Tandhygien

Sv: Tandhygien

nää?? Det är väl den lilla muskeln i pungen som tjurar har för att dra upp kulorna med när de slåss???

Vi hade föredrag om tänder nyss (är vet-stud) och den killen sa att man skulle borsta hundens tänder varje dag med hundtandkräm (eller ingen tandkräm) och att det var synd att ingen gjorde det och att många hundar som ser ut att ha fina tänder kan ha hål och fickor ibland ända ner till roten... (nej jag har inte börjat borsta min hunds tänder, men han har MYCKET tandsten det bör nog veterinär ta bort först...) Har hört att man inte ska skrapa på äldre hundar med mycket tandsten eftersom man lätt skapar en inflammation som kan gå ner i roten och sedan sprida sig i hundens huvud (kan sluta riktigt illa) Jaja liten risk men ändå nått att beakta om man e nojjig som jag...

Om den lilla "uppdragarmuskeln" är ca 50 cm lång i torkat tillstånd med ett "o**onformat" slut i ena änden, så visst då är det säkert en sån muskel.......:angel:

Ja jag har sett tjur"muskel" odelad..;)

tänkte bara att det finns ju inga muskler i kuken.... Svällkropparna är ju inte muskler... (har ju dissekrat sånthär så jag borde ju veta men det gör jag inte...) Muskeln bode va så lång, tvådelad och ha ett platt brett huvud?? Stämmer det eller har jag helt fel för mig?? Om det är svällkroppar borde där ju finnas sperma-rester och det känns som smittorisken med att ge det då borde vara stor... Eller så är det bara äckelmagat att inte vilja utfodra sin hund med sperma från ett annat djur...

Det känns som ett inlägg från peter vore bra!!! Både om vad man ska göra med tänderna och om det finns muskler i penis???

Dom får använda sina tänder genom ben och andra tuggisar, kan inte påstå att jag borstar tänderna, men jag skrapar av tandsten om jag hittar ngn. Har låtit dom äta plack off ett tag och tycker det funkar jättebra med det..

GaurdianAngel skrev:
Hi hi...ja jag undrar hur många som vet vad det egentligen är för något. :angel:
Hua :eek: Hade ingen aning om vad denna "muskel" kom ifrån... men tack vare denna tråd så börjar de gå upp ett lite ljus då. Så nu vet jag vad det är för ngt som jag haft inmojsat på fina mattan i vardagsrummet.. hmm

hahaha tänkte nästan det :p
tur att man har bukefalos så man kan få reda på så viktiga saker :angel: hehe...

*knapplån*

Jag har aldrig borstat tänderna på min hund, däremot får hon en hel del tuggben. Tycker inte det verkar finnas något behov av mer tandvård just nu, hennes tänder är vita och hon har inte dålig andedräkt. Om det skulle bli aktuellt får nog vet ta hand om det, tror inte att jag hade fått in vare sig borste eller skrapa i munnen på henne även om jag skulle vilja...

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
2 847
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30