metoden är döpt till hot hofe lighting och går ut på precis som TS skriver.

Hoven bearbetas med antingen tändvätska eller diesel, därefter väntar man tills hästen börjar skrapa med hovarna på stallgången så att gnistbildning uppstår och själva hoven antänds. Metoden har påvisat så possitiva resultat att hovslagaren själv inte har behövt utföra verkning av övervuxen bärrand. Tillpassningen mellan hov och sko uppvisar även makalöst väl tillpassning att skon inte ens behöver fästas med söm.

Har du missat sista fortbildnings blocket??

Vad menar du, att det skulle bli mer fräs under hovarna då????:D

Ja fräs blir det,, fast inte mkt till ståfräs,, (jag menar hästen kommer ligga ner ganska länge slak.

Fy på dig,, det är bara Torsdag i dag, fuskar du??:p

Har du missat sista fortbildnings blocket??

Nej men jag dåsade nog till lite pga alla dieselångor så jag missade den delen av blocket :D

Jag vaknade till när jag för första gången i mitt liv hörde en häst låta som en hund.......Whoooooff!!

Då man bor i en liten håla med många idioter som hovslagare (no shit! :crazy: ), men alla är överbokade.. Och då får man ta den som är någolunda okej, tills den hovis man vill ha, har tid och pga andra omständigheter, mår bra i kropp och själ!

Shit det första jag tänkte när jag läste detta var, tänk om du häller på tändvätska, rider iväg och det börjar slå gnistor om hovarna vilket det ju kan göra ibland:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 305
Senast: TinyWiny
·
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 435
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka