Tandproblem

sara_18

Trådstartare
Hejsan.
Nu börjar ja tycka att min ena hästs tand är dryg och hon verkar heller inte tycka om de. Eller det gäller ingen tand men tidigare ägare har dragit ut en tand i underkäken precis efter munnen, så svårt att förklara. Men det samlas massa gammalt foder där och blir inte lukta smaskens och jag brukar borsta hennes tänder med en flaskborste :laugh: men hon verkar inte tycka om bettet ändå. Hon är lite mystisk vid ridningen och ruskar mkt och vill klia sej så fort hon har bett men inte när hon är utan. Kan det bero på den där gluggen? Vet någon vad man kan göra åt en sån, börjar tröttna på att hon inte vill ha bett =) men hon äter och smaskar som hon ska så på det sättet lider hon inte av de.
Någon som har idéer?

Sv: Tandproblem

Ta ut en tandläkare/tandkunnig veterinär som går igenom munnen. Är det så att det fattas en tand kan motsvarande tand i motsatta käken växa för mycket och skapa obehag/sår. Hur som helst bör hästens mun gås igenom av kunnig och för att sedera krävs veterinär.

Jag har haft en vanlig veterinär ut och tittat på henne och sagt ja ska spola henne i munnen för att få rent och skulle de inte bli bättre skulle ja säga till igen. Men de blev bättre fast ja spola inte utan borsta istället. Men skulle vilja få tag på en bra hästtandläkare och verkligen fixa problemet men ja vet inte vart man kan hitta en sån

Hör med dina veterinärer om det är någon som är tandutbildad. DV här har några som vidareutbildat sig i ämnet och dom är mycket bra.

Fast gluggen kan du inte göra något åt. Om det är övrigt i tänderna, hakar, tanden mittemot gluggen är övervuxen, skarpa kanter etc så kan en veterinär som är hyfsat intresserad av tänder fixa det utan problem.

Men att det blir foderinpackningar i gluggen kan du tyvärr aldrig lösa. Jag skulle dock spola (om du har möjlighet) hellre än borsta, borsten river ju i tandköttet. Och försöka ge foder som inte fastnar/inte fastnar lika lätt.

Ang klia sig och rusa, har hon nosgrimma? Prova ta bort den. Nosgrimmor trycker tandköttet mot tänderna, och finns då vassa kanter så. Sen kan de förvisso både klia och ruska och ha sig utan att något fel finns.

Men boka tid hos vet, prova plocka av nosgrimman, och spola hellre än borsta sålänge =)

Kan man inte? Asch, för vet är ju och kollar henne varje år för raspning och så har han vart ute igen å kollat så på det sättet är det ju inte konstigt.

Nosgrimma är den vanliga achen, vet inte hur de stavas och hon har haft remont men hon va lika dan med det, för hon slutar när det är bettlöst så ja funderar om bettet är där och skaver.
Hur kan man spola på bästa sätt, hon hatar vatten, fick in en sprut förut men efter de går hon inte nära vatten slangen? Funkar de me sprayflaska, då kanske de går :D

Har du en vanlig spruta, utan kanyl, så använd den att spola med. Blir rejält tryck i en sådan. Och lätt att rikta.

Wilken tand handlar det om? Framtand eller kindtand? Är det en framtand spelar det absolut ingen roll för hur hästen upplewer bettet så länge du inte snör ihop munnen på stackarn med en wäl spänd nosrem. Är det en kindtand är det ett betydligt större problem. En glugg mellan kindtänderna i tandraden leder till att de andra tänderna förlorar sin stabilitet. Ofta får man alltså en fortsatt tandlossning och lägesändring aw tänderna. Detta kan wara en orsak till hästens problem. När det bildas en foderinpackning som du beskriwer blir det en inflammation i tandkötter. Detta kan leda till att tänderna som gränsar till gluggen drabbas aw tillbakadraget tandkött, inflammation och peridontit. För att försöka hålla gluggen ren kan man spola. Äwen en diskborst fungerar men är lite elakare mot wäwnaden och tar heller inte bort bakterier lika bra. En weterinär med widareutbildning inom tandwård eller själwaste TL kan hjälpa dig att undersöka om det finns några möjligheter till behandling. Ibland kan man fila ner grann-tänderna i fram- respektiwe bakkant så att gluggen blir öppnare om du förstår hur jag menar. Man kan också göra en wariant aw brygga, men det kan jag inte så mycket om.

Jag tycker att du ska wända dig till Djurtandwårdsklinken, för inte ska du låta hästen gå med de här problemen!!

När jag sett att hon är svullen så har jag inte spänt åt nosremmen alls eftersom hon visar obehag på engång. Det är en kindtand tyvärr, tror det kan vara den första vid mungipan.
Hur ofta bör man spola? Är det med vanligt vatten eller finns det något annat som hjälper?
Hon äter ju glatt och har bra hull så hon har inte ont iallfall men det är dock vid ridning och bett för det är verkligen skillnad på hästen när man har haft bettlöst. För hon har vart vädligt bråkig vid ridning men det är inte fören nu det har slagit mej att tanden kanske spökar.
Jo tänkt på att kolla med en riktigt tandläkare men har inte vetat vart dom finns men ska kika efter. Vanliga klinikveterinärer har ju kollat henne men har inte nämnt något speciellt förutom spolningen då. Men vet inte vem som sagt men tandprotes? nån som har erfarenheter av de?

Men hur är hon med bett men helt utan nosgrimma, provat det? Då vet du ju om det är bettet eller nosgrimman som stör?

Jag har provat att inte spänna ihop nosremmen så den hängt löst och då har hon velat klia sej, just på den sidan gluggen är men ja har inte provat helt utan.

Gör det är mitt tips =) Mest för jag haft en häst som blev som besatt om han hade något kring munnen. Inga tandproblem eller något, men spelade ingen roll hur löst man spände - han avskydde det. Det enda som gick bra var en ickeåtspänd engelsk nosgrimma. Spände man den så blev han grinig. Dock så fungerade det inte ens med lösa 'nedre' remmar, dvs allt som satt runt själva mulen - aachenrem/snokrem, pullarnosgrimma, remontnosgrimma.

KLia kan de ju dock göra utan tandproblem, ffa om de svettas under remmarna - eller bara i största allmänhet.

Men tar du bort rubbet ett par turer får du ju lite ledtråd =)

Jaha, vilken en :laugh: ska genast prova att ta bort remmarna. Man vet ju aldrig, fast ja tror mest på bettet men kan ju alltid prova.
Just med kliande gör hon så fort hon fått bett i munnen, med bettlöst har inte inte alls blivit lika bökig med huvudet.
Men tack för tipset och ska prova :laugh:

Om det gäller den första kindtanden, dws P2, så bör just foderinpackningar inte wara ett stort problem - eller menar du att det finns en håla efter tanden där foderrester ansamlas? Det wanliga är annars att foderpartiklar samlas i det hålrum en saknad tand lämnar mellan twå tänder.

Om det är P2 så förstår jag att hästen inte fungerar på bett. Bettet kommer ju att ligga precis där tanden saknas och där är det, enligt din beskriwning, en kronisk infektion. Eftersom bettet i wanliga fall wilar mot P2 i belastning så dras det dessutom längre bak här och effekten måste bli märklig.

Ta kontakt med Torbjörn Lundström på djurtandvardskliniken.se. Att ta ut en snabbutbildad hästtandtekniker kommer inte att lösa ert problem.

Nosrem eller ej borde inte spela någon roll om det är P2 som fattas.

Det är foderinpackning i en glugg där en tand setat, men ja vet inte vilken tand det är. Inte säkert det är den första tanden heller, kan va den efter. Inte det lättaste att kolla i hennes mun direkt.
Men om det är tanden bakom första kindtanden och det är foderinpackning, ör det bara att hålla rent då? Kommer det alltid vara så med foderinpackning?
För tidigare ägare har sagt att det är bara att hålla rent så är det inga konstigheter.
Så är det bara det så kan väl inte han tandläkarn göra något speciellt heller? Eller? För det är en tandglugg som tydligen inte växt igen riktigt och där samlas det lätt foder.
Men ja är tveksam om det är första tanden, isf den andra tanden.

Det hålrum en kindtand lämnar efter sig om den dras ut eller ramlar ut kan aldrig "fyllas" igen.

Jag beskrew i mitt första inlägg hur man kan minska tendensen till att det blir en inpackning i en sådan glugg, bla genom att fila ner fram- resp bakkant på tänderna som gränsar till luckan.

Ta kontakt med TL!!!
Det är en milswid skillnad om det är den första tanden eller inte och om du inte har kommit åt att se det så tror jag tywärr inte heller att du kommer åt att göra rent ordenligt. Och då blir det problem!

Liknande trådar

Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 174
Senast: Asko
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Gammlingen har alltid haft känslig mage så länge jag har haft honom,tror att det beror på hans uppväxt,när jag tog över han (när han var...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Fibusen
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka