Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tänder

känns abslut som troll...

och ang att rida en halt häst. man kan faktiskt göra det, om hältan är av en sådan art att den inte orsakar obehag för hästen. alla halta hästar har inte ont.
men ryggen därimet skulle jag passa mig för att sitta på.
ta henne till veterinär och kolla en gång till. om inget annat så kanske du kan få hjälp med smärtstillande och antiinflamatoriskt mot inflamationen i ryggen.

men som sagt..... troll....

Angående hältan så har hästen en broskskada i en kotled och kan inte galoppera på volt och är lite stapplig i skritt. Men tro det eller ej, man KAN faktiskt rida en häst som har lite ledvärk, stillastående gör bara hästen sjukare.:idea: Och angående inflammationen i ryggen är redan veterinären irriterad på mig eftersom jag ringt och frågat så mycket saker, han sa att han inte kunde hjälpa mig mer. Och jag är inget jä...a troll:mad:

Men att hålla igång en häst behöver inte betyda ridning. Det finns ju annat man kan göra om man vill att hästen ska röra på sig, men som låter hästen slippa den extra belastningen från en ryttare.

Jag skulle inte rida en halt häst eller en med rygginflammation, oavsett vad veterinär eller ET hade sagt.

Det finns ju många andra i detta forum som rider sin artroshäst och dom har inte blivit anklagade för djurplågeri.

Lysa rött i näsan? Såvitt jag vet är det bara Rudolf med röda mulen som gör det.
Visa obehag för bettet? Hade jag ochså gjort om jag hade haft kronisk värk i rygg och leder och jag vet att snart kommer x antal kilo att dimpa ner på min rygg och göra allting tyngre/ondare.

Är det samma häst som du talat om i annan tråd som är snubblig, stapplig, stel, halt, inte blir frisk av behandling, är 21 år, vet har sagt att han inte kan hjälpa mer.. hör själv..rider du på den här hästen är det nog inte konstigt om du uppfattas som djurplågare, och med dina konstiga argument verkar det som om du kanske skulle ägna dig åt en annan hobby som inte innefattar levande ting.
Troll, I wish..
/Evale

Det är faktist inte bara rudolf med röda mulen som är röd i nosen. Titta t.ex på en häst som sprungit så den är andfådd;) Alla envisas med att säga att hästen är halt. Det är den inte, den är stel och lite stapplig. Vilket argument är det som är konstigt? Dessutom har 2 veterinärer sagt att man kan promenadrida hästen.

Den HAR en kronisk hälta, men inte så att hon haltar för varje steg hon tar. Hon kan inte galoppera på volt varken med eller utan ryttare och hon är snubblig då hon rids men inte så att hon haltar fram:idea:

.......snälla rid inte hästen p g a ryggen framförallt, nöj dig med att promenera bredvid då den
säkert mår bra av lite rörelse under ordnade former även gällande artrosen ffa.

.......om inte veterinären kan göra mer så kan du kolla med en akupunktör, du kan ju inte vänta
på att den ska bli bra helt själv.....avvakta sedan till ett förfoppningsvis lyckat resultat
på kanske ett par behandlingar......om inte så bör du inte rida hästen mer alls.

Men fungerar det kan du lägga till glukosamin & eventuellt Litovet för Artrosens skull.
......men inte förrän du ser en lyckad behandling av akupunkturen.
Så den får en gynsammare tillvaro men ej tro att den blir frisk av det.

Efter en eventuelle lyckad behandling kan du nog promenadrida lungt kanske 1-2 ggr/v
& promenera bredvid lika mycket....om veterinären tycker det verkar ok
då du ska visa hästen igen innan du rider igen.

Senast ändrad av en moderator:

Angående hältan så har hästen en broskskada i en kotled

detta problem med broskskador leder många ggr till utdömning av hästen och att man skall avliva den. Det är ett oerhört lidande för hästen, brosket är till för att vara stötdämpande för leden, är brosket mkt skadat kan det i värsta fall vara ben mot ben som nöter på varandra. Brosket kan aldrig repareras, det är en kronisk skada som man inte kan medicinera bort med att ge glucosamin etc, det är kört. Det finns en behandling som kallas IRAP, man blododlar stamceller och sprutar in i ledbrosket, är både kostsamt och kräver flera behandlingar och prognosen måste bestämmas av behandlande veterinär före beh sätts in, med hjälp av röntgen, böjprov etc.

Varför skulle hästen halta om den inte har ont? Ett ben som är kortare?

en gammal skada i ett knä, som resulterat i att knät förlorat 40% av sin rörlighet. hästen har inte ont, men kan inte ta helt steg - haltar.

och detta är utrett av veterinärer i flera olika led, hästen har inte ont.
nu rids han inte dagligdags, men som avbrott från promenaderna. men rids gör han och har inte ont av det.

men atros, gör inte det ont då?

Veterinärerna vill väl inte hjälpa då det inte finns något det kan göra.

Man kan inte trolla en gammal usliten häst frisk..

Faktiskt så har jag ingen annan häst att rida på än denna eftersom jag bara har den och en 1-åring och jag vill inte sälja 1-åringen eller avliva den här. Jag har inte råd att ha nån fler häst heller. Veterinären märkte inte att det var nåt fel på ryggen men massören säger att den har benhinneinflammation så jag vet inte riktigt. Inte kan det väl göra ont då hästen får ett bett i munnen för att den är sjuk i ryggen eller benen så länge hästen står stilla och man inte ens rört tyglarna.

Du har hästen veterinärundersökt, den hittar inga fel. Massören säger benhinneinflammation - har du då frågat veterinären om vad han säger om det?

Det gör kanske inte ont i ryggen för att du läger bettet i munnen på hästen men du har ju mer utrustning på hästen eller hur? En sadel som ligger an mot bogen kan ge upphov till bl.a. kronisk benhinneinflammation. Det vanligaste är att hästen belastar sig felaktigt och därför ådrar sig hältor och ryggömhet. Ligger sadeln ovanpå bogen kan den normalt ge upphov till muskulära skador just under sadelns bakre del – och på sikt leda till förtvining av muskulaturen. På grund av att sadeln ligger för långt fram i förhållande till hästens tyngdpunkt under dess arbete, så tar hästen stryk på frambenen med stor risk för hältor.

Jag har hämtat ovanstående text här: http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/5496

Där finns mer intressant att hämta.
Det kan ju vara så att du letar på fel ställe eller hur? Det kan ju också vara så att det inte endast är knäet som spökar. Jag har själv åkt in med en häst en gång som kändes oren vid ridning. Det syntes inget då den rörde sig. Den hästen hade kotledsinflammation i TRE ben och genom att den kompenserade var det egentlgien det friska benet som såg ut att vara problemet.

TAg kontakt med en ny veterinär och då kanske en "ortoped" dvs en veterinär som är bra på ben och rygg på häst, tror inte att en allmänpraktiserande vet är det bästa i det här fallet.

Min uppfattning är att du är skyldig din häst detta.

Jag har troligen början till artros i mina fötter och ena höften och det gör ONT! Fullt utvecklad artros, där brosket är nerslitet och benen börjar gnugga mot varandra sägs vara tusen gånger värre! Varför rida på en häst som du vet har ont? Varför inte bara inse fakta - hon är gammal och sliten. Det finns massor ni kan göra som inte innefattar ridning.

Varför inte bara gå ut och gå tillsammans utan att rida. Det skulle säkert uppskattas mer av hästen . Man måste faktiskt inte rida!!

Du får väl ta nån lektion på nån ridskola om du absolut måste rida.
Så, nu har jag sagt vad jag tycker!

Jo, jag får väl gå ut och gå med den i koppel - jättekul :angel:

Så det är roligare att rida med vetskapen att hästen får ont av det? :eek:

Att avstå från att rida är det noblaste du kan göra mot din trokämpe, men man måste inte gå med henne i koppel för det. Agility kanske kan vara nåt? Eller leda eller tömköra genom en trailbana eller motsvarande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
897
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar