Hund som kräks i princip dagligen

Sv: Hund som kräks i princip dagligen

Han har färdiga portioner mat som det är idag. Det är det som blir bökigt om jag ska ge honom mer nu, då måste jag ju väga upp allt så han får rätt mängd mat i förhållande till benen han får. Det är det jag ställer mig frågande till.

Jag har ärligt talat aldrig vägt käket åt mina hundar utan går helt på 'känn'. Varför kan du inte tina/halvtina dagsransonen på morgonen och helt enkelt dela den i två?

Alternativt ge bara halva och sedan ett rejält ben till kvällningen. Prova dig fram, helt enkelt....
Som mellamål till min hundar brukar jag slänga åt dem en frusen vitfiskfilé om jag inte har ben hemma, det kanske är en idé?

Han har gått ner i vikt och börjar stabilisera den, han är i ok hull nu. Det är därför jag inte vill riskera en viktuppgång för att försöka få honom att gå ned igen, den fodergivan han får idag är optimalt eftersom hans motionsmängd varierar ganska mycket. Vissa dagar kan vi vara ute och gå 1,5-2 h. Andra dagar går vi 40-45 minuter (som minst). Han springer mycket lös på våra promenader.

Jag börjar med att dela upp fodergivan till två mål om dagen så får vi se sen hur jag gör med ben etc. Har inte sett att de har djupfrysta ben i djuraffären så får prata med dem om de inte kan beställa in lite.

Min stora kräks också om han inte får mat 2 gånger om dagen, eller om det råkar gå för länge till kvällsmålet. Så han får morgon och kväll, och något litet mellanmål, tex ben, kyckling osv.

Frysta kycklingvingar och klubbor finns ju i frysdisken, märgen brukar gå att beställa:)

Fortsätt ge färskfoder. Torrfoder är inte bättre för tänderna, ben är det som gäller till det.

Jag delar en korv i tre mån per dag genom att helt enkelt skära av den i ena änden och klämma ut ungefär en tredjedel.

Vad jag menade med att göra portioner var att du tinar korvar en liiten stund, och delar sedan upp i portioner för antingen några dagar och förvarar i kylen, eller för några veckor och förvarar i frysen. Om det nu är så otroligt viktigt att ge exakt en viss mängd mat varje gång.

Då förstår jag vad du menade!

Jag vet inte hur noga det är. Jag äger inte en vanlig våg heller så jag vet inte vad han väger men jag har känt på honom och han har gått ned i kroppsmassa och därmed även i vikt.

Han kan nog få lite "mellanmål" så länge jag inte byter tillbaka till den ursprugliga fodret han fick (hundemat) utan låter honom fortsätta gå på den varianten med ris i utan att han går upp i vikt. Annars får jag ta med honom ut på mina löpturer så småningom när jag själv ska komma igång.

Kl
Jag håller med om att man bör testa med att ge mat oftare / mellanmål MEN man skall också vara medveten om att främmande kropp (dvs att hunden ätit ett olämpligt föremål av något slag) ger likartade symtom.
Finns risken att hunden har ätit något dumt så skulle jag nog överväga ett veterinärbesök trots allt. Men TS kan ju börja med att omfördela maten.

*kl*

Min hade problem med mask när den höll på att kräkas varje dag.

Min hund är en kräsen typ så det finns ingen chans i världen att han kan ha ätit något olämpligt, hos vänner med katter kan de låta skålen vara på golvet utan bekymmer :) Han äter förvisso lite gräs ibland på sommaren och så älskar han snö. Det kan ju irritera magen på ett sätt. Men det håller på även under höst och vår när han inte äter gräs eller snö.

Tora - jag prövar med att ge ett par givor per dagen, avhjälps inte detta avmaskar jag honom. Han äter ju gräs och snö emellanåt. Tack för ditt input!

Håller med mask var också min första tanke.
Även om hunden är pigga och glad mellan kräkningarna och i gott hull kan han ha mask.

Så där höll vår hund på ett tag för några år sedan, kräktes nån gång nästan varje dag men pigg och glad i övrigt. Hon äter allt möjligt skit som hon hittar på promenader (kattbajs, döda möss, murkna pinnar, gräs mm) så jag bedömde det som att hon ätit nåt olämpligt...igen. Sedan blev hon tvärdålig, fick åka akut med henne till djursjukhus, hon opererades. I magen hittades en liten gummileksak. Vi kände igen den, den tillhörde en kompis hund och "försvann" mystiskt efter ett av våra besök cirka ett halvår tidigare. Så hon har alltså ätit upp den och haft den i magen cirka ett halvår.
Kan din hund ha fått i sig nåt som ligger i magen och irriterar? Kotte, pinne, leksak eller dylikt?

Bra tanke men han sliter inte ens sina nallebjörnar i bitar så det är högst otroligt att han skulle svalt en bit plast eller dylikt. Får han hår i munnen går han till mig så han får bort äcklet (med andra ord kommer han till mig med en blick medan han tuggar luft "Snälla ta bort jag har nåt äckligt i munnen" :D )

Hej!

Min hund har precis samma problem! Har dock varit till vet. och där misstänker dom magkatarr. (stavning?)
Min hund har i samband med detta fått diagnosen Anorexi, och står du på "fri tillgång" till foder 24/7.
Tidigare spydde han ganska ofta med varierande mängd och oftast galla men det har blivit bättre. Tyvärr kommer det nog aldrig att gå över misstänker jag.

Då din hund är överviktig så kanske du skulle rådfråga vet. om att kanske gå över på något lightfoder som hunden kan ha fri tillgång till.

Suck, snälla läs. Han är INTE överviktig. Han HAR VARIT lite rund. Är i OK hull NU. Jag har redan bantat ner honom till en ok form. Han kan bli lite mindre men det är inte nödvändigt.

Och att ha fri tillgång till foder är absolut inget alternativ, jag är dagmatte till en till hund som kastar sig över maten.

Jag byter helst inte foder, verkligen inte till lightfoder.

Min hund får strul med magen, kräks galla, magen låter som ett sågverk om han går på tom mage för länge. Jag ger mat två ggr om dagen, men i bland vill han inte ha, det är då han får bekymmer.

Får jag inte i honom något då så får han losec och då ger det med sig. När han väl har fått ont i magen så vill han nämligen inte ha något, inte ens favoritgodiset, så då är det tvångsmatning eller losec som gäller :(

Men äter han två gånger om dagen, med ett kycklingben/träningsgodis/tugg däremellan så håller han sig jättefin i magen :)

Så hoppas det blir bra för din hund med, med mat två gånger om dagen.

Om det gäller mask eller främmande föremål kräks de oftast också då de ätit, och inte enbart galla. Då hunden bara kräks galla och skum betyder det allra oftast att hunden är hungrig, speciellt om den äter bara en eller två gånger om dagen. Det är absolut inte ovanligt.

Min brukade kräkas på morgonen eller natten så det stämmer inte alltid. Han fick dock mat 3 ggr per dag. Men vi trodde också först att det var matrelaterat. Det var inte heller alltid han kräktes utan det gick i perioder. Så just mask kan vara lite lurigt.

KL

Problemet verkar vara löst. Jag ville bara tacka för era input! :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 336
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Mina föräldrars hund har nu kräkts rätt stora mängder magsaft vid olika tillfällen de senaste två dagarna. Så vitt vi sett har han inte...
Svar
6
· Visningar
4 492
S
  • Låst
Övr. Hund Besökte veterinären igår med min tre-åriga schäferhane för vacc samt kolla orsaker till en fasansfull andedräkt som kommer o går...
Svar
4
· Visningar
4 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka