Tandraspning

Yrja

Trådstartare
Hur ofta gör ni detta? Och varför?

Hade ut en mycket omtalad ryggveterinär idag som även är lika omtalad hästtandläkare. Han skulle framförallt titta på muskelblödningar hos min häst men efter som att tänder, rygg och ben - allt hänger ihop - så kollade han även munnen då min häst var spänd i käkarna. Mycket riktigt fanns där ett par vargtänder som behövdes tas bort.

I alla fall så fick vi mycket beröm för hans mun. Han hade mycket bra tänder och med tanke på hur lite skada vargtänderna gjort har vi ridigt med mycket fina händer. :o
Han sa sen att vi antagligen aldrig mer kommer att behöva raspa tänderna på honom(!) Nemen nähä? Så bra.

Jag har alltid trott att det varit ganska nödvändigt att raspa en gång om året - efter som att veterinären säger så. Och många andra också om man frågar. Men så är det tydligen inte.

Tänk att aldrig mer behöva raspa tänderna på kusen - det känns som att jag aldrig mer behöver borsta tänderna. :D

Så nu undrar jag hur det är med övriga hästvärlden(alltså alla utom jag :D). Var jag den enda som inte visste om detta? Är det bara jag som har raspat min häst en gång om året? Det skulle ju kännas lite pinsamt... :o

Vision har ett exemplariskt bett och får sällan hakar. han raspas vartannat - var tredje år. Stoet jag hade hade som rekord fem år mellan raspningarna. Andra har fått raspas tätare än en gång/år.

men normalt KOLLAR jag tänderna på dem en gång/år, och raspar vid behov. (Nu kan jag V så väl så han kollar jag faktiskt bara vartannat år)

Men varför raspar du då? Blir det hakar i alla fall, och i så fall varför? Borde man inte börja fundera om något är fel om en häst behöver raspas så ofta?
Kollar gör man såklart 1 gång/år. Om man inte är kunnig nog att hålla koll själv - men det är då inte jag i alla fall.

Min lille tok brukar få raspa ca två gånger om året,

tidigare fler gånger om året, då akut. nu funkar det bra när jag regelbundet bokar hos tandläkare var 5-6:e månad :crazy:

jag raspar var 6e månad ca.. vanligen är det väl att man raspar vid behov men med kontroll 1gg/år..

Har haft problem med vargtand och "pappegojnebbstand" som det så fint heter :)

<----- Colombia Girl

Unghästar brukar man få raspa flera gånger om året, alltså åtminstone tills dom är 4 år. Min har haft väldigt lätt att bli vass, så hon har kollats varje kvartal. Fortfarande kollas hon nu 2 ggr om året (4 år). Får se hur det blir att se ut när hon blir äldre. Behöver nog inte vara något större fel för att man ska behöva raspa en gång om året eller oftare, minsta lilla bettet inte är helt perfekt så blir det ju hakar.

Om jag vore du skulla jag fortsätta kolla hästen en gång om året ett tag till, bara för att se om det stämmer att hästen kommer hålla sig bra i munnen. Gör den det så kan du ju kolla mer sällan sen.

Men varför raspar du då? Blir det hakar i alla fall, och i så fall varför? Borde man inte börja fundera om något är fel om en häst behöver raspas så ofta?
Kollar gör man såklart 1 gång/år. Om man inte är kunnig nog att hålla koll själv - men det är då inte jag i alla fall.

TYcker du vartannat - var tredje år är ofta? *förstod inte riktigt*

De flesta hästar behöver raspas varje år. En STOR anledning till detta är den begränsade fodergiva vi ger. Våra tamhästar som får 8 kg hö/dag t ex tuggar MYCKET MINDRE än det är 'tänkt'. Dessutom så är ätställningen påverkade, ger du hö ur hönät/höhäck, höga krubbor etc så blir vinkeln en annan än den ska vara vilket också påverkar. Jag ger fri tillgång dock och detta är nog en av 'hemligheterna' bakom att jag behöver raspa så sällan. Vision får aldrig regelrätta hakar, men skulle jag låta det gå säg fem år mellan raspningarna skulle han nog få det, men jag ser till att få dem åtgärdade INNAN det blir fula hakar.

De hästar jag haft/känt som behövs raspas 2 ggr/år t ex har haft ett bett som inte varit perfekt. Inte helt ovanligt, vi fäster ingen större vikt vid bett- och tandstatus när vi avlar..

Men som sagt, som de flesta tamhästar utfodras så tuggar de BETYDLIGT färre timmar än de är designade för. Och eftersom hästens tänder växer hela livet så om de inte tuggar tillräckligt mycket, eller inte har ett bra bett så kommer hakar bilads snabbare.

Men vartannat - var tredje år är alltså SÄLLAN. Normalt är just en gång/år. Så nej jag har aldrig funderat om något är fel, utan tvärtom glatt mig åt att jag har en som klarar sig som han ska. (Kele återstår att se, men hon har bara mjölktänder en så hon får vänta ett tag innan hon får sina tänder översedda).

Ja, sjävklart ska han kollas. Vi ska ta ut den här ryggveterinären(och tandläkaren) en gång om året för att kolla rygg och ev vaccinera om han gör sånt också - och då ska han titta på munnen. Hakar och vassa kanter kan ju uppstå även om tänderna i övrigt är fina. Men man behöver alltså inte raspa så mycket som man gör oftast. Vår veterinär har antagligen raspat bara för att han trott att vi ville - och aldrig berättat(om han ens visste själv) att hästen inte behöver raspas varje år. :smirk:

Jo men precis det där har jag också alltid fått höra. Och det låter ju fullt logiskt. Men tydligen så behöver man oftast inte raspa tänderna mer när det nått en viss ålder(jag hörde inte vilken) förutom om man behöver ta bort ev. hakar. Och det var under 7 år efter som att min är 7 nu. Vem har du som kollar dina hästars tänder? Är det en tandläkare eller en veterinär?

Jo men precis det där har jag också alltid fått höra. Och det låter ju fullt logiskt. Men tydligen så behöver man oftast inte raspa tänderna mer när det nått en viss ålder(jag hörde inte vilken) förutom om man behöver ta bort ev. hakar. Och det var under 7 år efter som att min är 7 nu. Vem har du som kollar dina hästars tänder? Är det en tandläkare eller en veterinär?

Det där är galet, de med en viss ålder.

Unghästarna bör kollas från det att de börjar växla tänder. Oftast går det utmärkt och man behöver inte göra något förrän de just bytt samtliga tänder (och de byter upp till femårsålder, så första gången vid sju år på en häst med korrekt bett och inga problem kan stämma). MEN, det är heller inte ovanligt att de får trassel vid tandväxlingen och behöver hjälp. Så även om man oftast inte behöver RASPA unghästar ska de kollas, och en del av dem måste man åtgärda tidigare. Min herre (han med BRA bett) raspades första gången som fyraåring, och då behövdes det. Nästa gång var som sjuåring och nu senast var han nio.

Jag anlitar veterinär på klinik för tänderna. Att det är på klinik är för att veterinär på fältet här INTE använder munstege, och utan munstege kan du inte se eller komma åt ordentligt. Att det inte är tandläkare är för det inte finns någon tandläkarutbildning idag som jag anser är värd namnet. T.L t ex skulle jag mycket väl kunna arbeta, just för han jobbar i samarbete med veterinärerna. Dock har jag inte sett någon anledning att ställa mig i kö för att få komma dit eftersom min herre har så okomplicerad mun. Men hade jag en häst med lite mindre exemparisk mun skulle jag välja T.L. Eller någon av de som arbetar på klinik i SAMRÅD med vet.

Aldrig någonsin någon av de tandläkare som åker runt till stallarna och inte arbetar i samarbete med vet.

Jag maskinslipar mina förresten, så raspning är eg fel ord.

jag har aldrig raspat min häst tänder.
bad vet om det en gång och han sa att har du inget behov så behöver du inte göra det
men den vet är lite... inte alla tycker om honom! han säger vad han tycker, troligen tycker han att det är onödigt då... vad vet jag :smirk:

Nej, nej du missförstod. Under unghästtiden ska de kollas och raspas regelbundet och med ganska jämna mellanrum. Men efter en viss ålder(antar att det är när de slutat byta tänder) så behöver man, om man har en häst med bra bett, oftast inte raspa mer. Men han sa att hästen ändå bör kollas varje år efter som att hakar och vassa kanter ändå kan uppstå av olika anledningar.
Nu har jag väll förklarat det tillräckligt många gånger. :p

En vanlig veterinär vet inte så mycket mer om tänder än en hovslagare - ah! vilket påhopp. ;) Kan ju tillägga att den här tandläkaren var veterinär från början. Men det är ju sant att utbildningen ändras och det som man lär sig idag kanske inte är detsamma som för 20 pår sen - antagligen inte. Men han har ju mycket kontakt med andra veterinärer och jag tror att han har en del koll på vad de kan idag också. Men det kanske är annat på klinik - vad vet jag. Jag säger ju inte att det är så. Man är ju inte mer än en amatör inom dessa ramar och då litar man ju på folk som man tycker kan. Tyvärr... Visst ser man med kritiska ögon, men när man inte hittar något att kritisera så har man ju inte så mycket att komma med. Han verkar ju duktig i mina oerfarna ögon.

Ofta raspar veterinärer bara för att de tror att det behövs. Vår raspade antagligen helt i onödan. Han sa varje gång - Han har så fina tänder, och inga hakar heller. hm? :smirk: Samma sak var det när distriktsveterinären kom ut.
Jag tror i alla fall att tandläkaren som jag vet har hjälpt så många, har mer kunskap om detta än de veterinärer jag haft kontakt med. Men så har jag inte varit med så många år än.

Det var nog en av få veterinärer som gör så! :bow:
Men kolla bör man ju göra ändå. Man behöver ju inte borra varje gång man själv är hos tandläkaren. Det beror ju på hur tänderna utvecklas.

Nej, nej du missförstod. Under unghästtiden ska de kollas och raspas regelbundet och med ganska jämna mellanrum. Men efter en viss ålder(antar att det är när de slutat byta tänder) så behöver man, om man har en häst med bra bett, oftast inte raspa mer. Men han sa att hästen ändå bör kollas varje år efter som att hakar och vassa kanter ändå kan uppstå av olika anledningar.
Nu har jag väll förklarat det tillräckligt många gånger.

Nu hängde jag med. Men det är vanskligt iaf. Hästens tänder slutar ju aldrig att växa. Sen det finns säkert exemplar som inte behöver någon raspning igen förrän de blir riktigt gamla. Men de tillhör undantagen. Men vi är helt överens i sak - kolla varje år, åtgärda vid behov, om det så är varje år eller var tionde =)

En vanlig veterinär vet inte så mycket mer om tänder än en hovslagare - ah! vilket påhopp. Kan ju tillägga att den här tandläkaren var veterinär från början. Men det är ju sant att utbildningen ändras och det som man lär sig idag kanske inte är detsamma som för 20 pår sen - antagligen inte. Men han har ju mycket kontakt med andra veterinärer och jag tror att han har en del koll på vad de kan idag också. Men det kanske är annat på klinik - vad vet jag. Jag säger ju inte att det är så. Man är ju inte mer än en amatör inom dessa ramar och då litar man ju på folk som man tycker kan. Tyvärr... Visst ser man med kritiska ögon, men när man inte hittar något att kritisera så har man ju inte så mycket att komma med. Han verkar ju duktig i mina oerfarna ögon.

De lär sig lika lite nu för tiden tyvärr. Märks tydligt om man tar ut en DV som inte utbildat sig vidare på hästens tänder. På klinikerna brukar det dock alltid finnas iaf någon som vidareutbildat sig på hästens tänder. Det är de jag använder. För generellt kan inte veterinärerna så jättemycket om tänder nej, dock betydligt mer än hovslagare ;) Men man får se till att hitta de veterinärer som vidareutbildat sig =)

Det finns MÅÅÅNGA som raspar 'på rutin', dvs de känner knappt på tänderna utan de bara drar lite med raspen för 'man ska'. Det är nästan lika illa osm att helt skita i det. Så man får söka lite tills man hittar någon som kan. Jag väljer veterinärer som vidareutbildat sig, och om det behövs t ex T.L som inte är veterinär men som arbetar i samarbete med veterinärer. Men VEM man anlitar är egentligen oväsentligt bara det blir bra gjort. Likväl som det finns outbildade som kan finns det utbildade som inte kan.

Är det A.K du har använt? Jag har tyvärr inget till övers för honom, men vet många andra som är nöjda.

hehe behöver jag tillägga att den här vet är bannlyst i stallet i älmhult?
1271.gif

Ja, men då tror jag att vi är inne på samma spår. :)
Jag vet som sagt inte, kan så lite om sånt här så det är pinsamt. Men när man får höra en sån sak så blir man ju nästan rädd om folk står och raspar sina hästar helt i onödan och dessutom låter det göras av en vet. som egentligen inte vet vad han gör. :crazy: Det var därför jag tog upp det här. Kanske leder tråden till att jag får veta att denna tandläkare snackar skit - men då är ju det BRA efter som att jag tänkt ge honom en chans. Ju fortare det visar sig att han har fel desto bättre i så fall. Så är risken för att han gör skada mindre. Men för tillfället tycker jag att han verkar vettig.

Och nej det är inte A.K. Vem nu det är. :D

hehe.. dock måste ju inte det betyda att alla hans handligar har varit felaktiga. ;) Men man vet aldrig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 790
Senast: Lindah
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar