Tandhygien

G

Garpen

Hur sköter ni tänderna på era hundar, om ni gör det? Borstar ni dem och i så fall med vad och hur ofta? Eller tycker ni det räcker att ge ett tuggben då och då för att rensa? Eller menar ni att djur i det fria sköter detta själv, därmed behöver man heller inte göra något på en hund?

Sv: Tandhygien

Mina hundar har fri tillgång på märgben, grisöron och vanliga tuggben året runt. Ingen har/ har haft problem med tandsten, så det finns ingen anledning för mig att borsta deras tänder..

Mina tuggar ben och märgben ofta, sen får de grisöron då och då (ett par ggr i veckan). Mina hundar har alltid haft bra tänder, och brukar få höra när jag är hos vet att de är fina.
Får de lite tandsten så tar jag bort det själv. Kan ibland bli lite tandsten på "huggtänderna", men väldigt sällan.

Gnist: Hur kan du ha fri tillgång på grisöron ;) Då skulle mina äta äta och åter äta :)

Till er båda; låter sunt tycker jag! Dock förstår jag heller inte detta med fri tillgång på grisöron. Min vovve skulle också bara äta och äta, och matte skulle successivt bli ruinerad (tja, nästan då).

Tro mig, till slut är det inte märkvärdigare med grisöron varje dag än det är med tuggben varje dag. Speciellt inte om de är vana sedan valpstadiet.
De tuggar ju Inte varje dag på allt som finns att tugga på ;)

Märgben är det bästa man kan ge sin hund för att hålla tänderna friska på dom, jag fryser alltid benen innan jag ger dom för då har dom att göra längre med det.
Min mammas Schäfer är 12 år och har jättefina tänder p.g.a alla märgben hon fått och har aldrig haft tandsten.

Så sant. Fast mina hundar tycker ju det är lite fest när de får grisöron, då skulle de ju inte tycka det längre. Utan ska det bli fest så skulle det väl få bli oxfile. Och då blir jag nog ruinerad ;)

:rofl: Jo precis

Fest för mina hundar är under hösten, då det blir mycket slaktprodukter som de får mumsa på :d tycker de under dessa månader..

:eek:
Vet inte om jag tror på det där... Inte äta grisöron varje dag... *hmm*

Men för ursprungsfrågan.. Nä *uck* jag är jättedålig på tänderna... Jag kör också med märgben och sådant. Men det känns som att min gammelhund skulle behöva en rensing... Jag ska fundera på det där... Jag brukar kolla ibland och tänka att det ser okej ut. Men inte mer än så. Nu får jag dåligt samvete igen...

Då är vi två med dåligt samvete, var just därför jag skapade tråden... :crazy:

Jag brukar skrapa tandstennen som våra hundar får!;) Gör man det ofta så blir det inte så mycket:idea:

Mina hundar har fått åka iväg till vetrinären (2 ggr) och ta bort tandsten när det blivit alldeles för mycket. De får också ben att tugga på, men får ändå väldans mycket tandsten :confused: . Veterinären sa att det är olika från hund till hund hur mycket tandsten den har anlag att få, och mina verkar ha rätt stora anlag...

typiskt.... De får ju sövas, och det tycker jag är lite otäckt.

Under en period fick de "tandstenspasta" inköpt hos veterinär för att reglera mängden tandsten, men jag tyckte inte att den hjälpte ngt vidare...

Finns det ngt bättre sätt att få bort det?

en till som är värdelös på att göra rent hundens tänder. jag har en skrapa som jag använder någon gång då och då, men den kommer inte åt där den behövs som mest. annars får de diverse ben (märgben, kycklingben o dyl) att tugga på och så får man hålla lite koll så att tandstenen inte kryper upp under tandköttskanten.

GalenCassandra.jpg

Bortse från den galna blicken ( :eek: ) och kolla in gaddarna på denna brud :D

haha vilket monster ;)

en fråga bara: om man ger en jättemassa grisöron, finns det ingen risk att de äter ihjäl sig? det kan inte vara skadligt att äta en sisådär tretti st? (tänker fri tillgång...)

jag har förressten hittat EN sak som min labbe inte gillar. Kronfågels kycklinglever. annan kycklinglever går bra, men den här bara petade han på och åt upp grönsakerna bredvid istället :D

Nj mina får ju inte jättemassor ;) Det går väl kanske 10 st/vecka fördelat på skocken..Det är ju inte som om att de ligger och bara tokgnager i sig öron :eek: Kom på det..de får ju även tjur"muskel" med jämna mellanrum också..

man kan ta en tandskrapa och skrapa;)
kan vara lite svår att komma åt ibland och hundarn kanske inte tycker så värst mycket om det men finner sig efter ett tag:D

Min hund har också tillgång till ben osv men jag brukar ändå borsta hans tänder då och då. Det ska vara bra säger veterinärerna och visst det luktar ju lite godare också :) Iaf om han k'kat grisöron..urk vad dem luktar..

ja fast att dom äter märgben och grisöron och har jätte fina tändr så har ju dom också en andedräkt som kan stinka!!!!om man borstar tänderna på dom ska man använda vanlig tandkräm då??

davidia skrev:
ja fast att dom äter märgben och grisöron och har jätte fina tändr så har ju dom också en andedräkt som kan stinka!!!!om man borstar tänderna på dom ska man använda vanlig tandkräm då??

Nej jag använder hundpasta som köps i djuraffären..antingen naturell eller så finns det med leversmak :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
2 847
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30