S

Silfurfaxi

Min valp på 6 månader har "dubbeltänder" alltså vissa valptänder har inte lossnat men de riktiga har växt ut i alla fall.
Han har så bara på framtänderna och på hörntänderna.. De har vell blivit så för att han inte använder dom lika mkt som de andra tänderna :idea:

Men mina frågor är:

Har era valpar också haft så ?
vad ska man göra åt de ska man vänta tills de lossnar elller ? :confused:

Sv: Tänderna

Min valp (7 månader nu) har haft dubbeltänder. Jag tog henne till veterinären, där de sövde ner henne och drog ut tänderna (3 stycken). Enligt veterinären skulle min valps tänder inte ha lossnat av sig själva.

Jag har hört att om mjölktänderna inte har lossnat vid 6 månader ska man gå till veterinären och låta dem dra ut tänderna. Speciellt om de permanenta tänderna har växt förbi mjölktänderna (på längden), då är sannolikheten för att de ska lossna av sig själva väldigt liten, enligt veterinären som drog ut min valps tänder.

Okej tack för svaret ! då ska jag be pappa ringa vetrinären på stuts när han kommer hem.
så han får en tid snabbt för han har haft så rätt så länge.

Min valp har dubbla övre huggtänder.

Ska också boka tid snarast möjligt, man blir ju orolig! Uppfödaren tyckte jag skulle bryta loss dom själv, men det törs jag inte :crazy:

Min kompis valp hade ocksa dubbeltander, hennes vet. sa till henne att vanta tills 9 manader innan dom rycktes. Hon har haft valpen att tugga mycket pa ben och leka dragkamp, och nu ar hon 8 manader och har bara en tand kvar att tappa.

Det är viktigt att man låter dra ut tänderna, annars finns det risk att mjölktänderna är ivägen så att de permanenta tänderna inte växer ner som dom ska. Det kan i värsta fall leda till att hunden får bettfel.

Ta tänderna själv är inget jag skulle rekomendera. Risken är stor att det blir kvar rotrester och såna tycker veterinären inte om att försöka lirka bort. (egen erfarenhet)

aaa jag tror också att det är bäst så plus att min valp har underbett men jag vill inte att de ska bli värre och jag hoppas fortfarande på att det kan växa bort :)

Ja vi får hoppas att dom gör det :) Ibland har man ju den turen iallafall!

Men som Cera sa, har de permanenta växt "förbi" mjölkisarna, så behöver mjölkisarna dras. så det är bara att hålla koll på dem =)

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 309
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka