Tandsten och tips på "tuggisar"

feel

Trådstartare
Min chihuahua har vansinnigt mycket tandsten, försöker skrapa själv så gott det går men måste regelbundet till veterinären för att ta bort det. Sist så förlorade han 4 tänder :(

Borstar tänderna dagligen, svårt att komma åt bakersta då han kniper igen munnen. Han får även plaqueoff dagligen. Kan man göra något mer?

Fick med dentastix från veterinären, men han hatar dem och vägrar tugga. Har försökt med diverse olika tuggisar men han bara gömmer dom, ev tycker att dom är sjukt äckliga och rullar sig på dom... Tips på goda, säkra ben till liten kräsen hundmun?

Sv: Tandsten och tips på "tuggisar"

Vad tycker han om riktiga ben då, typ märgben och revben med lite kött på? Min tanthund som också lätt får tandsten och är militant tuggbensmotståndare kan ligga och tugga läänge på sånna, även efter att dem är avgnagda

Märgben! eller andra "naturliga ben" brukar de flesta hundar gilla och dom får tugga ordentligt på riktigt :D finns att köpa på djuraffärer och kan även finnas i vanlig mataffär. Ska förvaras i frysen så man får se till att ha plats :D Jag ger nästan bara sånt till min!
hoppas vovven gillar dom!

Säger som Trissen, kika på märgben! Kom dock ihåg att de INTE ska tillagas på något vis och det kan vara bra att övervaka hunden när den äter, för OM den får loss benflisor som den sväljer så kan den med lite otur skada magen/tarmar. Jag har dock aldrig varit med om något sådant och mina har alltid märgben att tugga på.

Tack för tips, ska fara och kolla om jag får tag på märgben imorgon, dom måste ju vara minimala... Men är livrädd att det ska lossna bitar/flisor, iofs har han ju rätt klen mun och tandlös typ ;)

Varför måste de vara minimala? Är de lika stora som hunden så tar det ju bara lite längre tid att tugga klart dem ;)
Gå in i någon mataffär och kolla i frysboxarna/fråga personalen. Hos mig kostar det ca 40kr för 5 ben. Helt klart prisvärt! och som sagt var tror jag inte du behöver vara så värst orolig så länge du inte kokar benen eller annat dumt.

Tack för tips, ska fara och kolla om jag får tag på märgben imorgon, dom måste ju vara minimala... Men är livrädd att det ska lossna bitar/flisor, iofs har han ju rätt klen mun och tandlös typ ;)

Tror knappast att du behöver vara orolig för att en liten chihuahua ska kunna bita loss flisor från ett märgben från nöt....;)

Däremot så ska det vara tillräckligt stort för att den inte ska kunna igenon med käken i hålet där märgen är - så köp hellre för stora och skrapa ur lite märg så den lilles mage inte pajjar. Det behövs heller inte så mycket mat till en så pass liten hund, så väck med en del märg - annars riskerar du en fet hund.

Problemet är att små hundar som chihuahua ofta inte har nog med styrka i käkarna för att tugga stora hårda ben. Uno (eller mina vänner chi) klarar i vart fall inte av de.

ts. för mig funkar det bäst (och är hans favorit förutom grisöron, oxsvansar och liknande) att ge mindre bogblad till min chihuahua.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa I mars la jag upp den här bilden på Monsters tänder: Idag tog jag den här: Så nu har jag bokat tid för munsanering, det känns...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 949
Senast: Sleepy
·
Hundhälsa Det var längesen jag hängde här. Men nu behöver jag input från er, har ni inga idéer så ringer jag veterinären eftersom detta inte är...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 668
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Har en valack på 8 år som är väldigt arg, vissa dagar "bara" lite småsur medan han andra dagar försöker attackera folk. Han har varit så...
Svar
14
· Visningar
3 302
Senast: Nathaniel
·
Hästvård Idag gjorde vi tandkoll på mitt 24-åriga fullblodssto, och nu sitter jag med klump i magen. Hon har sedan 19-årsåldern haft glesbett med...
Svar
10
· Visningar
2 753
Senast: Majskolven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka