tandläkare?

I

iingentiing

måste man åka till en klinik för att kolla tänderna på hästen eller gör vetrinärer eller dy det också?:confused:

Sv: tandläkare?

En riktig tandläkare, oavsett om det är en vet som är vidareutbildad eller en som bara är utbildad på tänder gör det helst på klinik för att få den bästa belysningen och "all" utrustning som kan behövas.
Men visst finns det de som är duktiga som kommer ut till stallet också.

Jag skulle dock rekommendera att åka in till klinik.

okey, sake är den att det är en bit att köra till närmsta klinik och min häst är inte den lättaste att lasta så det hade varit mycket lättare om tandläkarn kommit ut.. :P

Du tycker jag absolut att du kan kolla runt efter bra tandläkare i närheten av dig. Det räcker inte med bara vet utan han/hon ska vara vidarutbildad på tänder.
Kan vara bra att se till att du har bra belysning när vet kommer.
Lycka till

Det kan bli knepigt då ja. Men som Sandystar sa, leta reda på ngn bra och se till att du har ordentlig belysning i stallet och att vet har ordentligt med plats att arbeta på isf.

Du kan ju ringa kliniken och fråga om det finns ngn i närheten av dig som de kan rekommendera.

Kolla med veterinären först om det är så att du bara ska göra en normalkoll, dvs. om det inte verkar som om hästen har problem med tänderna. Men munstege ska veterinären använda så att h*n kan göra en ordentlig undersökning. Ser veterinären något knasigt (förutom hakar eller så) så kan du åka till tandläkaren sedan:smirk:

innan jag köpte henne är hon regelbundet "värkad" i munnen, har bara haft henne i snart åtta månader och det är dags nu igen...

har hästen problem i munnen ?

raspa tänder är ju inget som ska göras "regelbundet" om det inte behövs, ibland räcker det ju med att vet. tittar och konstaterar att allt är bra. vi låter vet. (på kliniken) kolla över våra hästars munnar ca. 1 gång om året (några lite oftare eftersom dom periodvis haft specifika "problem") den ena är nu 10 år och har aldrig behövt raspas.

vad belysning anbelangar så räcker det inte med vanlig stallbelysning utan det bästa är tex. en bygglampa på ställning så vet. kan se ordentligt in i munnen när hästen har munnstegen på. alldra bäst är ju om du har en ring i taket som man fäster e särskild grimma i så hästen håller huvudet mer stilla, så gör iaf. vet. här.

har hästen problem i munnen ?

i hennes tandkort så senaste gången hon fixades skrev den som kollade då (som kollat dom andra gångerna, hon är "fixad" totalt tre gånger) att hon hade "måttligt skarpbett, mkt vassa emaljsår, normaltbett i övrigt, raspad" så antagligen har hon ju det ;) haha

brukar fixa tänderna i samband med vaccination...å då kommer veterinären ut till stallet.

Kommer ut en DUKTIG tandläkare till oss i Mars. Är utbildad veterinär oxå så det känns skönt att inte behöva ta hit veterinär oxå för lugnade osv.

Vi kör alltid våra hästar till en utbildad hästtandläkare, eftersom vi har haft endast dåliga erfarenheter av veterinärer som fixar tänder..

Kommer ut en DUKTIG tandläkare till oss i Mars. Är utbildad veterinär oxå så det känns skönt att inte behöva ta hit veterinär oxå för lugnade osv.
Hur mkt o vilken utbildning bör en vet ha för att kalla sig "hästtandläkare".
PL som aldrig kommer kalla mig "hästandläkare oberoende av hur mkt mer fortbildnining på områdetj ag skaffar mig!
PL

Senast ändrad:

Hur mkt o vilken utbildning bör en vet ha för att kalla sig "hästtandläkare".
PL som aldrig kommer kalla mig "hästandläkare oberoende av hur mkt mer fortbildnining på områdetj ag skaffar mig!
PL

asså han är veterinär med specialinriktad på hästens tänder.

Han har utbildat sig i USA, hur många år vet jag inte. Han är erkänt duktig och vi har haft honom i några år så jag åker hellre till honom än till en veterinär.

Är det J.H ni har eller någon annan? Namnger ingen men hoppas det är ok med initialerna.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 453
Senast: Zetly
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka