tandläkare?

Sv: tandläkare?

efter vad jag hört (en bekant som även är hovslagare gick den utbildningen/kursen) så är utbildningen i usa för att bli "hästtandläkare" 3 veckor.

Han vi pratar om är verkligen jätteduktig, säga vad man vill men det är vad jag och många med mig anser.
Jag tror han har mer än 3 veckors utbildning också.

han är säkert jätteduktig, det vet inte jag någonting om, men några år är inte utbildningen på- snarare veckor. vi använder ibland bekanten till hästarnas hovar där han har gedigen utbildning/erfarenhet, dock inte till tänderna.

jag känner mig tryggast med att åka till vet. på kliniken som iofs. har ett brinnande intresse bla. för just hästars munnar. dessutom har han befogenhet att sedera vilket jag vill att mina hästar ska vara - dels för deras skull- dels för veterinärens skull.

Även jag har besökt denne man med min häst.
Han avlägsnade utan bedövning (enbart domesedan, fast det kanske räcker???) vargtänder genom att spräcka dem och plocka flisorna.

Jag gick inte tillbaka till honom.

Jag ser det i detta fall som en snabb väg, knappast veterinärens gedigna utbildning, till ett yrke och fina pengar. Säker en månadslön väl så hög som distriktveterinären.

Mig veterligen är han ej legitimerad hästtandläkare, fast det kanske ej går att bli?

domecedan får inte ges av "vem som helst" utan det krävs utbildning för att få sedera. ges det ändå (vilket jag hört att det finns sk. hästtandläkare som gör) och något går snett så täcker ingen försäkring.

dom flesta vanliga veterinärer gör det. min vet gör det på min häst och jag har normal belysning i stallet. dessutom tror jag att dom måste vara utbildade vet för att "få" raspa. fast det är jag inte säker på!

En vanlig rasp och munstege kan vem som köpa på ex Hö**s. Tror ej att de skulle säljas om det ej var ok. Men helt riktigt med Domesedanet.

En gång i tiden var det vanligt att hovslagarna hade med rasp ut och gick över tänderna i samband med skoning etc. Fat det kanske inte görs nu längre? Men då var det ju bara raspning som gällde.;)

PL
Får sk hästtandläkare ej, som i mitt fall, spräcka och plocka ur vargtänder? OCH kan en hästtandläkare legitimeras, tänker på ansvarsfrågan likväl som kompetensen?

Jag har endast goda erfarenheter, som sagt många fler med mig. Utan bedövning har jag svårt att tro att någon drar ut tänder, det är ju djurplågeri! Jag tycker han är jättebra mot hästarna också.
Om han ger domesedan olagligt vet jag inget om tyvärr så det uttalar jag mig inte om heller.

Vi åker till honom när han kommer till en klinik här i närheten.

Mina åsikter, alla tycker ju olika. För mig är det viktigt med ett bra jobb och att hästen inte blir illa behandlad eller felbehandlad.

Senast ändrad av en moderator:

min man är tandläkare och jag har sagt åt honom att ägna sig åt hästar oxå. men vad föredrar en hästägare? vet, hästtandläkare eller tandläkare? utbildningstiderna är ju väldigt olika och vem litar man mest på.

Alla kan vi få olika erfarenheter av en och samme ;)
Jag vet vilken klinik han är på, men också att hembesök görs, eller åtminstone gjordes. De hembesöken åtföljdes ej av veterinär.

Vet fler med mig som fått ingrepp gjorda utan bedövning, fast det är ju svårt för hästen att klaga. Speciellt efter en dos Domesedan ;)

Är valet mitt blir det vet eller extrautbildad tandläkare.

Finns ju flera exempel på massörer och sjukgymnaster som "sadlar om" med gott resultat!

Det finns ingen legitimation för "hästtandläkare", att ta bort en tand är ett kirurgiskt ingrepp o får endast utföras av vet eller tandläkare tillsammans med en vet som har ansvaret.
PL

Vetrinär gör det också¨på plats, men var aktsam.

Alla kan inte allt och jag har precis införskaffat ny häst som jag red som medryttare för 4 år sedan.
Det har kostat mig nästan 5 000 att återställa henne i ridbart skick. Visste ju att det var en skittrevlig individ men väl hos mig började hos stegra sig och dängde alla ryttare i backen. Har aldrig stegrat sig någonsin förr med ryttare på ryggen.

Det visar sig att uppfödaren haft vet ut innan hon sålde hästen för att kolla tänderna. Vet är bäst på kor och inte hästtänder, men är dock flitigt anlitad även för häst i vårt område.
Missar en vargtand som slits ner till roten vilket ger konstant tandvärk.
På detta har de nya ägarna inte skött tänderna så hästen har 8 infl. tandfickor, långa hakar som gör att hon äter upp sig själv inifrån (3 stora sår på varje kind) samt en låsning som stör så hon inte kan gå ordentligt i form.

Innan vi kom så långt hittade vi inflammation i ryggen samt strålröta i 3 hovar varav det blödde i 2 av dem.
Nu 6 månader senare fick jag henne att ta stöd på Hö ytter för första gången nu i veckan, hon kosparkar fortfarande i galopp någon enstaka gång så kiron ska få komma ut och se om det sitter fast i korset fortfarande 3:e gången i så fall.
Fick via uppfödaren reda på att tjejen som hade henne inte tordes ha kvar hästen för det hade stegrats även där.

Det som är viktigt är att den man tar ut kan avläsa infot som munnen ger.

Det är dessutom direkt olagligt!
PL

jo, jag vet. många tycks ju inte bry sig så mkt. om att det är olagligt eftersom det ändå förekommer. man kan ju undra om dom bryr sig lika lite om hästen tex. dör och försäkringsbolaget inte betalar ut ett öre :angel: eller om alla ens vet om det :angel:

min man är tandläkare och jag har sagt åt honom att ägna sig åt hästar oxå. men vad föredrar en hästägare? vet, hästtandläkare eller tandläkare? utbildningstiderna är ju väldigt olika och vem litar man mest på.

jag kan bara svara för mig själv och dom jag har närmast runt mig och då är svaret givet - en veterinär. jag tror inte på fullaste allvar att man kan jämföra en människa med en häst i det avseendet (möjligen om tandläkaren dessutom utbildar sig till vet. helst med särskillt intresse för just hästar) det som generellt kallas för "hästtandläkare" skulle jag absolut inte förlita mig på eftersom "utbildningen" snarare (iaf. i mina öron) låter mer som en kurs än en utbildning.

En gång i tiden var det vanligt att hovslagarna hade med rasp ut och gick över tänderna i samband med skoning etc. Fat det kanske inte görs nu längre? Men då var det ju bara raspning som gällde.;)

innan 90 talet så va det ju så det gick till för dom flesta där problemen inte va uppenbara ;)
så gjordes även hemma hos oss på 60-70-80 talet om det va någon häst där vi visste det blivit kanter

jag vet i dag bara en hovslagare som även fixar tänder och denne har gått en kurs i usa.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka