Tandraspning

Nä, man är ju snarare fostrad att drömma mardrömmar om Det Senila Glattbettet... Låter lite väl bra att ta både in- och utsida, men man vet ju aldrig. Själv var jag i Linköping för några veckor sedan och fick mina egna tänder raspade med någon sorts trissa (nej, det var inte för att få mig att erkänna något, syftet var just att fila bort uppstickande tanddelar som gick att gnissla på/med nattetid (alltså minska spänningar - smärta)... Så nu vet jag hur det känns. Och glattbett till trots funkar jag ovanligt bra i det dagliga livet, vaknar på strålande humör... Men nu är jag förstås ingen gräsätare!

Nej, sannolikt skaffar man inte karbidbladsraspar i diverse utföranden om man inte har intresse (=kunskap) om hästtänder. Och då bör den konkava raspen skydda tungytorna (snarare borde dessa "puckon" vara föregångare inom performance floating-sekten!?) Men nog innehåller veterinärutbildningen en hel del utbildning om hästtänder, även om det kanske haltar vad gäller själva åtgärderna, raspning etc. Och praktik. Hur det ska se ut tror jag ändock att de flesta snappar?

Vet du förresten varför TL´s teorier skiljer sig så mycket från de tandtekniker som utbildat sig i väst? Vad är egentligen sant - är det ok att t ex återställa en hög P2:a till utrsprungshöjd i en och samma raspning eller bör man ta det successivt, ett par mm per gång? Har aldrig hört TL föreläsa kan tilläggas.

/k

Hur länge hästen tänder egentligen växer är svårt att hitta några säkra uppgifter om men jag har fått lära mig ca 14 år.
PL

Ska vi "kivas" här också? :devil: ;) Hänvisar åter till min utbildning där jag väl ändå måste lita på de uppgifter våra lärare, som alla är veterinärer, en med specialintresse på tänder, ger oss. Antar (och hoppas) att de har ganska mycket på fötterna.
En så sen ålder som 14 har dock aldrig nämnts. 8-10 är vad som vid flertalet gånger kommit upp.
Men det viktiga i det hela är väl ändå just att de faktiskt slutar växa och att tänderna tar slut så småningom. :)

Ja det är viktigt att folk lär sig att hästtänder inte växer hela livet. Min uppgift fick jag från en brittisk professor som föreläste på en tandkurs för veterinärer mfl för några år sen.
Men som sagt jag har haft svårt att hitta några bra uppgifter om tiden. Hittade just en på 10 år.
PL

Svar på sista stycket. Vet ej, har inte riktig koll på skillnaderna men en del kan just ha med agressiv performance floating att göra. Jag har inte heller hört T L föreläsa men han hade en del av det praktiska på en kurs jag var på. Jag anser att man skall ta en bit i taget så att motstående kommer i slitning efterhand, jag fick lära mig att risken annars är att motstående erupterar för fort. Jag utgår från att du menar att hela P2 är hög o inte bara en hake. Men vad är tyckande o vad är vetenskap?
Pl

Skriver lite ALLMÄNT nu.

Jag har lärt mig att hästen har tänder som ska räcka i 35 år. Men det betyder antagligen inte att de växer så länge. Och JA, hästens nuvarande tandläkare instämde på detta.

Det verkar som att det finns många olika åsikter och kunskaper som inte riktigt går ihop här. Kan det vara så att det är olika på olika hästraser? Födan i Spanien kanske inte är densamma som på Island och detta har resulterat i att hästarnas tänder växer och tål olika mycket. Eller är det kanske en dum tanke. Jag har ju som sagt inte så mycket kunskap när det kommer till tänder, som den amatör jag är, men jag försöker ju tänka så logiskt som möjligt.

Att vilda hästar ofta dör av att tänderna tar slut eller att de inte kan äta var nytt för mig. Kanske gäller det inte hingstar då, för de borde väll oftast ha jagats iväg från sin flock vid det laget. Även om det kanske inträffar.
- Åter igen en egen tankegång.

Sen är det ju så att när det gäller tandläkare, och egentligen allt(vet, kiropraktorer etc), så måste man välja vilken man litar på. En tandläkare kanske gör tabbar när det gäller att rycka tänder medan han är super på att raspa och kolla bettet. Man får prova och försöka bedömma lite själv - samtidigt som man får lyssna på andra och ta reda på hur bra den här tandläkaren är på att göra det som man vill att han gör på ens häst. Få är bra på allt - enligt mina erfarenheter i alla fall.

När det gäller tandutveckling finns en tidsskillnad mellan olika raser.
Nu tror jag inte att den förklarar så olika uppgifter som 9-14 år för tandtillväxt, det kan ju också bero på att saken är dåligt undersökt eller att man använt olika kriterier på när tänderna slutat växa. Nu har ju några år hit eller dit inte så stor betydelse i den här frågan. Samma sak när det gäller om hästens tänder räcker 25 30 el 35 år, här är både den individuella skillnaden o rasskillnaden stor.
PL

Ang varför vi måste raspa tänderna. Att ämnen som sliter tänderna försvinner när man torkar hö är jag inte riktigt med på, vad jag vet så är det kisel o fiberinnehållet som sliter.
Den stora skillnaden är nog det här med grov- resp kraftfoder.

Patsy raspades första gången i våras(hon är fyra) och då tog vi vargtänderna också. Eller ja den ena ramlade ur av sig själv när veterinären raspade.

Hon har inte haft några uppenbara problem och jag kan inte påstå att jag känner någon skillnad på ridningen efteråt.

Det var heller inte så mkt att raspa, lite lite vass var hon vid kinderna och har en framtand som inte sitter helt perfekt (ny så det hade ändå inte gått att fixa tidigare) och den kan behövas hålla efter.

Kollas gör hon lite nu och då, hon är med på massagekurser och då får de en "snabbkoll" även av veterinär när han är på plats.

Raspning har jag inte haft som ett göra-en-gång-om-året...har egentligen aldrig fattat vitsen. Ok, en koll kan man väl göra, men aldrig beställa tid för att det bara ska göras. Detta handlade då om förra hästen, nuvarande är ju bara 4 så där körs inga raspar in i den munnen, och förhoppningsvis aldrig. Jag går efter tuggljud...ju högre det låter dessto mer anser jag att det är dags för koll...sedan brukar jag även köra in fingrar i munnen och känna om jag ev känner kratrar i kinderna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästhantering Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 790
Senast: Lindah
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka