S
Sunnan
Det låter det.. och jag kan säga att jag inte håller med honom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är T.L verkligen så duktig som det sägs ?
Han har kollat tänderna på min ena häst och det gav då noll och ingenting. Han kollade lite på tänderna och det lät som allt var fel men sen var det bara nån lite tand som hade fått trycka av bette, där filade han till lite men gjorde eller sa ingenting.
Jo att jag skulle ha ett kortare bett.
Hästen var lika tjaffsig i munnen efter behandlingen och när jag provade mindre bett så blev det 10 gånger värre...
Vision har ett exemplariskt bett och får sällan hakar. han raspas vartannat - var tredje år. Stoet jag hade hade som rekord fem år mellan raspningarna. Andra har fått raspas tätare än en gång/år.
men normalt KOLLAR jag tänderna på dem en gång/år, och raspar vid behov. (Nu kan jag V så väl så han kollar jag faktiskt bara vartannat år)
Så här säger Torbjörn Lundström, djurtandläkaren utanför V.Husby:
"Var rädd om din häst!! Låt inte amatörer "raspa" - det krävs goda kunskaper för att klara en tandbehandling korrekt och risken för att skada med felaktig behandling är mycket stor"
Att raspa tänder är inte en normalbehandling idag i vårt moderna samhälle. De hästar jag haft/har som haft problem har filat de tänder som skapat problem. Stoet har ett perfekt bett och hon kontrolleras varje år och har inte behövt behandlas just för att hon har ett mycket bra bett.
Pållen som behandlades sist har ett litet överbett som gör att tänderna slits snett på en sida bak. En tand slipades till och sedan har han kontrollerats och inte behövt behandlas på 3 år.