Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tänder

Faktiskt så har jag ingen annan häst att rida på än denna eftersom jag bara har den och en 1-åring och jag vill inte sälja 1-åringen eller avliva den här. Jag har inte råd att ha nån fler häst heller. Veterinären märkte inte att det var nåt fel på ryggen men massören säger att den har benhinneinflammation så jag vet inte riktigt. Inte kan det väl göra ont då hästen får ett bett i munnen för att den är sjuk i ryggen eller benen så länge hästen står stilla och man inte ens rört tyglarna.

Men du vill ju rida hästen, inte bara låta den stå stilla med träns på? Och det verkar ju som att hästen är plågad av att ridas, du skriver dessutom i din andra tråd att du tror att hon har mer ont nu än förut. Om du nu absolut måste rida en häst kan du väl bli medryttare eller något istället? Fattar inte hur du kan vara så egoistisk.Tycker det är djurplågeri att rida en häst som har uppenbart ont eller tycker det är väldigt obehagligt.
I din andra tråd har du även skrivit att du inte har råd att ta hästen till klinik. Men du kan ju inte låta hästen lida för att du inte har råd, då borde du avliva den istället. Jag tror inte att hästen blir av med smärtan utan dyra behandligar ändå, så du kanske ska inse att det är dags. Avliva stackarn istället och befria den från allt lidande.

om vet och allt kollat men fan rid pa bettlöst typ hackamore
e hästen halt men herregud lat den vila för om du ända skrittar e det ju belastning för hästens ben lat den vila pa med liniment lite stretching men RID inte människa

Jaa det kan faktiskt vara jättekul!! Om man vet att hästen mår bra av det känns det jättekul för en själv också.

Om man tänker bara på sig själv så kanske man inte ska ha djur överhuvudtaget!!!:mad:

Jag tycker förresten att vi slutar den här diskussionen, för du har iallfall bestämt dig för att rida oavsett hur hästen mår. Och vad vi andra säjer.

Jo, jag får väl gå ut och gå med den i koppel - jättekul :angel:

Vad är det för j***a inställning? :confused:
Om du tvunget ska rida till varje pris oavsett hur hästen mår så är det nog bättre att rida någonstans där du kan hyra en frisk häst en timme och bara rida.

Dessutom går jag ganska ofta ut och går med min häst (när hon har vilodag från ridning, är blöt av regn så jag inte vill sadla, eller om jag har ont om tid). Jag tycker att det är ett trevligt sätt att umgås med hästen och dessutom bra för motionen.

Vad är detta??? :eek:
Jag blir otroligt upprörd och ännu mer ledsen när jag även läst igenom dina andra trådar!

Hur kan en människa ha samvete till att bl.a. rida en häst som har ont?

--
Jag har själv kroniskt värk i mina vader, jag kan inte mycket mer än promenera. Och det är svårt att få alla människor att förstå, man skall helst SE att det gör ont. Alltså ytliga sår osv. Annars är det inte så farligt - verkar vissa resonera. Eller så vägrar de se och blundar för det.
Men det finns det som heter Inre skador.

Hästar kan dessutom inte prata eller gråta..

--

tror aldrig jag blivit såhär upprörd av inlägg och resonemang:cry:
Hoppas du inser vad som är bäst för HÄSTEN - Dig själv får du glömma bort. Du har ansvar för ett liv i dina händer.

__

Citerar dig:

"Jag har nog inte råd att åka till någon fler klinik med hästen"

Senast ändrad av en moderator:

Hästen mår bra och behöver alls inte avlivas. Hon har dock börjat bita mig då jag sätter på hennes täcke, förr har hon alltid bara huggit i luften. Hon har under en längre tid gärna velat gnugga bakdelen mot väggen, kan detta ha något samband med hennes värk?

Men alltså hur tänker du? Hur kan du påstå att hästen mår bra när du har hur tydliga tecken som helst på att det är precis det hon inte gör? Jag anser definitivt att du bör avliva henne, du kan uppenbarligen inte ge henne den vård hon behöver. Dessutom är du sjukt egoistisk som anser att din ridning går före hästens välbefinnande. Haha det är nästan komiskt hur fan du resonerar, och att du inte heller inser att du inte heller får ut något av att rida en häst som mår så dåligt. Du kommer aldrig att kunna utvecklas på en häst som i princip haltar fram och inte kan ridas på böjda spår (eller vad det nu var du skrev). Det enda du gör nu är att förlora pengar på att utfodra och ha en häst som inte går att "använda" till någonting (det du kan ha henne till är typ att gå promenader med henne i "koppel", och det dög ju inte) och behöver bra mycket mer vård än du kan ge henne. Jag vill inte ens nämna att du kanske har henne kvar för att du typ älskar henne eller något, för man får snarare intrycken av motsatsen när man läser dina inlägg. Sjukt, det är vad det här är.
Det är väl för övrigt rätt självklart att hon biter dig för att hon har ont eller tycker det är obehagligt.

Nej, jag bör inte avliva hästen.:mad: Kan det ha något samband med hennes värk att hon vill gnugga bakdelen mot väggen?:banana:

Veterinären röntgade och hästen hade en liten förändring i brosket i kotleden. Hon skulle bli frisk enligt veterinären efter behandling men blev inte det och då sa han att han inte kan hjälpa mig mer.

om en veterinär säger så, betyder det att du ska avliva, hästen går inte att bota.du kan få henne utdömd och få hjälp till avlivning och kanske en slant via försäkringen.

herregud, hästen är 21 år!!!!!! sluta plåga henne!!!!

och ja luktar fortfarande troll...
speciellt efter:

Hästen mår bra och behöver alls inte avlivas. Hon har dock börjat bita mig då jag sätter på hennes täcke, förr har hon alltid bara huggit i luften. Hon har under en längre tid gärna velat gnugga bakdelen mot väggen, kan detta ha något samband med hennes värk?

att en häst börjar bita betyder att den inte är nöjd, den har ont, kanske magsår.... eftersom hon gnuggar sig, kan det tyda på en inre störning....
hur ser maten och matrutinen ut? och hagrutinerna?

Alltså i början av tråden hette det att hästen inte ska ridas mer och nu måste den plötsligt absolut avlivas och allt detta kan ni säga utan att överhuvudtaget ha träffat hästen. Och veterinären sa att det kan gå att operera men att HAN inte kunde göra mer. :idea:

men då tar du ju hästen till operation i så fall.
hästen har ju ont!!! och kan det bli bra vill du väl göra allt du kan för att det ska bli det, eller hur? för du vill väl inte att hon ska lida och ha ont i onödan?

Nej, hästen ska inte opereras den är gammal och jag får snart en ny häst för allt som det börjar kosta.:idea:

får ja fråga dig en sak?

du skriver in här och vill hjälp... vi ger råd och svarar efter vad du skriver. men du lyssnar inte. varför ens bry dig om att skriva då?

hästen har ont.
du vill rida, men inte operera?
du vill inte bara gå, men vägrar avliva?

låt hästen bara va sällskap då!!!!!
men för guds skull sluta rid henne.

det gör ju ont på henne, förstår du inte det?

Även om hästen opereras kommer hon aldrig bli fullt frisk mera, har inte heller råd att göra någon operation dessutom är hon gammal. Hon trivs bra med att gå med sitt föl, 1-åring i hagen. Tänkte ha henne att fungera som promenadhäst men det ser lite mörkt ut.:crazy:

Kan inte göra annat än tycka synd om din häst.

Den förtjänar någon som har råd att ta hand om den.

Att hästen är gammal och utsliten betyder inte att jag inte har råd att ta hand om den, pucko:devil:

men du säger ju själv att du inte vill gå ut och gå, utan vill rida henne. hon pallar inte det. så sluta.

och ditt inlägg är anmält, det är inte oki att kalla någon pucko.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
897
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar