Tänderna rasar ut!

Red_Chili

Trådstartare
:eek:
Jag är fullt medveten om att valpar ska tappa tänderna. Helt och hållet medveten om det.
Nu ikväll har valpis tappat TVÅ tänder. Jag hittade dem på golvet.
När jag skulle öppna munnen för att kolla hur det såg ut där, så låter det "knak" och jag känner att ena hörntanden som jag råkat komma åt - också är lös!

Är det normalt att tänderna fullständigt rasar ut såhär många på kort tid? :confused:

/ En red_chili som inte haft valp förut och är livrädd för lösa tänder oavsett vems tänder det är...

Sv: Tänderna rasar ut!

Min hund tappade manga tander pa en gang men jag var fundersam eftersom jag aldrig hittade dem samtidigt som gluggen vaxte. Tills hon spydde efter att atit nagot olampligt och jag hittade 4-5 tander i spyan... :D

Jadå. Min tappade sina snabbt och intensivt, tre på en dag vid något tillfälle och det var hela tiden någon tand som var lös. Det blev hund av honom också till slut. ;)

Skönt att höra att min valp fortfarande verkar vara som hon ska :D

Hon har inte tappat fler tänder nu, fast hon verkar ha lite svårt att äta. Blir till att blötlägga maten ordentligt så att hon kan få i sig den..
Min lillflicka börjar bli stor :love:

Åh, hur gammal är hon?

Min 5-månaders tik har också tappat för fullt.. Har dock kvar 3 tänder som jag vill göra nått smycke av.. Lite kul att ha liksom:D

Gilly

Min valpis i samma ålder som din Red_Chili. Tappade alla framtänderna inom loppet av ett par dagar. Så kom första hörntanden igår. Men jag funderar på de där större tänderna längre in i munnen...kindtänderna, typ...hur går det till när de tappar dem? De är ju STORA? För de tappar väl ALLA tänderna plus att det växer ut nåt par som inte fanns där förut? Eller har jag helt missuppfattat de där gigantiska sakerna som kommer där han förut var tandlös? (hhar kallat det för lanerna efter hästmunnen,... tihi...) Är det tänder son "hamnat fel"? (Shit, vilken djungel och vad orolig man kan va för valpen, va?!)

Har inte sett en enda tand, han sväljer dem nog tror jag.

Har hört att tandbyte ska vara klart vid sex månader, annars bör veterinär ta en titt. Så det gäller ju att kolla varje dag nu och föra lite bok, så man verkligen har koll på vilka tänder som är tappade och vilka som är yet to come. =)

/Syrsa

de är som de ska... :) skönt att veta med är attde växer ut inom en vecka oxå... gjort på mina hundar iaf.

Det var två kindtänder (de där stora, platta) som rasade ut när jag startade tråden :p
Min första reaktion var "Va, vad äter hon nu på?" (för hon slickade på golvet)
Sedan såg jag tänder.

Min valps mun när hon ömsade tänder. lägg märke till dubbel hörntand på det nedersta kortet.....

var inte orolig det kommer nya :grin::bump:

spara alla tänderna i en smycks ask med bomull eller något. jag har sparat 90 % av alla minas :D

Uuuuuhhh

nääääää

inte spara

=)

Vi hittar tänder på golvet mest varje dag just nu. Ibland "fnasslar" det i munnen...då är det bara att öppna och ut ramlar en tand till!

Läste någonstans, kommer ej ihåg var, att de nya tänderna är "mjuka" ett par månader framåt Till typ 7-10 mån ålder) och att man därför ska vara aktsam med alltför hårda dragkamper eller annat som belastar tänderna. Är detta allmänt vedertagen sanning, eller nått hokus-pokus?

/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Våran lilla valp har fullt sjå att byta tänder nu,hittar små tandsingar var och varannan dag här hemma. Hon är 17 veckor gammal precis...
Svar
6
· Visningar
1 579
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 672
Senast: ISABEL
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 822
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka