Tandhygien

Sv: Tandhygien

Mina har fri tillgång på ben, märgben och så får de grisöron då och då. Har inga problem, än, med mina hundars tänder. De är vita och fina.

Tiken gillar att borsta tänderna, iaf om det innefattar att gnaga på tandborsten. Men det är inget vi gör, vi ger dom ben att gnaga på istället samt grisknorrar o.s.v.

Hej!!

Jag kör med PlaqueOff Animal jättebra pulver för friska tänder.
Jag ger inte min hundar mycket ben för det första så ger jag aldrig grisöron pga att det kan bilda klåda på hunden är hunden känslig så kan den få problem. Jag ger mycket kex till mina hundar istället för ben för alla ben kan ge klåda i huden på en hund.
Detta har jag fått veta av en veterinär så det är inget på hittat av mig själv.. :banana:

Vanlig tandkräm har alldeles för skarp smak, och är inte så nyttig om man sväljer den. Så hellre utan då, men som någon nämnde så finns det speciell att köpa i djuraffärer.

Men om man tar mild tandkräm för barn, borde ju (på t.ex. apoteket) även finnas tandkräm utan tillsatser och smak? Är principiellt emot allt som ska specieltillverkas för hundar, pga ägarnas vilja att förmänskliga de fyrbenta vännerna. Därtill kostar det många gånger minste det dubbla. Samma är det ju med hundschampo - får minst lika bra med vanligt parfympritt barnschampo, eller varför inte lite grönsåpa, milt och bra (och billigare!).

Zafir skrev:
Hej!!

Jag kör med PlaqueOff Animal jättebra pulver för friska tänder.
Jag ger inte min hundar mycket ben för det första så ger jag aldrig grisöron pga att det kan bilda klåda på hunden är hunden känslig så kan den få problem. Jag ger mycket kex till mina hundar istället för ben för alla ben kan ge klåda i huden på en hund.
Detta har jag fått veta av en veterinär så det är inget på hittat av mig själv.. :banana:
Jag provade också Plaque off men jag märkte ingen skillnad alls :( När började du märka skillnad på din vovve?

Men det är väl samma med barn, att de inte ska ha i sig flour. Var så när jag var liten i alla fall, och då fanns flourfri tandkräm.

Garpen skrev:
Men det är väl samma med barn, att de inte ska ha i sig flour. Var så när jag var liten i alla fall, och då fanns flourfri tandkräm.

Ja fast jag tycker ändå att du ska satsa på hundpasta. Ring en veterinär annars och hör..de borde ju veta :)

Flinisen

Jag provade också Plaque off men jag märkte ingen skillnad alls När började du märka skillnad på din vovve?

Hej!

Jag har 3 vovvar en irländsk röd setter på 5 år dvärgpudel 3 år dvärgpischer 1 år på de vuxna hundarna tog jag bort tandsten först hos veterinären för att få bort allt innan men har nu hållit på med det i 2 år & ingen tandsten på mina alls. De luktar även godare i munnen :banana: Tog bort den för jag gjorde annat hos veterinären inte bara det kastrerade mina två pojkar. Men det jag tycker är bra med Plaque off är att det ingen tandsten blir av det.
Men har en syster till mig som inte tagit bort hos veterinären & hennes hund har blivit jättebra i munnen försvunnit helt..

Zafir skrev:
Flinisen

Jag provade också Plaque off men jag märkte ingen skillnad alls När började du märka skillnad på din vovve?

Hej!

Jag har 3 vovvar en irländsk röd setter på 5 år dvärgpudel 3 år dvärgpischer 1 år på de vuxna hundarna tog jag bort tandsten först hos veterinären för att få bort allt innan men har nu hållit på med det i 2 år & ingen tandsten på mina alls. De luktar även godare i munnen :banana: Tog bort den för jag gjorde annat hos veterinären inte bara det kastrerade mina två pojkar. Men det jag tycker är bra med Plaque off är att det ingen tandsten blir av det.
Men har en syster till mig som inte tagit bort hos veterinären & hennes hund har blivit jättebra i munnen försvunnit helt..

Ah ok...va bra då vet jag :) Ska kanske göra det jag med då eftersom det verkar funka.

Om en hund redan har ordentligt med tandsten bör man låta ta bort det innan man börjar med Plaque Off.
Jag tycker det verkar fungera. För ett tag sen hade jag in en hund med massvis av tandsten, tandstenen hade inte försvunnit men blivit mer som en sörja än ett hårt skal(vilket iofs inte gjorde jobbet lättare).
PL

Hej finns faktiskt tandskrapa som man kan ta bort tandsten själv hemma oxå om hunden inte har mycket med tandsten då borde man gå till veterinär för att få bort allt.. :banana:

Har haft de som kommit in med "kakor" av tandsten, som lossnat i stora bitar, när man skrapat, mkt behändigt. Kan tänka mig att det var en aaaning besvärligt att få bort det om det är sörjigt/kletigt..:idea: kanske med tandborste och koksaltlösning?

Dock har jag skickat de riktigt gräsliga fallen vidare till veterinär. Vissa hundar och deras gaddar kan man bara inte ge sig på utan sövning eller lugnande har det känts som. Eller om tandköttet varit inflamerat. Även då har ägarna blivit skickade till veterinär.

Har aldrig borstat tänderna på någon hund.
Dom har fri tillgång på tuggben.
Brukar lägga fram 20-25 stycken på en gång.

**Viskar**

Kollar så ingen är i närheten..
smilie_wo.gif

**det är en ju en uppdelad tjursnopp **

Men säg inget till någon....:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
2 847
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30